Höga benlyft i Tölt!

Sv: Höga benlyft i Tölt!

Nu räcker det inte med bara höga benlyft, är inte takten med så blir det inga höga poäng.

Man kan ju hoppas att det verkligen är så men jag vet inte....jag är väl lite cynisk o tror att det komemr ta ett tag inna det verkligen blivit sann ändring.

Takt är prio ett, det är alltid med utgångsläge från takten man dömer och så har det varit länge. Det fick ett VM ekipage bli varse om för några år sedan då våra svenska domare gav poäng runt 4 för en dålig tölt trots att ekipaget tidigare hade presterat både 7:or och 8:or på löpande band och to m högre.

Senast ändrad:

Det bedöms väl:
1. Takt
2. Tempo
3. Aktion
4. Form

Har för mig att någon skrev de här på buke någon gång. Eller har jag fel nu?

jo jag tror det, men det är ju lite som i dressyr, finns ju många saker som SKA bedämmas på ett visst sätt, men inte fasan gör dom det ädnå alltid ju...där händer ju inte allt för sällan att flashiga gångarter vinner över sann bra form coh utförning av själva rörelserna. Tyvärr.

Många många gånger man ser hästar som släpar arslet efter sig med säknt rygg och sprattlar ltie med frambenen o hipp hopp så vinner dom klassen, när det fanns hästar osm hade helt medel gångarter fast gick i bättre form och utförde programmet likvärdigt.

men visst, jag har hört snacket och sett domare som dömer bra inom isisar, är bara att jag tror ändå att ändring tar tid så sånt där kommer nog ändå hänga kvar lite. (men hoppas inte!)

Men vad är det för ändring du är ute efter? Det kvittar väl egentligen om hästen går med en krök på nacken om den ändå inte klarar av att hålla takten, då kommer den hästen med friare form och rätt takt få högre poäng. Det är här prioritering 1 ligger, på takten.

Alltså formen krävs inte förrän vid poängbedömningar över 7,5, varför jo därför att det i grunden är ytterst få hästar som klarar av att gå i korrekt form således också dem som får de högre poängen. Att då se en häst indragen i vad man tror är en form, och har uppenbara taktproblem tycker jag inte ska prioriteras. Personligen tycker jag det ser förfärligt ut, speciellt när man dessutom har glömt bort att hela kraftpaketet faktiskt sitter där bak.:crazy:

Här håller jag med.... först skall man lära sig rida en isis i ren takt..när mankan de så kan man börja lära sig att rida i ren takt och här även börja jobba upp en bra form och att man tills lut efter många års slit kan rida en häst i bra folm och i en taktren gångart.

Jag jobbar som tusan just nu på enbart takten hitta känslan och så.. ska jag här även börja fippla med att kräva form ja de blir ju bara pannkaka av de hela då..En sak i taget=)

Det är ju samma sak med storhäst dressyr i låga klasser lägger man mer vikt på väälridna och välplanerade vägar att hästen travar där den skall trava och..Man kärver inte korrekt form eftersom ryttaren förmodligen inte är så van eftersom den tävlar just på nybörjarklasser.
Men ju högre upp i klasserna man kommer ju högre blir ju kraven på form och takt.

Är ju ingen skillnad inom islandhästtävlingarna låga klasser= lägre förväntningar höga klasser= höga förväntningar

:bow::bow:

Jag håller med om det Du skriver till 100%!

Har genom årens lopp avverkat ett antal tränare. Är ju alltid roligt att testa olika och väldigt nyttigt och lärorikt. Ett par utav dessa dissade jag tämligen raskt. Just för att dom la vikten på att jag skulle knögla ihop en form som min häst definitivt INTE är skapt för! :crazy: Dessutom var det just problem med takten som Vi hade vid den tiden. Är än idag lite förbryllad över varför dessa personer hängde upp sig på formen.

Att se symaskinshästar impar inte på mig. Om det inte harmonierar med det viktigaste. Takten!

nej nej nej nu har ni missupfattat mig (tror jag).
Jag menar alltså inget om form i isitävlingar, den kommer ju självfallet inte före takt!
Om form tog jag bara som exempel i hur i dressyr det kan sprattals med frambenen(jämföring till höga lyft, dvs nåt som är snyggt) men bakkärran släpar bakom, dvs ingen sann form(jämföring tex. brsit på takt/bakbens akivitet elelr nåt anant osm är viktigare än höga lyft i tölt moment av tävling, ävne att det inte är samma sak förståss)

Alltås bara att i båda tävlingsgrener så dömdes (om jag nu är lite mindre cynisk då och hoppas att det ändrats) det på saker som ser 'fint' och flasigt ut före det som är viktigare, dvs, tex. form och takt etc.

Och jag fortsätter envetet, takt har alltid varit prio nr 1 i bedömningen på islandshästtävling så det kommer alltid att komma i första rum. Flashiga bensparkar kommer naturligtvis att bidra med en poängökning om hästen har en allt från ok takt och framåt. Men ok menas godkänd men fortfarande kan takten förbättras ytterligare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 474
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka