Höhäck till kaniner?

Mli

Trådstartare
Mina kaniner trampar runt sitt hö/gräs och blandar det med halmen. Jag kom på idén att sätta dit en höhäck och fixade en av en sk avfallskorg dvs den gallerkorgen som man sätter påsen i. Sen hängde jag den på väggen så att den står på marken och lade en sten i botten så att även det sista höet faller ut mot gallret. Tyckte det var en skitsmart idé. Men kaninerna vill inte äta ur den.. Är det en ren vanesak hos kaninerna eller har jag gjort fel? Vad har ni för höhäck eller lösning hos er?

Sv: Höhäck till kaniner?

Jag tror att det är en vanesak. De där korgarna har ju stora maskor så det kan knappast vara svårt att få tag på maten. Om de inte fattar helt enkelt så kan du ju testa att lägga lite färskfoder i korgen, typ grönt gräs och persilja, så att de fattar att det är mat i korgen.

Just nu så äter kaninerna bara färskt gräs, har tillgång till hö också men det är ju inte lika gott... De är uppfödda utomhus och är därför bara vana vid att äta gräs. Men jag ska testa att lägga lite annat gott i så att dom fattar att det går att äta ur dom. Tack för tipset!

Jag satte oxå upp en hökorg till mina eftersom dem bara bajsade i höet när det låg på marken. Men mina äter inte heller från korgen. Så tror det är en vanesak!

Jag har höhäck i båda mina burar. I den ena har jag en sån i plast som man sätter på utsidan, och så ska de dra in höet genom burgallret. I den andra har jag en ganska gles i metall, som sitter på insidan. Mina kaniner är inte speciellt nöjda med nån av dem, då de helst vill sortera ut i vilken ordning de ska äta vilket strå, så de blir mest förbannade på att de inte kan välja själva. :rofl:

Så jag har dessutom en mindre mängd hö som ligger på burbotten, som jag fyller på när det är slut. Höet i höhäcken är snarare en reserv om det tar slut eller blir smutsigt och oätligt. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 676
Senast: lady_vip
·
Däggdjur Jag ska köpa en kanin och undrar vart man kan köpa billiga hopphinder? Jag har haft kaniner tidigare (hemma uppfödning som yngre typ...
Svar
2
· Visningar
1 651
Senast: AmandaA
·
Foder & Strö Hej! Ska till våren påbörja byggandet av vår lösdrift där vi ska ha två hästar. Har tänkt ha fri tillgång på foder (med...
2
Svar
22
· Visningar
7 853
Senast: Nielaa
·
Foder & Strö Valacken har fått någon fix ide att han ska dra runt hösilageet i boxen. För att sedan hävda att det är oätligt för det är äckligt. Jag...
2
Svar
30
· Visningar
3 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka