HÖGA läderstövlar sökes!

Eloise

Trådstartare
Jag har sökt, och sökt, utan att hitta i forumet, google är inte min kompis, och jag ger snart upp.

Mitt problem, jag har så j*kla långa ben!

Jag har ett par måttade "fin-stövlar" som sitter som en smäck, men behöver ett par vardagsstövlar, som är minst 53 cm höga. Jag fick mätt, och beställt ett par men de fanns bara i färdiga storlekar, och nu inser jag att de jag köpt är 49 cm höga, och på tok för korta.
Vilket resulterat i att de fortfarande ligger i sin kartong,
och jag rider i mina fårskinnsfodrade vinterstövlar... lagom varmt och skönt just nu. Jag får inte lämna tillbaka dem där jag köpte dem.

F.ö så har jag inte konstiga mått, 39 i fot och 39-40 i vadbredd.
Någon som har ett bra tips?
Jag vill alltså inte behöva måttbeställa, utan knalla in i första bästa affär och hugga ett par på hyllan!

Jag vägrar rida i skor och chaps...

Senast ändrad:
Sv: HÖGA läderstövlar sökes!

Börjes och Hööks hade ju alltid sådant i sitt utbud tidigare, menar du att de har slutat med det?

Hööks högsta stövel i min fotstorlek är 48,8, alltså 5 cm för korta.
(och det är deras nubuckstövel med fårskinnsfoder, som jag faktiskt använder under vintern trots att det inte ser klokt ut...)

Börjes är 43,5 cm, nästan 10 cm för korta.
Och de är enligt mitt tycke fula.

Även om det är ett par vardagsstövlar behöver de inte vara nått billigt "skit",
de får gärna kosta 3-4 tusen och vara av bra kvalite, jag kommer trots allt använda dem dagligen och vill inte behöva byta om ett år igen ...

Fast om du ändå är villig att lägga 3-4 000 kan du ju lika gärna måttbeställa. Tror det blir svårt för dig att hitta så höga stövlar i standardsortimentet. Jag har lika långa ben som du och jag har aldrig lycklats hitta ett par som är tillräckligt höga...

Jo, men jag har inte tid att vänta minst 8 veckor ... :angel:

Som vanligt är jag alltid ute i sista minuten ...

Tyvärr tror jag inte att du har något annat val än att måtta ett par...

Jag börjar inse det också ... Rectiligne har en modell som har hög båge på utsidan, som kanske skulle kunna funka. Men jag lyckas inte hitta någon återförsäljare i skåne/ södra sverige...?!

Fast du kan ju beställa över nätet den modellen som ev kan passa och prova. Man brukar ju ha 14 dagars öppet köp när man beställer via nätet.

Jag var i flädie för några veckor sedan och vad jag kan minnas hade de ett par inne som hade jättelånga skaft, dock har jag ingen aning om vad de har för fotstorlek..men ring och hör med dom, eller åk dit.

Ring runt till butiker och lämna dina mått och be dem kolla om de har något som är i de måtten, är butiken långt ifrån kan de säkert skicka!

Jag har ringt runt en massa!
De enda som hade ett par i mina mått fanns i gbg, men kunde inte skicka.
Tyvärr har jag inte "vägarna förbi" gbg inom den närmaste tiden heller ...

De stövlarna var också enligt tjejen i affären ett par "noname stövlar med sämre kvalité" och då behöver jag kanske köpa nya inom ett år eller två igen.

Har kollat med flädie, de var ett par cm för smala tyvärr :(

Är det så?
När jag ringde en butik sa de att högsta var 48, och på deras hemsida hittar jag inget bra angående måtten på de med långa skaft, ska definitivt kolla igen, TACK!!

Jag fick ett tips när jag var i butiken med min långbenta vän: om du hittar ett par som nästan är tillräckligt långa, plocka ut innersulan. En del stövlar har tydligen centimetertjocka innersulor.

Men gör det så stor skillnad för dig att ha stövlar som är ett par cm för korta? Nu använder jag inte mina stövlar så ofta, men jag tror mina är 5-7 cm för korta. Jag får ju bra grepp och stöd ändå tycker jag. Okej att det kanske inte är så snyggt, men jag lägger hellre ut bara 1400 på ett par stövlar än köper ett par måttbeställda Cavallo för 4000 som ändå är obekväma första 2 åren... ;)

Japp, jag vill ha stövlar i rätt längd!
Tyvärr tycker jag det ser jättefult ut med för korta stövlar,
och tycker jag får bättre känsla i ett par som är i rätt längd.
Men det sitter säkert bara i huvudet på mig ...

Hade varit enklare om jag hade tyckt det var okej med kortare stövlar ...

Hade samma problem. Petrie har dom längsta standardstl, men jag fick ändå måtta. Men kolla deras tabell, kanske finns det nåt som passar.

Kan Köönigs storlek "SL+SW" med skostorlek 6 vara något för dig? 40 cm runt vaden och 54 cm höga på utsidan och 48 cm höga på insidan. Eller behöver du 53 cm på insidan?
Köönigs storlekar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka