Höger galopp, hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.

tomtemor

Trådstartare
Hur ska jag hitta höger galopp på min varmblodskille? Jag har haft honom i två år men aldrig sett honom i höger galopp, inte ens i hagen :confused: Han fattar vänster utan problem, men jag har inte börjat arbeta honom i galoppen då jag inbillar mig att det blir svårare att lära höger galopp ju starkare han blir i vänster :crazy: För övrigt är höger sida hans svårare sida, iofs har han blivit mycket jämnare med tiden :) Han går i form i skritt och trav utan problem.
Jag har testat att fatta ute i skogen, både ställt honom åt höger och åt vänster. Oftast blir det slängtrav eller vänster galopp.
Jag har provat att fatta i hörn, ställt honom utåt, innåt, slapp inner och hålla stöd på ytter, fattning ur volt, över hinder. I vänster varv över hinder landar han oftast i galopp, men i höger blir det trav. Jag har testat då jag tömkört, formen försvann direkt åsså den där jäklarns slängtraven igen :mad:
Ingenting har hittils funkat :(
Vår intruktör tyckte jag skulle fatta ur sluta, det ska tydligen vara lättare för dem, men det känns otroligt långt bort då vi knappt har börjat med öppna.
Jag har bara försökt ur trav, och jag kan tillägga att han har rätt skumpig trav.
Jag har funderat om det kan vara så att jag är sned, men medryttaren lyckas inte heller få honom i höger.
Är det bara att ha tålamod, lära honom sluta som vår instruktör säger och vänta nåt år till innan man börjar satsa på galoppen?
Kom med tips, förslag, idéer, funderingar! Jag är tacksam för allt :bow:

Sv: Höger galopp, hur?

Hej Jo om du bara fortsätter och tror på dig själv så är det bara att fortsätta att nöta.Sätt kavalettihinder i högervarv med 3 galoppsprångs mellanrum och tjata o tjata.Och allt annat som är bra.tömkörning om du kan eller ta hjälp.tömkör över hinder eller bommar ta hjälp de första gångerna så du får hjälp med inspänningar och spö osv.tömkörning är ridning på marken fast bättre, för du kan se exakt när du gör fel.Samt se allt hästen gör.kan du inte så hyr in någon ett par lektioner för det är den viktigaste kunskapen man kan ha.men OBS jag menar inte i sadel ö grimma eller andra konstiga kombinationer utan på riktigt med sele o tömmar o inspänningar.Annars förstör det mer än det hjälper.Lycka till mvh Agneta

Tack för svaret :bow:

Tömkör gör jag regelbundet så det är inga problem :) Utan tömkörningen hade vi väl inte varit där vi är idag..

Men då får vi köra på att nöta då :grin:

Har en equiterapeut gått igenom din häst? Jag hade samma problem med mitt varmblod fast då gällde det vänster galopp...
Efter två behandlingar och mycket massage så fixade sig!:laugh:

Kanske värt ett försök..

Vår intruktör tyckte jag skulle fatta ur sluta, det ska tydligen vara lättare för dem, men det känns otroligt långt bort då vi knappt har börjat med öppna.

Varför ha så bråttom? Bygg upp hästen i skritt till att börja med innan du börjar med traven.
Jag har en kallblodstravare som har haft jättesvårt med höger galopp på ridbanan. Hon har bockat och exploderat i fattningen, och så blev jag rädd. Jag lade galoppen åt sidan och byggde upp hästens styrka sakta men säkert genom akademisk ridning. Nu travar hon i en bra form med framåtsvingande bakben, jag samlar genom enbart sitsen, flyttar bak min yttre höft för en svag sluta, trampar liiiite i höger stigbygel och vips har jag en underbar högergaloppfattning.

Jag hoppas jag inte drar ner rullgardinen helt om jag berättar att det har tagit mig fem år av akademisk träning för att nå hit där jag är idag - vägen har varit underbar med ljuspunkter vid vartenda träningspass.
Jag har ridit på ridbana 3-4 gånger per vecka och ut i skogen 2-3 gånger. Ute i skogen har vi galopperat i både höger och vänster galopp, utan krav på någon form och det har gått bra även om högergaloppen känts sämre kvalitetsmässigt. Numera är den nästan lika bra som vänster.

Lycka till med din häst!

Immer

PS. Innan det blir för många inlägg i den här tråden stänger jag den och hänvisar till den nålade tråden högst upp.
Där finns massor av tips för oss som rider travhästar, bland annan om galoppfattningar.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 456
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar