Hög tid att glömma fruktan som orsak till fång

Sockerhalten i kort kort gräs är högre men mängden de får i sig är mycket mindre. Farligt för ir häst som ej får annat foder, annars inte.

Jag har naturlig betesmark. Jättegammal åkermark som var helt igenväxt. De är inte gödslade, putsade ett par ggr men mest bara betade. Ändå växer det såpass att mitt stora 700 kg halvblod/fullblod kan klara sig på enbart bete och vara i full träning från juni till september. Så man ska inte underskatta näringen i naturlig betesmark heller. Han har ca 2 ha.

Kl igen :

Ang IR så ska man ju också som hästägare vara införstådd med att även om en häst kan vara predispotionerad för IR så är inte IR en permanent sjukdomsstatus i sig . Den uppkommer om hästen fodras fel och man låter det gå för långt . Även i vilt tillstånd har många hästar konstaterats IR efter ett rikligt bete under en sommarsäsong, men det går tillbaka eftersom hästarna sen resten av året inte göder sig vidare utan går ner i vikt genom mindre utbud av mat som gör att de tar av fettreserverna de skaffat sig . Stor skillnad mot hobbytamhästarnas leverne och hur folk ser på diagnosen , fodrar hästar osv.

Tycker IR senaste åren i folkmun blivit ngt som används som argument/ anledning till varför den fick fång , som om det skulle vara ngt som inte går att undvika utifrån diagnosen IR . Så är det ju inte alls .

Precis, det är ett genetiskt drag som finns hos väldigt många raser. Kallblod, araber, alla ponnyraser. Troligtvis skulle många helt friska hästar testa positivt för IR om man gör glukosbelastning. De enda raserna där IR är sällsynt är engelska fullblod och halvblodsraser med hög grad av förädling. När dessa raser får fång är det vanligen pga PPID eller annan sjukdom, förgiftning, ätit en säck havre, fodrats fel över lång tid och blivit mycket överviktiga etc.

En häst som tidigare testat positivt kan ha helt normala värden när den får mer lämpligt foder.

Nu får ni som begriper mer än mig förklara lite....jag har fått diagnosen EMS på min 20 åriga shettis dam.
Vi testade för PPDI och EMS då vi inte kunde förstå vad som hade gett henne fång igen.
Hon hade over 300 på EMS-testet, så hon har helt klart EMS!

Om man läser vad ni skriver så är detta tillstånd inte permanent??

Hon är inte överviktig, rikigt fin i hullet enl. veterinären. Inga fettdipåer.
Hon har hela tiden se många år tillbaka fått enbart hö som legat på ca 12% sockerhalt, och mineraler. Helt enkelt en välbalanserad foderstat.

Det som troligen utlste fången igen är att hon har EMS, höet låg för högt för vad hon klara nu (köpt nytt som ligger på 8%) och att hon noppade lite små gräststrå i grushagen.

Om nu detta inte är ett permanent tilstånd hur skulle mn kunna få detta att bli bra/bättre?
Skulle göra vad som helst för att få en mindre känslig häst. Har fått sanera varenda grässtrå från hennes grushage!

Nu får ni som begriper mer än mig förklara lite....jag har fått diagnosen EMS på min 20 åriga shettis dam.
Vi testade för PPDI och EMS då vi inte kunde förstå vad som hade gett henne fång igen.
Hon hade over 300 på EMS-testet, så hon har helt klart EMS!

Om man läser vad ni skriver så är detta tillstånd inte permanent??

Hon är inte överviktig, rikigt fin i hullet enl. veterinären. Inga fettdipåer.
Hon har hela tiden se många år tillbaka fått enbart hö som legat på ca 12% sockerhalt, och mineraler. Helt enkelt en välbalanserad foderstat.

Det som troligen utlste fången igen är att hon har EMS, höet låg för högt för vad hon klara nu (köpt nytt som ligger på 8%) och att hon noppade lite små gräststrå i grushagen.

Om nu detta inte är ett permanent tilstånd hur skulle mn kunna få detta att bli bra/bättre?
Skulle göra vad som helst för att få en mindre känslig häst. Har fått sanera varenda grässtrå från hennes grushage!

När du får insulinkänsligheten att bli bättre, genom tex att minska ner "sockret" och motionera hästen - motion är jätteviktigt - så kommer även provsvaren att sjunka. Helt enkelt för att insulinkänsligheten ökar. "Frisk" blir den nog aldrig. Men när de inte ligger med vad jag kallar aktiv IR så blir de inte lika hysteriskt känsliga.

Hängde du med?

Sen varierar insulinresistensen över året med. Min blev - oavsett kost och motion - sämre sen höst/tidig vinter och bättre i maj. Om man gav exakt samma mat och motionerade på samma vis året om så byggde han depåer i oktober - och i maj rann de av honom.

Han var såpass IR första åren att han behandlades med medicin. Han fick ett troligen IR-utlöst fånganfall mitt i vintern med.

Senare kunde han både vara medicinfri, ta nån tugga gräs osv - det var helt enkelt inte lika "på gränsen" hela tiden. Han blev ju aldrig "frisk" i meningen kunde gå på bete, äta massa socker osv. Men han kunde tex äta silage med 15% 'socker' utan problem - något som inte gick när det var som värst. Kunde ta en tugga gräs utan att direkt reagera i mankammen etc.

Sockerhalten i kort kort gräs är högre men mängden de får i sig är mycket mindre. Farligt för ir häst som ej får annat foder, annars inte.

Jag har naturlig betesmark. Jättegammal åkermark som var helt igenväxt. De är inte gödslade, putsade ett par ggr men mest bara betade. Ändå växer det såpass att mitt stora 700 kg halvblod/fullblod kan klara sig på enbart bete och vara i full träning från juni till september. Så man ska inte underskatta näringen i naturlig betesmark heller. Han har ca 2 ha.

Att kort gräs är sockrigt syns väldigt tydligt i min flock. De två födda 11 tappar vikt i min lilla minihage de har nu. Ponnyn född 98 är rund men inte tjock. Russet född 92 minskar inte i vikt (hon behöver eg inte det heller) och är stenhård i mankammen vilket hon inte är i den andra minihagen som är lite större men också erbjuder fri tillgång på halm.

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 097
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar