Hög form till Låg form

PheeHee

Trådstartare
Har ett litet problem som alla kämpar med. Formen. Ingen kan igentligen rida eller vara expert, bara mer erfaren. Och nu frågar jag er som är lite mer erfarna. :D Min pålle har lätt för att gå i hög form och jag som förut hade en ponny som "rullade ihop sig" lätt i låg form, har svårt att vänja mig vid halsens längd på den söttre hästen. Detta trots att jag haft henne sedan April. I det lilla problemet så vet jag att det är bäst om någon står och säger när hästen har bra form så jag från ovan ser vart jag vill ha henne.
Men den låga formen har vi svårt att hitta då jag är en "tygelfifflare". Har endast på ridskola fått lära mig hur man driver fram hästen i en bra form utan att röra hästen i munnen men detta funkar inte på min pålle då jag vill ha en lägre form.

Jag tar förhållning när jag vill att hon ska sänka nosen men hon lyssnar dåligt. Jag tajmar antagligen dåligt. Det är lättare att få henne i lägre form när hon skrittar eller galopperar, främst skritt. har börjat med att i trav och skritt böjja så att bogarna lösörs ordentligt. Då får jag ner henne i 2 travsteg men inte längre.

Förstå att detta är en fråga om hru jag ska få henne att stanna i den lägre formen utan att tjata för mycket. Jag är medveten om att huvudet igentligen inte spelar någon roll när hästen ska trampa under sig och att en ridlärare vore det bästa. Men jag undrar hur ni bukemänniskor ressonerar. :angel:

Sv: Hög form till Låg form

Haha detta tycker jag var lite roligt!! :laugh: Min "lilla" häst, jag har hennes mamma och hon har fruktansvärt lätt att gå i den högre "dressyr" formen men svårare att slappna av och länga sig utan att gå på bogarna. Medans min andra häst (den yngre) dansar runt väldigt bra i den låga formen men orkar inte bära sig i den högre ännu. Men det beror mycket på styrka, samma sak i galoppen den orkar hon inte vara helt samlad i. Lite kul att vi har ung samma probem :o Men jag gör mycket avslappning när jag rider fram/ travar av. Variera tempot i traven men försök att få hösten att sträcka ut sig i halsen men får inte trilla på bogarna. Sedan kan man göra mycket serpentiner och volter, halter och mkt skritt :) Funkar bra på mina när dom ska slappna av och gå i en lägre form :idea:

Jag brukar be om en låg form genom ett ledande tygeltag, vilket alla hästar brukar förstå snabbt. Du har yttertygeln stilla med kontakt, och för innertygeln från manken och utåt. Dvs, du tar alltså inte något bakåt, utan du vinklar bara underarmen från armbågen ut några decimeter från dig. Börja stillastående åt båda håll så hästen förstår och fortsätt sedan i tempo. Var noga med eftergift, ge hästen hela tygeln i början så den får utrymme att verkligen sträcka ut!

Ska försöka jobba på det. Slappna av, slappna av, slappna av. Det största problemet är att när jag är själv i skogen så kan hon itne slappna av. Hon tar på sig rollen att leka utkik. HUvudet upp, öron framåt och så tänker hon att om hon springer snababre och tar ut stegen så kommer hon hem snabbare. Och vi har inget ridhus och paddocken är väldigt snöig så det är lätare sagt än gjort. Att behålla avslappningshete.. (? xD) är svårt när jag nu endast kan rida i skogen utan att anstränga henne för mycket. Men det blir ljusare snabbare så snart är vi där.

Rein: Så gjorde jag på min ponny och det var det enda sätt jag kände till. Det har inte funkat på någon annan häst jag ridit så det har jag redan provat. Får fortsätta kämpa och prova det igen. Tack för svar. :D

Jag har en kort, rörlig häst med en naturligt hög form och henne jobbar jag väldigt mycket sidvärts. I skogen kör vi öppnor och slutor, på bana voltarbete och skänkelvikning.

Det jag tycker är viktigt är att våga rida fram en sån häst så att den får med bakbenen och jobbar på där.

I skogen använder jag ofta ett jaktkandar just för att slippa fokusera enbart på att få ner huvudet... Men så är min häst också väldigt het. Hon är lika känslig på vanligt tränsbett ändå, men jag vill inte lägga en timme eller 2 på att lugna ner henne och komma till ridning.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar