Höga ljud och sent gravid

Ravishing

Trådstartare
är gravid i v 33 och är medbjuden på min mammas 50-årsfirande som är andjakt. Hur skulle ni resonera kring att vara med såpass sent i graviditeten och utsätta er och fostret för så höga ljud? Vet ju att det är högljutt i magen hela tiden, kanske inte reagerar så mycket över hagelbössa... Men jag är tudelad. Vad skulle ni gjort?

Jag arbetar som polis och vi får inte skjuta pistol som gravid pga högt ljud (om jag fattat det rätt, ej gravid så har inte bäst koll).
Kanske inte är jämförbart med andjakt dock, för jag har ingen koll på hur det låter.

är gravid i v 33 och är medbjuden på min mammas 50-årsfirande som är andjakt. Hur skulle ni resonera kring att vara med såpass sent i graviditeten och utsätta er och fostret för så höga ljud? Vet ju att det är högljutt i magen hela tiden, kanske inte reagerar så mycket över hagelbössa... Men jag är tudelad. Vad skulle ni gjort?
Ska du vara skytt/åskådare eller hundförare? Jag undvek att skjuta när det började synas att jag var gravid sist men jag va med som hundförare för då kan man precis som när man är åskadare stå en bit ifrån. En hagelbössa smäller ju rätt rejält.

Kollade lite decibelnivåer med en snabb googling och en normal konsert ska hålla 100decibel en hagelbössa ligger på ca 150decibel.
Det jag sedan kunde hitta enligt vårdguiden, Arbetsmiljöverket och 1177 va att man inte bör utsätta gravida för värden över 80-85 decibel.

Ska du vara skytt/åskådare eller hundförare? Jag undvek att skjuta när det började synas att jag var gravid sist men jag va med som hundförare för då kan man precis som när man är åskadare stå en bit ifrån. En hagelbössa smäller ju rätt rejält.

Jag ska vara åskådare/fotograf.. Är verkligen rådvill:(.

Hej!

Jag har varit i kontakt både med vården och Svenska Jägareförbundet angående skytte och graviditet. Även om det inte finns några generella regler/riktlinjer så avråddes jag från skytte som gravid med hänsyn dels tills fostrets hörsel, dels till ökad stress hos fostret. Jägareförbundet länkade bla från Försvarsmakten (min fetning):

Försvarets riktlinjer:

Mot bakgrund av Arbetsmiljöverkets skrivelse samt Försvarsmaktens råd och riktlinjer
för gravida och ammande arbetstagare anser vi att den situation som beskrivs i den sistnämnda
är identisk med den som råder på PHS* avseende vapenhanteringen. Det föreligger
skaderisk för fostret under hela graviditeten vid skytte med eldhandvapen. Det är bullret
som är skadligt för fostret. Hörseln och utvecklingen därav kan skadas från tredje veckan i
graviditeten och fram till förlossningen
. Utöver hörseln kan bullret från vapen också orsaka
blödningar i inre organ och skador på det centrala nervsystemet. Det blir sålunda omöjligt
för gravid att utöva skytte utan risk för fosterskador.

Försvaret förbjuder gravid att utöva skytte med eldhandvapen.

*Polishögskolan

Hej!

Jag har varit i kontakt både med vården och Svenska Jägareförbundet angående skytte och graviditet. Även om det inte finns några generella regler/riktlinjer så avråddes jag från skytte som gravid med hänsyn dels tills fostrets hörsel, dels till ökad stress hos fostret. Jägareförbundet länkade bla från Försvarsmakten (min fetning):

Försvarets riktlinjer:

Mot bakgrund av Arbetsmiljöverkets skrivelse samt Försvarsmaktens råd och riktlinjer
för gravida och ammande arbetstagare anser vi att den situation som beskrivs i den sistnämnda
är identisk med den som råder på PHS* avseende vapenhanteringen. Det föreligger
skaderisk för fostret under hela graviditeten vid skytte med eldhandvapen. Det är bullret
som är skadligt för fostret. Hörseln och utvecklingen därav kan skadas från tredje veckan i
graviditeten och fram till förlossningen
. Utöver hörseln kan bullret från vapen också orsaka
blödningar i inre organ och skador på det centrala nervsystemet. Det blir sålunda omöjligt
för gravid att utöva skytte utan risk för fosterskador.

Försvaret förbjuder gravid att utöva skytte med eldhandvapen.

*Polishögskolan

Tack! Har du några tankar om hur långt avstånd man bör ha till skytten?

Arbetsmiljöverket har en skrift om arbete vid graviditet och där nämns buller och höga ljud som en risk.
Däremot tycker jag inte att hagelbössor låter så mycket när man står på lite avstånd, brukar räcka med 20 meter.

Jag fick hoppa över skjututbildningen på jobbet då jag var gravid, det var fullständigt no-no. Vi har samma regler som polisen där. Jag vet inte vilket avstånd som behövs för att bebis ska vara opåverkad, men jag tänker att du bör nog vara tillräckligt långt bort att du själv inte behöver hörselkåpor.

Jag håller på med pistolskytte men under min graviditet så har jag sett till att hålla mig borta från skjutbanorna och dom klubbkamrater som varit gravida har gjort samma sak. Nu är det ju kanske lite skillnad på enstaka skott vid jakt och upp emot 10 skyttar som drar av 60 skott på några sekunder som det kan bli i pistolskytte men jag hade inte riskerat något utan sett till att hålla mig på sånt avstånd att jag själv inte behöver kåpor. Jag har gått på Förvarsmaktens och Polisens riktlinjer som någon la upp ovan.

Jag fick hoppa över skjututbildningen på jobbet då jag var gravid, det var fullständigt no-no. Vi har samma regler som polisen där. Jag vet inte vilket avstånd som behövs för att bebis ska vara opåverkad, men jag tänker att du bör nog vara tillräckligt långt bort att du själv inte behöver hörselkåpor.
Samma på mitt företag.

@Ravishing Att stå på avstånd så att inte hörselkåpor behövs låter klokt :) Fråga om du får stå med hundförarna vetja, de brukar stå en bit bort och det är superintressant att se hur de jobbar!

Nu är inte jag gravid, men om jag blir det någon gång så har jag resonerat så att enstaka jaktskott förmodligen inte är någon fara, men jag tänker inte ställa mig på en skjutbio och skjuta 85 skott på två timmar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka