Höga benlyft i Tölt!

Sv: Höga benlyft i Tölt!

Det här med korvor och raksträckor är för mig A och O för bra (bärig) häst. På SM i somras var jag helt förtvivlad på poängsättningsgrunderna. En långbent ranglig häst som på rakan presterade höga benlyft och där ryttaren med hjälp av "fast" hand fick hästen att se trevlig ut samma häst kollapsade helt i kurvorna (vinglig o obalanserad) men fick ändå bra bedömning :confused: medan andra hästar med mindre benlyft men med bra kurvtagning (bärig "egen"taktig tölt) fick sämre betyg.

När skall domarna börja se kurvtagningarna :confused:
Vad är det vi vill ha egentligen?

Catarina

Så är det.Inom islandshäst sporten har vi aldeles fel bedömnings kriterier tyvärr.

Då tror jag inte han sett så överbyggda hästar som jag.Överbyggda hästar KAN gå i samling men graden av samlingen begränsas om hästen är mkt över byggd.
Såg en arab en gång som var ca 20 cm(säkert 40 om man mätte lägsta punkten i svanken :smirk: ) högre med rumpan än fram å den kunde absolut inte trampa under sig. :eek:

en "överbyggd häst har inte svårare för samling.

Nej det har dom inte, dock kan de aldrig prestera samma samling dvs med bakbenen lååångt under sig som tex den med normalexteriör. Och därför finns det även gott om hästar som är överbyggda och som har rejäla lyft, undrar hur de sett ut om de inte varit överbyggda. :eek:

Jag hade velat se en skock bra tävingsryttare(från islandshäst sidan mätt) gå kurs med Louise Nathorst å de andra i våran dressyr elit

Nu kommer det roliga i kråksången, för just samma person har under Globen Horse Show fällt denna kommentar. "Det där är vad jag kallar samling, dit har vi ännu inte hunnit med min häst" när en känd ryttare red fram sin islandshäst före showen.

Då skämtade han, det krävs bra mkt mer samling för högre klasser(alltså för piaff/passage) än vad man vanligtvis rider en islandshäst i :smirk: , har inte sett många islandshästar som går i piaff, men de kan, det kan väl alla raser, mitt förra vbl (travare) gick både piaff å passage.Sedan finns det ju folk som tränar islandshästar i levad mm men det är mest på barock sidan

Senast ändrad av en moderator:

Sedan ska man komma ihåg att olika ryttare har olika kunskap å åsikter, även de som är kända.Vet många som är kända som kommit dit med bra hästar å inte lika mkt kunskap.Han kanske trodde det krävde lika mkt samling som i svåra klasser dressyr för att det ser ut som islandshästar har sina rumpor rätt intryckta, som en samlad häst brukar.

Men i ärlighetens namn så finns det ju också ekipage på dressyrsidan i högre klass som visserligen utför piaff och passage men med tämligen bristande bärighet. Sen finns det också extremt fina ekipage på islandssidan, med väldigt bärig tölt och god bakdelsaktivitet.

Självklart.
De finns mer eller mindre bra ekipage i alla kategorier.

ang skrev:
Men i ärlighetens namn så finns det ju också ekipage på dressyrsidan i högre klass som visserligen utför piaff och passage men med tämligen bristande bärighet. Sen finns det också extremt fina ekipage på islandssidan, med väldigt bärig tölt och god bakdelsaktivitet.

Håller helt med!!

Och på båda sidorna bli man ibland förundrad över hur hästar med så olika bärighet kan få så otrolig lika poäng.

Speciellt på våra islandstävlingar där hästar som skyfflar fram på framdelen kan få väldigt fina poäng, samtidigt som en häst som går väldigt bärigt och fint ockå får det – höga poäng alltså.

Vem skämtade? Louise Nathorst?
Man har gjort mätningar på just detta, nämligen en islandshäst i samlad tölt kontra en dressyrhäst på Grand Prixnivå och funnit att samlingen varit minst jämförbara. Men detta kräver en utbildad häst och en bra ryttare, och det är inte vad vi gemeneman presterar så därför är det inte konstigt att du inte sett det.

Vad menar du med "inte gemensamt presterar"?
Ett ekipage blir inte bra förrän hästen å ryttaren sammarbetar.

Boj skrev:
Där har förmodligen takten varit avgörande i dessa fall.

Jo, så kan det nog vara, men de verkligen "ont-i-ryggen-skyfflar". Gör ont i m in rygg bara av att tita på. Fast det är ju gammal skåpmat, vi har talat om detta tidigare på Buke.

OA

Då uppfattar jag det hela som om Boj menar att jag inte sett islandshästekipage i piaff eller passage för att de inte är bra nog, för det är man inte om man inte presterar ett samspel mellan häst å ryttare.Vilket jag håller med om.

Hej.

Olika hästar har olika förutsättnigar. Tänk på vad din hästa ligger i träningsstadie nu, vart vill du sträva efter och hur. Det gäller att hästen tramapar under sig ordentligt, du vill åt en "motorbåtskänsla". Där frampartiet är högre en bakpartiet.

jag jobbar på volter i kort tölt. Gå sedan ut på rakt spår från volt. Låt även hästen känna själv hur den kan gå. Öka på lite när du är ute. Jobba efter hästens förutsättningar.

mvh D

Din lilla häst har haft vinkellyft i tölten, så visst finns det att plocka fram.
Jag har ingen aning om hur hon är riden nu, men när jag hade henne fanns det att plocka fram bara man lade ner lite tid på hennes träning. Om inte hästen rids optimal så försvinner lyften som ett reslutat att hästen avänder sin kropp på fel sätt. Dressyr, men det innebär inte böja in nosen utan att få henne att trampa in med bakbenen under sig så börja bakifrån med ett bakben i taget. Öpnna/sluta. I avslappning och hon får inte skjuta på framåt, eller ta kortare steg.
När hon börjar bära mer kommer hon att bära sig lite bättre och få högre lyft.

I övrigt så spelar exteriören in och en häst med dålig exteriör (särskilt vinkeln på bogen spelar in på förmågan till att lyfta benen högt) har inte samma förutsättningar såklart.

Så du har en häst med mkt kapacitet och som kan bli mkt flott.
Hade hon varit exsemfri hade hon varit dyr när hon såldes ;)

en häst som är mkt överbyggd , de har sämre förutsättningar rent naturligt, att trampa under sig med bakbenen som är häst med bra lämplig exteriör.

Åhh en gammal tråd som jag skakar liv i sånt tycker vi om=)=)=

Jorunn är ju ett praktexempel på att en iof är ho inte kraftigt överbyggd men dock överbyggd att en sån häst faktiskt kan ha höga benlyft.
Jorunn är en häst som ingen trode på när jag köpte henne och inte jag själv heller om jag ska va ärlig=)

Men när hon åkte iväg påtölttröning senast plockade tränaren fram riktigt trevliga gångarter och ju mer styrka hon fick ju mer visade hon i gångarterna.

Jorunn är enligt dagens extreiörbedömningarna man vill ha en ful häst..Hon är liten, lågställd och har korta ben även om dom är normalllånga till hennes kropp så är dom korta i det stora hela.Hon är dessutom en pytteaning överbyggd kanske 1 cm bara.

Men hon har riktigt fina höga benlyft men hon gör inge gratis... man får jobba fram de fina hos henne=)

Jag tror att man kan träna fram en hel del.. Jorunn är ju ett bevis för att man akn.. hon hade inte alls visat sånna därhöga benlyft innan då hon inte hade kondis eller styrkan.. Men när hon fick de orkade hon också lyfta högre och gå finare=)

Men har en häst inte höga lyft i generna tror jaginte man kan få fram de hur mkt/tunga bots man än har eller tränar hårt.

En liten skillnad men inte så att hästen går från knappt närkbara lyft upp till superlyft

Då skämtade han, det krävs bra mkt mer samling för högre klasser(alltså för piaff/passage) än vad man vanligtvis rider en islandshäst i :smirk: , har inte sett många islandshästar som går i piaff, men de kan, det kan väl alla raser, mitt förra vbl (travare) gick både piaff å passage.Sedan finns det ju folk som tränar islandshästar i levad mm men det är mest på barock sidan

Edit: ooops såg nu att det var gammal tråd!
Men som Neila sa, en del är värt att skaka i liv igen :)

Vi har en isis i mitt stall som kan alla mark skolor och även levad, o visst, den är barock tränad men det är ju samma rörelser som modern dressyr faktiskt och modern dressyr komemr ju från klassisk, så jag tycker egentlgine inte det gör nån skilland 'varför' den är tränad i dressyr, det är ju dressyr oavsett.

Och som några sagt här att det är ju fastställt redan att tölt är jämförelsebart i samlingsgrad med tex, piaff.

Dock håller jag med om att bedömning på tävlingar är förfärlig, rasen kommer bli svagare o svagare och det är jätte tråkigt (oh FEL!) att bara höga benlyft går att vinna med.
Höga benlyft gör ju inte tölt och visst, dom SKA inte döma bara på det, men lik fasan gör dom ju det till stor del.

Men å andra sidan finns det mycket mysko dömning i dressyr också så jag blir ledsen av båda :( även att det är det jag älskar.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 475
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka