Höger galopp bråkar, men inte i hagen?

J

Jenny054

Min käre kuse orkar inte bära sig i höger galopp, men vi tragglar varje dag med lite övningar.
Däremot vänster galopp klarar hon superfint och kan gå lungt och samlat. :D

Idag så övade vi som vanligt och hon kom in i några höger steg, men sen orkar hon inte.
När vi släppte ut damen i hagen så brallar hon och kompisen iväg..
I vilken gångart! Jo HÖGER GALOPP!:p Inte överdrivet fort, så hon kan ju..
Men varför inte när jag sitter på och rider för?

Om hon kan galoppa i hagen så borde ju det gå och ta några steg till i paddocken?:confused:

Sv: Höger galopp bråkar, men inte i hagen?

Om hästen har lätt för det utan ryttare så kan det vara du som sitter snett. Du kanske inte sätter din kropp i höger galopp och därför blir det enklare för hästen att ta vänster.
Hur gör hästen på lina?

Är du lika mjuk i båda dina sidor? Är sadeln jämn?
Är det lika med annan ryttare? Med en annan sadel?

Kan vara så att hästen är olika stark i sidorna (eller snarare det är de flesta mer eller mindre) och att det försämras med ryttare på ryggen - som ju påverkar balansen och även hur mycket man orkar.

Är du lika ojämn som hästen (dvs båda har en svag vänster och stark högersida tex) så blir det "dubbelfel" - dvs ännu svårare för hästen att göra rätt.

Senast ändrad:

Hur gör hästen på lina?
Tar fel i galopp i lina oxå.

Är du lika mjuk i båda dina sidor?
Jag tror det, tränaren säger att jag gör allt rätt.
Men kusen är stelare i höger varv. Vi tränar varje dag med att mjuka upp och sitter och "leker" mycket i skritten.
Så i skritt är hon riktigt fin, i traven börjar det komma.

Är sadeln jämn?
Vad jag vet är den jämn.

Är det lika med annan ryttare?
Jupp, en vän som är mycket duktig på att rida får inte riktigt heller igång kusen.

Med en annan sadel?
Kör både western och engelskt. Samma problem.

Försök få tag i en sadelprovare som kollar så att sadeln passar hästen och be en massör gå igenom hästen. Den kanske "sitter fast" någonstans och behöver hjälp med att få det lösgjort. En kiropraktor kan också vara till hjälp. :)

Går hästen bra i höger galopp om den släpps "fri" när ni rider på rakt spår ex i skogen?

Om det är så att den bara har svårt när det kommer till att samla sig eller går på böjt spår så skulle nog jag börja bli liiite orolig på om något kan vara fel på hästen. (Du säger ju att den gör lika med olika ryttare och att sadeln ligger bra..)

Att galoppera i balans och form kräver ju andra muskler osv än vad det gör i hagen och om det är något fel på hästen så kan det ju yttra sig just i galoppen där.

Även halta hästar kan se o-halta ut i hagen..

Går hästen bra i höger galopp om den släpps "fri" när ni rider på rakt spår ex i skogen?

Hästen kan/vill inte ens galoppera på rakt spår med varken mig eller någon annan på ryggen.
När vi rider ut så tar hon alltid vänster galopp.

Jag skrev fel,. Jag menade höger. Men eftersom hästen väljer den i hagen är det troligen inget fysikt fel.
Har du provat fatta galoppen ur öppna och sluta? Det kan göra stor skillnad på galoppen när man aktiverar bakdelen annorlunda. Prova om du inte gjort det.
I själva galoppen är det också effektivt att rida med lite öppna/slutatänk. (bara en aning alltså)

Hästen kan/vill inte ens galoppera på rakt spår med varken mig eller någon annan på ryggen.
När vi rider ut så tar hon alltid vänster galopp.

Då skulle iaf jag tro att det är något som är fel antingen i sadeln eller ryggen.
(Eller tom benen)

Om hästen fattar fel galopp på banan men tar rätt ute så beror det säkerligen på att den bara är omusklad och svag, men har hästen alltid problem med en galopp så brukar det vara något som är fel i kroppen/utrustningen/ryttaren.

Att hästen galopperar den galoppen i hagen är verkligen ingen garanti på att hästen är frisk (som någon annan skrev).
Min häst är riktigt halt på böjt spår men kan rejsa runt i hagen som en tok och även göra "piruetter" utan att man ser något fel.

Vad är det för häst? Utbildningsnivå osv. Unghästar brukar ha svårare med just en galopp, iaf i början när man börjar rida (har jag upplevt) Tex min 5-åring som nu rids igång efter att ha fått föl, hon är inte riden sedan hon var treåring. Hon är mycket svagare i högervarvet och väljer därför vänster. Hon går iof att fatta hö galopp på i ridhuset. Men jag tänkte om den bara är svag och omusklad, att den helt enkelt inte orkar bära sig i höger varv. Om det däremot är en äldre häst skulle jag nog låta vet kolla upp den. Det är väl inte direkt ovanligt att det är via sådana här problem (vägra fatta ena galoppen, inte vilja trava utan bara galoppera osv) man upptäcker hältor osv. Alla hältor känns ju inte.

Man kan kolla tänderna. Märkte otrolig skillnad efter att tandis varit och ena galoppen strulat ett tag innan.

ta hästen till klinik bums för att utesluta fysiska fel.

jag är väldigt mycket för alternativa behandlingar o de har alltid hjälpt för mig. jag hade samma problem som du för ett tag sen så jag tog ut min massör. hon hittade låsningar i bakkärran som gjorde att de blev jobbigt att för henne att jobba i vänster galoppen. hon fick loss allt o idag går hon som en klocka. jag vet att de kan vara väldigt klurigt me massörer o så men vet du någon som e bra så rekomenderar jag de.

Min travare var precis lika dan, och höger galopp var näst intill omöjlig och fick man den orkade hon bara några steg, jag tog då ut en kiropraktor och hon kände att den var väldigt ojämt musklad, och anledninge till att hon inte orkade fatta galopp i höger var bristande muskler på vänster sida! så nu ska jag träna upp dem mer och se om d går lättare då!
sen har jag också bytt sadel så vi får se om det blir bättre! lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 232
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På privatlektionsstället vid världens ände är det inte så noga med terminer och så, så där har jag möjlighet att rida lektion då och då...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 231
Senast: Elzaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar