Högst poäng

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Midi
  • Startdatum Startdatum
Sv: Högst poäng

Fast det är med 60 poängsskalan och med den är inte +50 poäng alls ovanligt.

ahaa..trodde de flesta gick med samma skala. :D Som vad det gäller tinker så får man vara glad att ha fått 38poäng, och hingstarna behöver ha lite till för att vara godkända för aveln.

man lär sig nåt nytt varje dag. :)

Vid ANF:s riksutställning för New Forest 1994 så blev Källtorps Curry RNF 6-s BIS med 45p, medans mitt sto Dagolina RNF 169-s blev BIM med 44p.

Ja, jag vet att dessa poäng inte är de högsta i Sverige men de är hyfsat bra:D:d

Trådkapning. Vad är det man poängsätter hos hästen. I vilken ordning är det. Det var så längesedan jag var på premiering att jag glömt.:o

Connemara hingsten Finney Master fick väldigt höga poäng i början av 80-talet. Minns inte exakt men kanske det var 47. Han blev ju BIS på en stor utställning representerad av alla ponnyraser om jag inte minns helst tokigt. Kanske någon annan här vet bättre.

Jo det stämmer, kommer dock inte ihåg vad han fick för poäng.

Vet att vår connemarahingst Athos också fick väldigt höga poäng ett år. Tror det var 46 men är inte helt säker

Jag har för mig att jag hört talas om ett gotlandsruss (hingst) med riktigt höga poäng i Skara trakten..

Tänker du möjligen på Hadar (45 och 46 poäng om jag minns rätt)? Fast han står i Björketorp, utanför Kinna!

Shettishingsten Capon Fire har fått 47p, blivit BIS och Champion flertalet gånger

kl* Connemarahingsten Janus RC71 har fått 46p minns dock inte vilket år det var.
Nin

kl

Både Hadar och Patron fick 46 poäng på GM för gotlandsruss på elmia -07. Hadar gick etta och Patron tvåa.

Otroliga welsh sek B-hingsten Coed Coch Targed tilldelades 10-9-9-10-10=48p på Riksutställningen i Varberg 1987. Enligt tidningen "Vår Ponny" var det då den högsta poängen som delats ut någonsin.
Hlsn Helena

Hans dotter Ängvaktarns Stella (ue son of a gun xx) har fått 47p. Har för mig att det var i början av 2000-talet eller möjligtvis i slutet på 90-talet.

I går tilldelades New Foresthingsten Fredriksbergs Dalí RNF 12-S (e.Smedhults Cavat RNF 44 u.Rödluvan RNF 10-S ue.Dennie RNF 37-S) 44p på Svenska New Forestföreningens utställning i Björbäck. Poängraden var helt suveräna 9-9-10-8-8, en TIA på benen har jag aldrig hört att en häst har tilldelats tidigare! Tilläggas bör att Dalí är född 1984 och såldedes 24 år i år, ett svårslaget "rekord" tror jag!! :bow:

Hlsn Helena

nja, jag har för mig att han är död..
det var en på en gammal praktikplats som pratade om honom, svart tror jag han var.. om det hjälper :D

Pappa till min unghingst Temperament 227 gick som Årets kallblod 2005 med fina 45 p. Fördelat enl följande: 9 9 8 10 9=45p. Gissa hur rätt det kändes att ha ett dräktigt sto med honom när han i sept kniper titeln? :D

Lyssnade på Morgan Jonsson för ett tag sedan när han berättade om sitt liv som hästdomare. Då kom frågan om 10 på ben upp. Han sa att det var en domare som gav en häst 10 på ben en gång, och att det minns domarkåren än idag. Tror det var ett kallblod eller ett russ.
Alltså mycket unikt.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 890
Senast: Kajsalisa
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 221
Senast: Tualma
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 574
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka