hög insulinhalt

ameo

Trådstartare
Moderator
En vän har tagit prov på sin ponny, som stått med ett envist fånganfall, och provsvaret sa att den hade väldigt hög insulinhalt.

Detta fick mig att fundera (utan att koppla mer till vännens ponny) - HUR gör man egentligen för att sänka en insulinhalt som redan är hög?
Är det här man fick effekten "förr" när man började svälta fånghästen? (alternativt bara gav halm)
Och, som sagt, hur gör man nu när man har mer koll? Rätt foder för att inte trigga mer insulin, antar jag. Men mer?

Diet med låg sockerhalt, men tillräckligt med fiber och andra näringsämnen. Mineralerna egentligen rätt viktiga här.
Sedan har det gjorts många försök med diverse olika mediciner, bl.a. Metformin, men ingen har väl slagit riktigt väl ut tror jag. Rätta mej gärna här, för det vore ju bra för alla IR-hästar om det finns nåt bra fungerande...

HUR gör man egentligen för att sänka en insulinhalt som redan är hög?
Är det här man fick effekten "förr" när man började svälta fånghästen? (alternativt bara gav halm)
Och, som sagt, hur gör man nu när man har mer koll? Rätt foder för att inte trigga mer insulin, antar jag. Men mer?

Man ska inte svälta en “fånghäst”. Är hästen överviktig ska naturligtvis övervikten bort men detta måste ske kontrollerat under en längre tid genom att fodra hästen efter sitt egentliga behov, dvs. i förhållande till hästens ideala/normala vikt. Att svälta en häst kan ge helt motsatt effekt:

http://ecirhorse.org/index.php/insulin-resistance

“tempting to achieve weight loss by reducing feed intake below 1.5% of body weight can worsen IR and precipitate Hyperlipemia. Hyperlipemia is an alteration in fat metabolism resulting in elevated triglycerides and cholesterol and is a potentially life threatening condition, especially in ponies - DON'T STARVE the weight off your horse or pony!”

Dessutom blir det inte bara brist på energi när man svälter en häst. Det blir i princip brist på samtliga näringsämnen som hästen behöver, dvs. protein, mineraler och vitaminer.

Det finns inget mirakelmedel som momentant sänker den basala insulinnivån i blodet. Det man kan göra är att ge hästen en näringsriktig foderstat med låg socker- och stärkelsehalt. Om hästen inte har akut fång så är motion ett utmärkt sätt att hålla nere insulinnivån. Motion stimulerar bl.a. produktion av AMPK.

http://ecirhorse.org/index.php/insulin-resistance/physiology-of-insulin-resistance

“The benefit of exercise in maintaining total metabolic control is well known and recent research indicates that AMP-activated protein kinase (AMPK) may play an important role in exercise-related effects.”

“With all the biochemical changes in insulin resistance pointing a finger directly at the AMPK enzyme, it does indeed make perfect sense to look toward AMPK activation as a therapy. The simplest way to rev up AMPK is also one of the most successful ways to alleviate insulin resistance - EXERCISE.

Metformin kan hjälpa kortsiktigt på en del hästar men är ingen långsiktig lösning.

http://ecirhorse.org/index.php/insulin-resistance/physiology-of-insulin-resistance

“The popular human drug, Metformin, works by stimulating AMPK, although it certainly isn't a cure, and diet and exercise remain the most successful way to treat IR in people as well as horses.”

Har hästen även PPID så måste den ha medicin.

En av sakerna man kan göra är att se till att laka ur sockret ur höet innan man fodrar (sker med hjälp av vattenbad), samt att naturligtvis hålla koll på sockerinnehållet i ev. kraftfoder (kan vara väldigt högt i vissa sorter).

Man skall också vara försiktig med foder som har mycket stärkelse.

Som någon nämnde är motion väldigt viktigt, men kan vara svårt, speciellt i den aktiva fång-fasen.

tack för utförligt svar!
Man ska inte svälta en “fånghäst”. Är hästen överviktig ska naturligtvis övervikten bort men detta måste ske kontrollerat under en längre tid genom att fodra hästen efter sitt egentliga behov, dvs. i förhållande till hästens ideala/normala vikt. Att svälta en häst kan ge helt motsatt effekt:

http://ecirhorse.org/index.php/insulin-resistance

“tempting to achieve weight loss by reducing feed intake below 1.5% of body weight can worsen IR and precipitate Hyperlipemia. Hyperlipemia is an alteration in fat metabolism resulting in elevated triglycerides and cholesterol and is a potentially life threatening condition, especially in ponies - DON'T STARVE the weight off your horse or pony!”

Dessutom blir det inte bara brist på energi när man svälter en häst. Det blir i princip brist på samtliga näringsämnen som hästen behöver, dvs. protein, mineraler och vitaminer.
Nej, nån hyperlipemi vill man garanterat inte ha! (jag har själv förlorat en ponny i det, för att jag insåg för sent vad som var på gång :( )
Och jag menade inte att man skulle svälta ponnyn, utan tänkte mer på de råd som gavs tidigare - när jag var ung.

Det finns inget mirakelmedel som momentant sänker den basala insulinnivån i blodet. Det man kan göra är att ge hästen en näringsriktig foderstat med låg socker- och stärkelsehalt. Om hästen inte har akut fång så är motion ett utmärkt sätt att hålla nere insulinnivån. Motion stimulerar bl.a. produktion av AMPK.

“The benefit of exercise in maintaining total metabolic control is well known and recent research indicates that AMP-activated protein kinase (AMPK) may play an important role in exercise-related effects.”

“With all the biochemical changes in insulin resistance pointing a finger directly at the AMPK enzyme, it does indeed make perfect sense to look toward AMPK activation as a therapy. The simplest way to rev up AMPK is also one of the most successful ways to alleviate insulin resistance - EXERCISE.

Metformin kan hjälpa kortsiktigt på en del hästar men är ingen långsiktig lösning.

“The popular human drug, Metformin, works by stimulating AMPK, although it certainly isn't a cure, and diet and exercise remain the most successful way to treat IR in people as well as horses.”

Har hästen även PPID så måste den ha medicin.
Ingen PPID, såvitt jag förstår.
Jag ska försöka läsa länkarna nån dag när jag inte har migränkänning (och har slutat jobba natt... en vecka kvar!)

När jag gick hovslagarutbildning för typ 20 år sedan, fick jag lära mig att "så länge hästen inte blir sämre är det bara bra med lite kontrollerad motion". Jag vet att man har kommit betydligt längre i forskning och kunskap idag, men såvitt jag kan förstå så står ändå den rekommendationen sig ganska bra då? För att få ner insulinnivån menar jag... Eller tänker jag fel?

(jag tänker lite att rekommendationen med lång strikt boxvila för fånghästar i viss mån motverkar sitt eget syfte i så fall... )

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 545
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 419
Senast: monster1
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama