hög bakterieflora

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clubman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 177

clubman

Trådstartare
oki nu ringde de från station och sa att bak.provet var högt!!:eek: en bakterie som tydligen var känslig så den var lätt att få bort.:bow: de visste dock inte vad för infektion det var...:confused: det fick dem reda på på fredag..hon ska nu få hippotrim och blev lokalt behandlad på livmodern på station innan semination...någon mer som varit med om det här..han sa ju att det skulle kunna påverka dräktigheten negativt...jag som var så lycklig för att hon tatt sig!!!..:cry:

Sv: hög bakterieflora

Jag förstår inte, är hon dräktig elller inte?
Om hon är dräktig, hur vet dom då att hon är infekterad?

Baktprov tar man under brunst.
Vi har tagit baktprov som visat på bl.a. e-coli och då har man satt in behandling och vi har fått resultat dräktig efter seminering på samma brunst som behandling. Stona har nedkommit med friska föl i rätt tid.

Gira :banana:

de tog ett bak.prov på torsdagen och seminerade på fredagen..kollades på söndagen och då hade hon tatt sig.. så de tog ju bak.provet innan semination..och behandlade då henne lokalt i samband med seminationen..jag håller alla tummar då de sa att det minskar chansen att hon fortsätter vara dräktig...

Var det inte så att hon ovulerat på söndagen. Om hon är dräktig eller ej kan man inte se så tidigt (först efter 16 dygn).

Då var det som jag trodde. Det är vanligt att folk tror att man direkt vet om de blivit dräktiga vid seminering.

jaha det var kanske det dem menade med att hon var klar då...:angel:
jag vet ju bara vad dem sa och de sa att de skulle kolla henne på söndagen och på måndagen sa dem att hon var klar..därför drog jag ju slutsatsen att hon var "klar"!!ja ja man lär sig alltid nåt!!:D

Baktprov tar man under brunst.
Vi har tagit baktprov som visat på bl.a. e-coli och då har man satt in behandling och vi har fått resultat dräktig efter seminering på samma brunst som behandling. Stona har nedkommit med friska föl i rätt tid.

En fråga;
Fick besked från min station idag att bakterieprovet visat coli o att hon nu behandlas...men hon blev seminerad o klar innan dom fått svar fr.provet så dom har ju kan man säga "stängt in" bakterierna finns det chans att dom tar sig då? (annars antar jag att man spolar osv.?)

Coli är lättbehandlat med Hippotrim, och man brukar inte skölja dom.

Ok..tack för svar;) Då finns det kanske en liten chans att hon kan ha tagit sig oxå...?

Tack..känner mig "lugnare" nu,såg framför mig samma elände som förra året när hon inte tog sig:eek:
men då visade bakt.provet negativt...får hålla tummar o tår;)

hon blev inte dräktig på denna brunsten..de trodde att det berodde på behandlingen. nu var vi tillbaka igår och hon ska insemineras idag igen!! nu var det ju så att hon fortfarande hade bakterier kvar...så hon fick en behandling direkt i blodet som var starkare..och jag då i min egen pessimism tror ju att nu är det kört denna gången oxå...:cry:känns ju så!!:(

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 493
Senast: em-pirre
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 333
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad... 2
Svar
34
· Visningar
5 398
Senast: Digbil
·
Avel Betäckte mitt sto i somras med Cartier. Tyvärr kunde semin. vet inte se något foster på 45-dygns kollen, för att vara hundra kollade vi...
Svar
4
· Visningar
2 075
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka