Högsta EPG-resultat?

lillsyrran

Trådstartare
Vilket är det högsta EPG-värde ni hört talas om på häst? Det spelar ingen roll vilken mask, jag behöver bara få lite att jämföra med, eftersom min häst haft problem med spolmask senaste 1,5 åren och nu hade ett skyhögt värde.

(Ja, hon är avmaskad x flera, och ja, både veterinär och klinik är tillfrågade i skrivande stund).

Sv: Högsta EPG-resultat?

Vet en häst som hade 3000 epg, han var jättemager och tuffsig i pälsen men blev superfin rätt fort efter avmaskning.

2600 hade en ny hos oss och det syntes ingenting utanpå, hur fin som helst i pälsen

Hon är än så länge inte utredd av klinik, det får bli nästa steg om inte detta lyckas. Hon hade 5700 EPG, avmaskad senast sent i somras med cydectin + axillur med fyra veckors mellanrum. Då hade hon 1300 EPG. Innan dess, för ett år sedan hade hon 1700 EPG och avmaskades även då x 2.

Hon är lite tunn, snorar och har en hosta som kliniken inte hittar orsaken till (min gissning är att den orsakas av masken). Pigg och glad att rida.

Har bytt stall, från ett som har synnerligen dålig hag- och beteshygien/hantering, till ett som förhoppningsvis är bättre. Hon blir nu avmaskad x 2 igen. Nytt träckprov ska tas innan betessläppet.

Kliniken jag pratade med angående detta hade aldrig hört talas om så höga värden, inte ens på föl. (Min är 14 år...)
Förmodligen är det så att hon har så mkt larver/ägg i "fel" stadie och på fel plats i kroppen att maskmedlet inte tar allt, och sen återsmittar hon sig själv tex genom att slicka i sig snor.

Jag tror 4000 är det högsta jag hört tidigare.

Kan du förklara lite närmare hur du avmaskat. Menar du Cydectin en gång och sen Axilur en gång? Varför Axilur öht?

Vänta lite nu, vaddå smittad av att hon slickar i sig snor?? Vem har du som maskrådgivare egentligen?

Oj vad högt, jag har haft 50 på en häst som mest. :p

Men snor? Mask smittar väl bara genom avföring? Du måste byta maskmedel, det du ger är uppenbarligen helt verkningslöst.

Det sista jag skrev ang snoret var min gissning, inte ngn annans. Anledningen till den gissningen var att parasiten i ett visst stadium finns i luftvägarna, enl avhandling om spolmask jag läste. Om de finns i luftvägarna borde de rent teoretiskt även kunna följa med snoret ut var min tanke.

Nej, avmaskningmedlena är inte verkningslösa, de ger effekt varje gång. Hon var nollad till förra betessläppet, efter 2 månader hade hon 1300 EPG.

Enligt hästkliniken som Vidilab hänvisar till är det Axillur som ska ges. Hon har senaste 1,5 åren fått först en spruta Cydectin och 4-6 veckor senare en spruta Axillur (eller möjligen tvärtom).

Tillägg; Har mailat SLU för rådgivning angående vart jag bäst vänder mig för vidare behandling av hästen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 234
Relationer Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva det här utan att framstå som en väldigt osympatisk person men jag inser mer och mer att jag inte...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 642
Senast: Badger
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 437
Senast: domesticus
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 311
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31