Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här kan man testa sig på 2010 års ord, 15 minuter hade man alltså haft på det provet:
https://www.dn.se/nyheter/fragesport/dn-test-hogskoleprovet-2010-orddelen/
37/40Här kan man testa sig på 2010 års ord, 15 minuter hade man alltså haft på det provet:
Ja, har funderat på detta och insett att det måste vara så. Ju äldre man är desto större exponering av olika typer av texter och olika ord. Åtminstone för oss som läser regelbundet. Inser att jag ju tillbringar en rätt stor del av min tid med just läsning. Att läsa och på så vis inhämta information är en del av mitt jobb, så på arbetstid blir det ju dagligen några timmars läsning, och sedan dessutom en del tid att själv producera text. Nyheter läser jag - föredrar det framför att titta på TV. Och så läser jag skönlitteratur på både svenska och engelska. Samt roar mig med att försöka lära mig isländska (väldigt spännande att se hur mycket gemensamt de nordiska och germanska språken har). Så det vore ju liksom konstigt om inte jag (51) hade större ordförråd än en ung vuxen i 20-årsåldern (som väl är de som oftast gör högskoleprovet). Och jag fick följaktligen 20/20 i år också, utan större eftertanke eller osäkerhet.Snarare är ordförstålsedelen något som är tacksamt att ha med som test i tidningar mm. Ordförstålsen är något som ökar naturligt med åldern och äldre kan på så sätt förfasas över den dåliga ordförstålsen hos yngre.
Instämmer helhjärtat i detta också! Jag är civilingenjör och har därmed läst ganska mycket matte på ganska hög nivå. Och jag måste säga att jag tappat det mesta. Jag var som bäst på matte under studietiden och därefter har kunskaperna avtagit markant - jag har ju inte använt någon matte sedan dess! (eller inte på den nivån, de fyra räknesätten behärskar jag ju och använder regelbundet) Tror inte ens jag kan lösa en andragradsekvation längre, och det är väl högstadiematte och dessutom något jag kunde göra i sömnen som ung vuxen....Mattedelen hade inte fått samma effekt då vi äldre oftare har tappat i det.
Mycket svårare! 39/40. Hade fel på "förfaren".Här kan man testa sig på 2010 års ord, 15 minuter hade man alltså haft på det provet:
Jag reagerar också på att det har blivit otroligt mycket lättare, och det är inte bara en generationsgrej för uppenbarligen tyckte jag ju även nu att testet från 2010 var mycket, mycket svårare och alternativen av helt annan karaktär, med mer tvetydigheter och närmare den ursprungliga betydelsen än årets test.Har det inte blivit markant lättare på senare år? Förr var det oftast åtminstone något ord man fick klura på, i år var det bara ord som ingår i mitt aktiva ordförråd. (Eller är det bara en generationsfråga? Jag har betydligt svårare att förstå när årets nyordlista släpps. )
Mattedelen har dessutom förändrats så att den bygger på inlärda skolkunskaper till en viss nivå. Så det är en del formler som en behöver kunna osv. Innan var det mer logiskt tänkande som (i alla fall i teorin) var mer frikopplat från om en lärt sig något i skolan eller ej. Tror att effekten av att vara ringrostig i matten kan bli större idag, om inte annat på så vis att man tappar tid och inte hinner vara genomtänkt på lika många uppgifter.Ja, har funderat på detta och insett att det måste vara så. Ju äldre man är desto större exponering av olika typer av texter och olika ord. Åtminstone för oss som läser regelbundet. Inser att jag ju tillbringar en rätt stor del av min tid med just läsning. Att läsa och på så vis inhämta information är en del av mitt jobb, så på arbetstid blir det ju dagligen några timmars läsning, och sedan dessutom en del tid att själv producera text. Nyheter läser jag - föredrar det framför att titta på TV. Och så läser jag skönlitteratur på både svenska och engelska. Samt roar mig med att försöka lära mig isländska (väldigt spännande att se hur mycket gemensamt de nordiska och germanska språken har). Så det vore ju liksom konstigt om inte jag (51) hade större ordförråd än en ung vuxen i 20-årsåldern (som väl är de som oftast gör högskoleprovet). Och jag fick följaktligen 20/20 i år också, utan större eftertanke eller osäkerhet.
Instämmer helhjärtat i detta också! Jag är civilingenjör och har därmed läst ganska mycket matte på ganska hög nivå. Och jag måste säga att jag tappat det mesta. Jag var som bäst på matte under studietiden och därefter har kunskaperna avtagit markant - jag har ju inte använt någon matte sedan dess! (eller inte på den nivån, de fyra räknesätten behärskar jag ju och använder regelbundet) Tror inte ens jag kan lösa en andragradsekvation längre, och det är väl högstadiematte och dessutom något jag kunde göra i sömnen som ung vuxen....
39/40, inga större problem men klart svårare än årets tycker jag! Inga som helst problem med tiden dock (men hade jag tagit liiite mer tid på mig hade jag kanske inte haft det där felet)Här kan man testa sig på 2010 års ord, 15 minuter hade man alltså haft på det provet:
Tyckte också att de allra flesta var ord som man åtminstone hör eller läser regelbundet även om jag inte använder alla själv. Vet inte hur ofta jag faktiskt skulle fråga om någon fått sina fiskar varma40/40 och det är ord jag absolut kan använda i dagligt tal Tiden var absolut inget problem.
Tyckte också att de allra flesta var ord som man åtminstone hör eller läser regelbundet även om jag inte använder alla själv. Vet inte hur ofta jag faktiskt skulle fråga om någon fått sina fiskar varma
Här hemma har dottern och jag under den senaste veckan använt såväl uttrycket "skitit i det blå skåpet" som "få sina fiskar varma". Hon skulle förhoppningsvis få bra resultat på högskoleprovet!Personligen använder jag oftare "skitit i det blå skåpet" (inte samma betydelse, jag vet)
17/20 tänkte visst fel på proviant och premiss.
hedonist och emanciperad är ord jag aldrig stött på tidigare, lyckades dock gissa rätt på hedonist, tänkte lite i banorna på hedningar.
Känns inte som testet säger så mycket egentligen mer än att det är en kul grej.
Emanciperad hade jag nog haft svårare för, om jag inte utgick från engelskans: emancipated.17/20 tänkte visst fel på proviant och premiss.
hedonist och emanciperad är ord jag aldrig stött på tidigare, lyckades dock gissa rätt på hedonist, tänkte lite i banorna på hedningar.
Känns inte som testet säger så mycket egentligen mer än att det är en kul grej.