Hög tid att glömma fruktan som orsak till fång

spaderÄss

Trådstartare
Jag har sedan jag blev medlem i detta forum för ca. 7 år sedan hävdat att det är socker i gräset och inte fruktan som orsakar betesrelaterad fång. Det har sannerligen inte varit lätt att övertyga vissa personer här att fruktan i gräset inte är orsaken till fång. Om det fortfarande finns personer som har "fruktanskräck" rekommenderar jag läsning av följande artikel:

https://uckeleequine.wordpress.com/

Jag har sedan jag blev medlem i detta forum för ca. 7 år sedan hävdat att det är socker i gräset och inte fruktan som orsakar betesrelaterad fång. Det har sannerligen inte varit lätt att övertyga vissa personer här att fruktan i gräset inte är orsaken till fång. Om det fortfarande finns personer som har "fruktanskräck" rekommenderar jag läsning av följande artikel:

https://uckeleequine.wordpress.com/
Nu kan jag inte dugg om fång och dess orsaker, så det ifrågasätter jag inte alls. Men att lita på vad som står på den här länken och använda det som argument det gör jag inte. Rullar man ner till nästa bit så visar man som bevis på att hästar behöver balansera mineraler två bilder som inte ens med säkerhet går att säga att det är samma häst. Första bilden är på en bit av en hästkropp med kvarvarande vinterpäls i starkt solljus. Den andra är på en hel häst som springer i motljus. Så jag sätter inte så stor tilltro till just denna sidan även om den visst kan vara helt korrekt.

I artikeln står det att fruktan är en kolhydrat som är uppbyggd av många socker molekyler, precis som cellulosa. Varken människor eller hästar har enzymer som kan sönderdela dessa långa kedjor av sockermolekyler utan både cellulosa och fruktan måste fermenteras dvs jäsa sönder med hjälp av mikroorganismer i våra tarmar. Vid denna jäsning bildas det i första hand fettsyror och inte socker.

Stärkelse däremot kan i våra och hästens kroppar sönderdelas till socker. En häst som är IR får snabbt höga blodsockerhalter i blodet om den äter gräs som innehåller mkt socker eller foder som innehåller stärkelse. Då utsöndrar IR hästen mängder med insulin. Man har visat att höga halter av insulin kan leda till fånganfall.

Enkelt förklarat. Fruktan är alltså uppbyggt av socker men kan inte sönderdelas till socker. Det finns flera olika slags fruktan som skiljer sig åt kemiskt.

Däremot så är jag säkert en av dem som ts hänvisar till som icketroende på fångutlösesinteavfruktanteorin. Jag har läst att ett intag av vissa fruktaner kan öka blodsockerhalter. I den aktuella artikeln redogörs det bara för hur inulin kan orsaka fång och att det då skulle vara omöjligt pga av att det rävs stora mängder. Detta är inte ngt nytt.

Personligen så tror jag att de flesta hästar som får fång antagligen får det pga att de är IR. Men därmed inte sagt att fruktan är helt borta ur fångsammanhang. Det mesta talar för att fång inte är en enda sjukdom utan ett fånganfall kan ha flera olika förlopp, flera olika faktorer verkar kunna utlösa flera olika händelser i kroppen.

Jag bryr mig verkligen inte om vilket socker eller sockerart som ger fång.

Men jag måste nog ha lite hjälp att tolka första artikeln för jag tror jag blivit lite dum.

Det jag lyckats tolka är:

- Ingen har någonsin bevisat att inulin genom gräs ger fång.
- I de fall man lyckats få fång av inulin (?) så har hästen doserats med mer än vad en häst någonsin kan sätta i sig på normalt bete.
- Inget gräs kan komma upp i de mängder inulin förutom evetuellt gräs i kalla och regniga länder men inte i nordamerika.

Det jag lärt mig är att hästar i framförallt Sverige och Storbrittanien har stora problem med fång. De är båda regniga och kall om man jämför med Nordamerika.

Men visst är det bara inulin som tas upp i artikeln?

I artikeln från ts står det att inulin kan framkalla fång. Det står också att gräs mestadels innehåller en annan slags fruktaner alltså inte inulin utan levan. Det står också att de spjälkas mkt långsammare. Det står också att ingen har lyckats framkalla fång mhja levan.

Mina egna kommnetarer: levan molekyler är längre än inulinerna och sitter ihop på ett annat sätt vilket är anledningen till att de bryts ner långsammare. Det är möjligt att de då inte är lika farliga. Nu har jag nog inte sett så många studier där man har studerat om levan kan ge fång.

Fruktan är bara ett samlingsnamn på en grupp av kolhydrater. Det finns flera olika slags fruktaner och de kommer troligtvis att tas om hand olika sätt i hästens kropp. En del av dem är förmodligen ofarliga medan andra då kan orsaka olika former av störningar i tarmen. Jag är ganska säker på att man egentligen inte vet så mkt om detta. Det saknas en hel del kunskaper både om hur dessa tas om hand i kroppen men också om vilka växter som innehåller vilka fruktaner. Inulin tex finns i maskros. Hästar äter ju inte bara gräs. Nu tror jag absolut inte att en häst får fång av att äta en maskros eller ens flera stycken. Men man kan aldrig veta var gränsen går. I alla fall vet man inte det idag. Därför så tycker jag att ett påstående om att fruktan inte ger fång är meningslöst - för att inte säga lite dumt och i alla fall definitivt onödigt.

@Forest Autumn

Ja, det är dumt att säga det. Iallfall med tanke på att man visat (den artikeln jag länkade) där man påvisat att oligofruktos onekligen framkallar fång och det är en sorts fruktan.

"Problemet" är fortfarande kopplat till gräset oavsett om det är fruktan eller socker, så jag kan inte se det påverkat själva verkligheten så mycket oavsett hur det ligger till med fruktan?

Jag tror det med tanke på att man faktiskt vet så lite om exakt vad som utlöser och inte - samt att det i många fall är olika beroende på om hästen är IR eller ej - är bättre att fokusera på den stora bilden än klyva hårstrån. Socker eller fruktan - gemensamt har de gräset (och grovfodret)...

"Problemet" är fortfarande kopplat till gräset oavsett om det är fruktan eller socker, så jag kan inte se det påverkat själva verkligheten så mycket oavsett hur det ligger till med fruktan?

Jag tror det med tanke på att man faktiskt vet så lite om exakt vad som utlöser och inte - samt att det i många fall är olika beroende på om hästen är IR eller ej - är bättre att fokusera på den stora bilden än klyva hårstrån. Socker eller fruktan - gemensamt har de gräset (och grovfodret)...
Så kände jag lite också... Jag bryr mig ganska lite om vilken liten pryl i gräset som orsakar problemet, jag måste ju ändå se till att begränsa intaget för min tjocka ponny...

Eller är det något jag inte fattar, något annat praktiskt som det här innebär?
I stil med "dvs frostgräs är ofarligt, det är farligare när det är kallt och regnar" eller så.

Jag håller med om att det många gånger kan vara ointressant, för den som inte tycker att detta är intressant i sig, med eller utan fånghäst. För en hästägare till en fånghäst gäller detsamma oavsett vad det beror på - de första månaderna.

Däremot så kan det ju vara intressant att veta om hästen har fått fång pga för mkt fruktan i gräset eller för mkt socker. Om det är pga för mkt fruktan så lär det i högre grad kunna drabba de flesta hästar. Men om den reagerar på sockret i gräset så är den förmodligen insulinresistent och då måste man vara mycket mer försiktig. En IR häst blir aldrig helt bra igen. Man måste alltid vara mkt noga med foder/bete och ständigt vara medveten om risken för nya återfall. Om den fått fång pga hög fruktangräs i gräset så behöver det inte bero på en metabolisk sjukdom och då kan hästen förmodligen/kanske gå på bete så småningom och utfodras mer som en vanlig häst.

För mig har det varit viktigt att förstå hur det fungerar. Det har hjälpt mig många ggr i alla omöjliga beslut som jag har tvingats att fatta när det gäller utfodring och annat. Men jag har full förståelse för den som inte är intresserad.

Jag tycker att det är ett bra riktmärke att gå efter, men att HELT nedbetat gräs skulle vara "stressat" o därmed livsfarligt köper jag inte. Det finns ju inget gräs!
Om man motionerar icke avelsdjur, håller ponnies på dåligt bete, släpper efter midsommar eller bara ca 1 mån så klarar de flesta sig.
Problemet har uppkommit när vi rider mindre, regntäcken sparar mkt energi samt att hästar "är gjorda" för att äta hela tiden. Nej det är de inte.
Håll hästen slank eller i normalhull o använd den. Reglera matintaget efter arbete- som man gjorde förr- dagen innan fick de mindre.

Jag tycker att det är ett bra riktmärke att gå efter, men att HELT nedbetat gräs skulle vara "stressat" o därmed livsfarligt köper jag inte. Det finns ju inget gräs!
Om man motionerar icke avelsdjur, håller ponnies på dåligt bete, släpper efter midsommar eller bara ca 1 mån så klarar de flesta sig.
Problemet har uppkommit när vi rider mindre, regntäcken sparar mkt energi samt att hästar "är gjorda" för att äta hela tiden. Nej det är de inte.
Håll hästen slank eller i normalhull o använd den. Reglera matintaget efter arbete- som man gjorde förr- dagen innan fick de mindre.

Jag håller med i allt utom att hästar inte skulle vara gjorda för att äta hela tiden.
De är gjorda för att äta hela tiden, MEN inte i stora beteshagar med extremt frodigt gräs hela tiden. Eller vara feta redan innan de går ut på bete.

Hästar är gjorda för att äta hela tiden. Om de inte får mat ofta så riskerar de att få ex magsår. Deras matspjälkningssystem är anpassat till ett regelbundet intag av gräs och örter.

Däremot så är de inte anpassade till att gå på vallar med gräsblandningar avsedda för produktionsdjur. Det vi behöver är hagar anpassade efter hästarnas behov vilket inte hade varit så lätt då olika hästar/ponnyer har olika behov. Sedan ska de naturligtvis röra på sig också.

Skulle det vara fruktan eller socker så skulle ju alla hästar få fång, men det får de ju inte. Alltså är det nåt med fånghästen specifikt som gör att den drabbas. Typ IR eller PPID

Skulle det vara fruktan eller socker så skulle ju alla hästar få fång, men det får de ju inte. Alltså är det nåt med fånghästen specifikt som gör att den drabbas. Typ IR eller PPID
Eller så beror det på fruktanhalten, den måste vara hög för att kunna utlösa fång. IR och PPID blir i detta fallet ungefär samma sak dvs insulinkänsligheten påverkas.

När det gäller IR och antagligen också PPID så är ju risken för ett fånganfall mkt större än för en "vanlig" häst.

Det verkar ju finnas otroligt många olika anledningar till att hästar får fång, oavsett så måste man ju hitta anledning till varför varje enskild individ fått det. Det är ju många orsakar, mediciner, hullet, olika sjukdomar, överbelastning osv, det gäller ju oavsett att hitta orsaken till varför individen har fått ett fånganfall.

Jag vet en häst som fått fång pga medicinerna förmodligen, han klarar av vanligt bete, även vårgräset osv utan problem. Även en häst som fått fång troligen pga gräset då hästen var enormt överviktig, nu är hästen i normalhull och tål att gå på gräs utan problem.

Att snurra in på en grej som ifall det är fruktan eller sockret som utlöst det känns mindre relevant ifall man sett sammanhanget då hästen fått fång. Man måste dra lite vad sannolikheten är. Vad tror man har utlöst det för just den individen och sen får man anpassa vardagen efter det.

Kl
En inflik ang att "äta hela tiden" : hästar är framför allt gjorda för att TUGGA länge och mycket under större delen av dygnet. De är även lika mycket gjorda att ströva mycket och leta efter födan.
Det betyder alltså inte att hästen måste eller bör äta gräs eller Hö alla dessa timmar. Det går tex bra att gnaga på aspgrenar, tugga i sig några löv etc etc . Emellan "gräs" . Ytterligare en orsak att så många har feta övergödda hästar är just att bete/gräs eller Hö osv serveras dem större delen av dygnet hos svenska hästägare , i "panik" att de minsann ska ha sånt större delen av dygnet hela tiden.

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 097
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel