Höga ljud och sent gravid

@Ravishing Att stå på avstånd så att inte hörselkåpor behövs låter klokt :) Fråga om du får stå med hundförarna vetja, de brukar stå en bit bort och det är superintressant att se hur de jobbar!

Nu är inte jag gravid, men om jag blir det någon gång så har jag resonerat så att enstaka jaktskott förmodligen inte är någon fara, men jag tänker inte ställa mig på en skjutbio och skjuta 85 skott på två timmar.

Tack för input!

Jag arbetar som polis och vi får inte skjuta pistol som gravid pga högt ljud (om jag fattat det rätt, ej gravid så har inte bäst koll).
Kanske inte är jämförbart med andjakt dock, för jag har ingen koll på hur det låter.
Och det var några till som hänvisade till arbetsmiljöregler, de reglerna är ofta satta med både hängslen och livrem för att arbetsgivaren aldrig ska bli skyldig om någon skulle hända. När jag var gravid så sköt jag inte regelbundet men jag undvek inte heller jaktstituationer.
Att stå på avstånd som betraktare på andjakt skulle jag absolut göra, just hagel behöver man inte komma så långt ifrån innan man inte behöver ha hörselskydd. :D

Från och med v.24 i graviditeten finns det risk för att fostrets hörsel skadas av hörselskadligt buller. Vilket enligt föreskrifter är från 85 dB i genomsnittlig bullernivå (alltså mätt över en hel arbetsdag) eller peak-ljud på 115 dB och över (den enkla versionen, och det vi går efter på min arbetsplats - stålindustri). Det finns risker för fostret även tidigare men då är det på grund av att modern påverkas av högt buller (höjt blodtryck, stressande osv) - men det förebyggs genom att modern helt enkelt tar på sig hörselskydd ;)

Buller funkar ju så att dB sjunker väldigt snabbt med avstånd, så det borde gå alldeles utmärkt att gå på en jakt så länge man håller sig en bit ifrån :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka