F

Francess

Nu står det helt still i huvudet på mig...och jag hittar inte nåt i mina böcker...men när brukar man räkna med att höglöpet gått över? Och när kommer tiken in i höglöpet ungefär? :confused:

Generellt brukar man säga att höglöp är ca 10:e - 14:e dagen efter första blod, men det kan variera mycket från individ till individ. Jag brukar räkna att höglöp är över då min hane inte visar intresse längre.

Vår tik brukar löpa ca 1 ½ vecka, sen kommer höglöpet och efter 3-4 dagar så avtar det och hon är inte intresserad alls längre, även om hon luktar spännande för andra hundar (då blir hon smått sur på dem).

jag brukar trycka lite lätt på min tiks kors, och som av en reflex stelnar hon med svansen åt sidan. då räknar jag med att hon höglöper. borde inte det vara en bra metod?

Till allesammans: tack! :bow:

Att jag överhuvudtaget brydde mig var för att jag skulle på brukshundklubben i onsdags (kurstillfälle) och man får ju av förklarliga skäl inte träna med höglöpande tik. ;)

I mitt fall innebar det att min tik var på dag 17 i löpet och jag själv ansåg att höglöpet var över, men de blev helt hysteriska på klubben och min tik fick inte träna! Det är dessutom en ungtik på 17 mån som nu löpt för andra gången och inte ens intresserat sig för hanhundar under höglöpet. Inte har hon heller hållt svansen åt sidan när man provat henne manuellt.... :o

Jaja, himla synd att missa i onsdags bara, men till nästa gång det händer ska jag minsann stå på mig! :devil:

Däremot fick jag ett bra(?) tips inför nästa träningstillfälle. De sa åt mig att bada henne dan innan jag går dit nästa gång! Så hon inte luktar så gott antar jag. :D

Det finns nån spray som också dämpar doften. Tyvärr minns jag inte vad den hette, men bekanta till mig använde den (flera år sedan, kanske inte ens finns kvar på marknaden)och tyckte att den fungerade.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
771
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
972
Senast: _Taggis_
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 239
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?