Höga händer-korrigeringsridning

S

Sax!

--------------------------------------------------------------------------------

Historia;

Köpte min otursfågel för 2 år sedan då han var 4 år gammal.
Det störst problemet har varit konstaterad osteochondros v. bak som han opererades för i mars i år. Samt dåligt borttagna vargtänder som lämnat splitter på v. sida. Upptäckte och åtgärdade detta i augusti.
Sammanlagt är han riden drygt 1 år varav minst ett halvår bara i skritt i min ägo.

Problemet är att han, innan jag köpte honom, var utlånad till en tjej som, har jag fått reda på i efterhand, ridit honom på graman.
Alltså när han var 3,5 år!!!!!
Detta troligen pga av att han stegrade, säkerligen pga smärta från tand och bakknä...

Tyvärr har han lärt sig att komma undan smärtan från munnen genom att knäppa av i nacken och skjuta på med fel muskler i baklåret. (dåligt musklad kruppa och väldiga "ridbyx" muskler.
Jag har löst upp de mesta spänningarna med massage och har nu efter lååång konvalecens, betesperiod och 4 månaders långsam uppträning, börjat jobba honom liiite på banan.

Tyvärr så har jag konstaterat att det kommer bli tufft att få honom att jobba korrekt. Men så läste jag på "daddes" sida om korrigeringsridning och daddesitsen vilket innebär att man rider med höga händer för att få upp huvudet på hästen och få honom att jobba med rätt bakdelsmuskler.
Jag provade detta sist jag red och det funkade faktiskt. Han föll i form ganska så fort och jag kände att han tog i på ett helt annat sätt.

Nu är det ju så att enligt dressyrkonsten så får man ju absolut inte rid med konstant höga händer utan bara ta snabba uppresande tygeltag och sedan gå tillbaka till korrekt handposition, men då kommer han undan alldeles för snabbt. Mitt arbete nu är ju att bygga om musklerna på honom, och det kommer ta lååång tid.

Hur der ni på denna typ av korrigeringsridning??

Sv: Höga händer-korrigeringsridning

Korrigeringsridning är något jag ser som helt avskiljt från utbildning och därför kan inte samma regler appliceras på ridningen (bortsett från dom grundläggande "dressyr för hästens skull" o.s.v.).

Vid korrigeringsridning ska ju ett problem korrigeras. Vid utbildning förutsätts ju någonstans att hästen inte har en massa problem i bagaget.

Philippe Karl anvander metoden med hoga hander for att fa kontakt med hastens mun samt "latta" pa framdelen for att kunna aktivera bakdelen. Visst kan det se lite konstigt ut, men det fungerar.

Vad skönt att höra att det må hända är okej :)

I ett stall fullt med "dressyrtanter" av olika kaliber är det ibland svårt att försvara sin teori. Blir lätt tissel tassel om "hur rider hon??"

Är det någon som har något annat bra sätt att korrigera hästar som lätt hamnar bakom hand?

Jag tömkör en hel del på sidepull i naturen, och detta fungerar bra. Samt att jag skrittar mycket i backar och över "stock och sten".
men vill gärna ha tips och ideér!

Eftersom han bara ska arbetas på volt enstaka steg än så länge så är det svårt att ta ut tränare i nuläget. Undviker fortfarande paddock och manegé så mycket det går. Och när jag arbetar på banan är det max 10-15 minuter i trav. Galoppen har inte påbörjats ännu.

Jag har en elev med en häst som har ett liknande problem. Där har vi i alla fall nu inledningsvis nått framgång. Hon har jobbat på voltspår och där i skritt och trav ökat och minksat volten.

I minskningen är man noga med att vända in för ytterhjälper (ytter tygel, ytter skänkel), och sedan när man kommit in övergår man till att använda inner skänkel för att flytta inner bak ut mot den yttre handen. Handen ska inte gå bakåt så mycket som att inner skänkel ska få bakbenet att kliva fram. Känner man att något händer i ytterhanden är man på rätt spår, hästen ska alltså gå lite sidvärts ut mot spåret igen,i samma böjning.

Parallellt med detta, om hästen dyker ner för djupt verkar det på den här hästen fungera bra genom att lyfte inner hand lite inåt/uppåt, och sedan driva på det inre bakbenet så det kliver fram, så snart hästen tar upp huvudet tar man tillbaka handen.

Förutom de felaktigt utvecklade musklerna i bakdelen gissar jag att din häst saknar en hel del halsmuskler, det gör att hästen ofta inte orkar huvud och hals i "rätt läge" utan antingen är huvudet högt,eller så åker det ner bakom lod. Sträva efter några steg i rätt form, sedan några fler och sedan några fler.

Det sitter ju ihop, bara halsmuskler kommer man ingen vart med, och bara bakdel blir ju inte heller bra. Men jobbar du så att du bygger upp bakdel, rygg, mage och hals så bör du kunna se en förändring ganska snart.

Lycka till!

jag ska prova din övning redan ikväll! :)

Dock är det så att han absolut inte har någon underutvecklad hals, tvärtom. Han har rejäl hingstnacke. Han är propotionerligt byggd.
Har ganska så kort men välmusklad (enligt massören) rygg.

Han är väldigt rörlig i kroppen överhuvudtaget och är dessutom tuff i psyket, lättlärd. Både till för och nackdel dessvärre :angel:

Så tyvärr är han svår att komma åt, man får gå utanför ramarna med den här hästen. Daglig hjärngympa för matte...hehe

Fler tips mottages tacksamt!!

Du får berätta hur det går sen! :-)

Om han i övrigt är välmusklad är det ju mycket att han mentalt behöver hjälp att förstå vad du vill, det är ju i alla fall lite bättre än att dessutom ha en massa brist på muskler.

Nu har ju jag ingen aning om hur du rider, men en annan sak som kan vara bra att du kikar på så det inte är problem där också är din egen hand. Att den är följsam och som jag brukar säga "sådan att hästen vill ha kontakt med den".

Jag har mjuka händer, kanske mer åt mesiga. Vill absolut inte att han ska springa runt med ett femte ben med hjälp av mina händer, så ibland kanske jag inte riktigt ger honom så mycket stöd som han egentligen kräver i nuläget.

Men när jag provade att höjja handen så la han sig med ett mjukt och trevligt stöd. han orkar inte bära sig i balans särskillt många steg, men man får vara nöjd med det lilla.

När han kommer i obalans kan han bli jättetung i handen eller så knäpper han av, vanligtvis som sagt det sistnämnda.
Har provat att öka drivningen, men utan resultat. Då tar han bara i mera med "ridbyxorna".
Han har mycket schwung i steget, så påskjutet är det inget fel på.

Tyvärr har han också en gammal ovana att rycka tygeln ur handen, speciellt när han får lång tygel efter arbete.

Ibland kan man ju undra varför jag fick fatt i en häst som man får lägga så mycket jobb på , men han är världens strörsta charmtroll :smirk:

Kör på, det fungerar!

När jag köpte min häst gick han alltid med nosen i bringan eller mellan frambenen. Efter flera veckor i varannan gång snabb skritt och varannan gång snabb trav med "daddesitsen" blev han bra.

Dock red jag inte riktigt som dadde beskrev utan hade händerna ut från kroppen och parallellt med marken. Detta eftersom han annars lade nosen mellan frambenen...

Tänkt dock på att ha någon i närheten efteråt och påminna dig om att sänka händerna... :angel:

/johsv

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 455
Senast: Liten
·
Ridning Sammanfattar situationen kort; Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA...
Svar
15
· Visningar
2 520
Senast: Akiros
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 843
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar