Högergalopp !!!

K

knaborgsallsvin

jag har en häst på 5 snart 6 år och högergalopp går inte att fatta har försök med detta länge. När jag longerar honom så går högergaloppen jätte bra. Han har för ett år sedan innan jag köpte honom blivit ridutbildad och då fattade han högergalopp hur enkelt som helst efter det stod han ett år sedan när jag fick honom för några veckor sedan så fick jag börja om med nästan allt. Har någon där ute några tips har försökt med mycket!!! :confused:
 
Sv: Högergalopp !!!

Ett sätt som jag använde när jag skulle lära min då 3-åring var att verkligen lyfta tygeln.... höja handen ordentligt. prova o göra det på ett böjt spår, dvs när du går ut från hörnen när du rider på fyrkanten o på en lite volt, gör det i början ett tag o sen så går du vidare... prova vet ja!:idea:
 
Sv: Högergalopp !!!

Kolla upp så att du verkligen sitter rätt och ger korrektahjälper.

Vanligare än man tror att folk sitter snett och med sitsen ger omedventan signaler.
 
Sv: Högergalopp !!!

Kolla upp dig själv, är du rak i kroppen?
Jag har haft problem med höger galopp i över ett halv år, även att han inte sätter under sig vänster bakben ordentligt.
Började träna pilates och gjorde en hållningsanalys, var sned i bäckenet vilket jag inte hade an aning om. Uppsökte kiropraktor för att räta ut bäckenet och tränar nu för att stabilisera det.
Visst jag har fortfarande problem med höger galopp, men oftas tar han rätt nu.
 
Sv: Högergalopp !!!

Rid på en volt på en volt och böj hästens kropp lite överdrvet till höger och fatta sen galopp med tydliga överdrivna hjälper, fattar han galopp då så beröm massor och öva tills det sitter, ge det några veckor för att sen gå ut på rakt spår
 
Sv: Högergalopp !!!

Rid på en volt på en volt och böj hästens kropp lite överdrvet till höger och fatta sen galopp med tydliga överdrivna hjälper, fattar han galopp då så beröm massor och öva tills det sitter, ge det några veckor för att sen gå ut på rakt spår


på en volt skulle bara stå en gång :angel:
 
Sv: Högergalopp !!!

Jag skulle prova att fatta ur ett hörn och med hästen motställd ganska mycket. (och helt lös innertygel) Det förhindrar att hästen tar för sig med ytter bak. När man gjort så några gånger brukar fattningen funka när man rätar ut och sedan går det längre fram att fatta med hästen korrekt böjd.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 665
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 627
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp