höga eller låga?!

Bejbie

Trådstartare
Nu har jag varit och provjobbat i några olika stallar, men alla stallar säger olika om händerna?

antingen ska man rida med SJUKT höga eller väldigt låga?
Har alltid fått lära mig att det ska ca 1dm från framvalvet på sadel eller har det ändrats?!

Vad tycker ni höga/låga? och varför väljer ni det

Jag är lärd att ha 1dm, och tycker att det är väldigt obekvämt att sitta med väldigt höga eller väldigt låga händer.. visst är hästen väldigt pigg och drar kan mina händer åka upp lite men rättar det igen tillbaka till "min" handställning.

Sv: höga eller låga?!

Man kan inte säga ett visst mått, det beror lite på hur hästen är byggd och framför allt vilken form den går i. Målet är att du ska kunna dra ett rakt streck från din armbåge till bettet, och handen ska då alltså vara mitt över strecket, så att handen inte bryter linjen, varesig uppåt eller nedåt.

I det normala arbetet rider jag med en rätt låg hand eftersom en hög hand är dels förhållande och dels drar in näsan på hästen. En låg hand är mer "varsågod och gå". Sen finns det såklart variationer, men där ligger basen för mig i a f.

Tyckte du skrev det bra!

Alltså ska inte handen till en viss höjd utan mot bettet (så att man får den raka linjen).

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 823
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
13
· Visningar
891
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 893
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar