Höftledsröntgen! *Lång, men HJÄLP!*

Sv: Höftledsröntgen! *Lång, men HJÄLP!*

fast frågan är ju om hundens egna resultat alltid säger något om hur den förvärver sig.

Nej man måste ju titta på föräldrar och syskon också. För att ta ett exempel. Är det värre att avla på en hund med C på höfterna men syskon och föräldrar har A. Jämfört en hund med A på höfterna där alla kullsyskon har C-E?

Det finns exempel i Newfoundlandsrasen en hanne (tidigt 80-tal) som hade utmärkta höfter men lämnade stor andel avkommor med grad 2-3.

Så, nej, enbart hundens eget resultat säger inte allt.

Lånar..

Jag tror att det mycket har med de som röntgar, hur noga de är. Och lugnande de får..
Jag vet ett ställe där de som jobbar där har slutat hjälpa till att hålla i hunden. Så åker man själv så binds bakbenen fast och sen får ägaren hålla i framdelen. Vad är det som säger att inte bakbenen kan röra sig en liten smula när de går ut och fotar.

Jag vet när jag röntgade en av mina, då var en annan scnauzer med. De gav båda hundarna sprutan samtidigt, men de tog min först och eftersom jag hade mycket att fråga så tog det tid.
Så när den det var dax för den andra hunden var han helt väck, totalt lealös. Och han fick också B-C.
De åkte då till Audell och där var det något helt annat, hunden kunde gå in till röntgen och gå ut därifrån. Och han fick godkända höfter.
Vi hade tänkt åka dit från början, men tyckte att visst sjutton ska man kunna röntga här hemma. Men jag tänker nu åka med mina andra när det är dax till Audell.

Jag håller med i allt du skriver Duvan. Du skriver sånt jag tänkt mycket på.
Krims, jag säger som dig också. Bättre använda en hund med C och med friska syskon och föräldrar, än tvärtom.....

Nej man måste ju titta på föräldrar och syskon också. För att ta ett exempel. Är det värre att avla på en hund med C på höfterna men syskon och föräldrar har A. Jämfört en hund med A på höfterna där alla kullsyskon har C-E?

Det finns exempel i Newfoundlandsrasen en hanne (tidigt 80-tal) som hade utmärkta höfter men lämnade stor andel avkommor med grad 2-3.

Så, nej, enbart hundens eget resultat säger inte allt.

Nu vet jag ju inte hur det är för sällskapsraserna, men de bruksraser jag har koll på har avelsförbud på C-höfter. Oavsett vad föräldrarna har. Pappas tik fick C på sina höfter. Trots då (såklart) föräldrar med A (tiken) respektive B (hanen på sina höfter).

Av de valpar som är röntgade i kullen (fyra stycken av nio) så har två st Hd A och 2 st Hd C..

Och jag ser inte varför man skulle ta risken och avla på C-hundarna?När det även om man tar hundar med UA på höfterna, så kan man få avkommer med C. Så varför ÖKA risken genom att börja blanda in C-höfter i avelsmaterialet? OAVSETT vad man ska ha den till.

Nu tror inte jag hon menar att man ska börja använda hunder med C, det gör inte jag heller. Men finns det dåligt avelsmaterial så hellre en hund med C och friskt på andra håll, än tvärtom.
Men å andra sidan finns det ju dom som avlar bara för sin hund har A, men resten av kullen har hd-fel, det är ju helt förkastligt enligt mig.

Sen tror jag inte det är avelsförbud på de raserna du tänker på, men att de kanske inte skulle få hjälp från klubben med valpförmedling och det skulle bli dyrare att regga valparna.

Senast ändrad:

Det här tolkar jag som avelsförbud, det kommer ju från SKK och inte rasklubben?

Svenska kennelklubbens krav för avel

Endast hund med fria höftleder får användas i avel. Fri från höfledsfel anses en hund vara som har HD A, B eller UA.
Endast hund med känd mental status får användas i avel, d v s MH- beskriven.
Avsteg från ovanstående kan ske vid avel med utländsk hanhund.
Det är aldrig förenligt med SKK's regelverk att avla på osunda avelsdjur.

Sen har ju rasklubben egna, men det blir ju som du säger en fråga vid valphänvisning bara (de hänvisar t ex inte valpar från föräldrar som inte är skottfasta, men du får ju avla, och de är ju lika renrasiga och reggade som 'andra', bara att du kan inte få dem hänvisade via rasklubben), kraven är (de har rek också):

Rasklubbens krav

På MH inte avvisa kontakt, ha starka kvarstående rädslor samt 4 eller 5 på skottprovet.
Lägst 2:a pris öppenklass eller bruksklass på officiell utställning alt gk exteriörbeskrivning.

(Allt gäller riesenschnauzer btw)

Sne håller jag helt med att om man röntgar en hel kull på säg 10 valpar, 9 har C-höfter och 1 har A-höfter, så skulle inte jag vilja avla på A-hunden heller. Man får ju ha sunt förnuft med. På samma sätt så skulle jag inte avla, trots A-höfter, på en tik som har ett av beskrivaren avbrutet MH-heller, trots att det är okej (bara de klämt in en tass på MH:t och föraren inte avbrutit det så är det ju 'känd mental status'..)

och kan hålla med om att vid väldigt litet avelsmaterial kan man överväga en Hd C-hund, men de ska då vara exceptionella situationer.

Det jag tycker är lite 'försvårande' med Hd-röntgen och vad man ska 'göra av' resultatet från det, är ju att en hund med C-höfter kan leva ett längre och friskare liv än hunden med B-höfter. Men man kan ju inte komma undan att risken för problem ökar för den med C eller sämre, så jag förstår avelsrestriktionerna.

Ja, nu får jag tänka till lite :) Jag måste haft något annat i huvudet, meriter eller nåt.

Får erkänna att jag borde ha koll :crazy: Om man avlar ändå, får de inte ragga valparna, eller vad händer?

Sne håller jag helt med att om man röntgar en hel kull på säg 10 valpar, 9 har C-höfter och 1 har A-höfter, så skulle inte jag vilja avla på A-hunden heller. Man får ju ha sunt förnuft med. På samma sätt så skulle jag inte avla, trots A-höfter, på en tik som har ett av beskrivaren avbrutet MH-heller, trots att det är okej (bara de klämt in en tass på MH:t och föraren inte avbrutit det så är det ju 'känd mental status'..)

och kan hålla med om att vid väldigt litet avelsmaterial kan man överväga en Hd C-hund, men de ska då vara exceptionella situationer.

Det jag tycker är lite 'försvårande' med Hd-röntgen och vad man ska 'göra av' resultatet från det, är ju att en hund med C-höfter kan leva ett längre och friskare liv än hunden med B-höfter. Men man kan ju inte komma undan att risken för problem ökar för den med C eller sämre, så jag förstår avelsrestriktionerna.

Ja det var det som var meningen med mitt inlägg, ett svar på frågan om en enskild individs status egentligen säger något om nedärvningen. Jag borde förtydligat mig och sagt att jag inte tycker man ska avla på C-höfter alls. Men jag tycker det är lika illa att avla på A-höften från en kull där 9 av 10 har C eller sämre.

Smurfade lite, och hittade det här på SKK, och det är väl 'vad som händer' antar jag? Personligen undrar jag varför de inte avelsspärrar föräldrarna med, om det avlats på dem trots förbud? Men..

Tog med listan med, där är ju de raser som du har avelsförbud på annat än 'fria höfter' (UA, A eller B) på:

Lista över raser
vilka anslutits till texten som säger att det ej är
förenligt med SKKs Grundregler att i avel använda
individ som är behäftad med höftledsdysplasi

Då uppfödare i strid med grundreglerna använder HD-belastade avelsdjur åsättes avkomman till dessa med avelsspärr vilken icke skall kunna borttagas. Detta gäller fr o m 2000.01.01.

Denna lista uppdateras kontinuerligt och nedanstående version var aktuell vid detta häftes tryckning
i mars 2007.

Aktuell lista kan fås på www.skk.se eller hos SKKs Informationsavdelning, telefon 08-795 30 30.

• Appenzeller sennenhund
• Australian kelpie
• Bayersk viltspårhund
• Bearded collie
• Beauceron
• Belgisk vallhund/groenendael
• Belgisk vallhund/lakenois
• Belgisk vallhund/malinois
• Belgisk vallhund/tervueren
• Berger picard
• Berner sennenhund
• Bouvier des flandres
• Boxer
• Breton
• Briard
• Collie
• Dobermann
• Entlebucher sennenhund
• Gordonsetter
• Grosser münsterländer
• Grosser schweizer sennenhund
• Hannoveransk viltspårhund
• Hollandse herdershond
• Hovawart
• Irländsk röd setter
• Jämthund
• Karelsk björnhund
• Kleiner münsterländer
• Korthårig vorsteh
• Långhårig vorsteh
• Norsk älghund, grå (Gråhund)
• Norsk älghund, svart
• Pudel, stor
• Riesenschnauzer
• Rottweiler
• Rysk europeisk lajka
• Samojedhund
• Schäfer
• Spinone
• Strävhårig vorsteh
• Svensk vit älghund
• Ungersk vizsla
• Wachtelhund
• Weimaraner
• Västsibirisk lajka
• Östsibirisk lajka

Tack, nu lärde jag mig nåt nytt :)
Hade ingen aning om att det blev avelsspärr.

HD-röntgens betydelse för aveln kan också diskuteras. På cocker ligger antalet dysplasier rätt konstant över åren - trots att de flesta avelsdjuren är friröntgade. Varför sjunker det inte? Kan det ha att göra med att avläsningen inte är tillförlitlig eller har det med arvsgång och miljöpåverkan att göra? Rent krasst borde det ju kunna vara så att det inte nödvändigtvis är de dåliga höfterna som skulle röntgas om utan de bra. Vad händer med höfterna efter 2 årsåldern?

Många frågor och funderingar blir det...

Håller med dig i dessa funderingar. Jag har nämnt det förr....inom min ras har vi börjat med något som heter HQ(Hip-Qality). För tillfället körs det både med HD och HQ, men vi ska nog helt gå över till HQ.

HQ har følgende fordeler sammenlignet med den vanlige diagnosemetoden for HD:

HD-diagnose uttrykker dybde på hofteskål og kongruens mellom hofteskål og lårhode målt med øyemål. HD-graden angis i 5 grader av HD: A til E (fri til sterk grad).
HQ-diagnose uttrykker dybde på hofteskål og kongruens mellom hofteskål og lårhode, som HD, men målt digitalt. Forholdet mellom 10 målepunkt i hofteleddet registrert elektronisk og er grunnlaget for beregningen. Går over en skala fra 0.77 til 1.01, og normalfordelt som alle kvantitative egenskaper.
Metoden (HQ) er uavhengig av avleseren og mindre følsom for varierende opptaksteknikk, framkalling av røntgenbildene og sederingsmiddel.
HQ er sammenlignbart over tid og over landegrenser.
Metodesvakheten for HQ er liten sammenlignet med HD, og arvbarheten høy.

Men det dröjer ju ett antal år innan man ser resultat!

Detta har jag hört fast i "lättare grader" alltså från C höft till B höft. Men då kan det ju inte handla om pålagringar egentligen utan slapp led/muskler.

Resultatet blev bättre efter ett års simmning me hunden, vilket gav bättre muskler som höll höfterna på plats.

Min veterinär va MKT försiktig me att ha en åsikt om min hunds höfter vid röntgen. Däremot sa hon att hon tyckte det såg bra ut när hon kollade, men hon villoe absolut inte lova ngt.. resultatet blev Hd A och Ad ua:love::banana:

Tänkte på, kan man träna upp hundens "höftmuskler" på någon annat sätt än att simma. Min är nämligen rädd för vatten. :(

Hittade mer, för vissa raser är det så att man INTE kan regga valparna om de är undan ej Hd-röntgade föräldradjur (däremot tolkar jag det som att det fortfarande inte blir regförbud sålänge de är röntgade, oavsett resultatet, utan då blir det avelspärr? Det är dock en egen reflektion)

Särbestämmelser avseende höftledsröntgen
För samtliga raser som i förteckningen ovan markerats med  gäller registreringsförbud
för avkomma efter föräldradjur som ej är ID-märkt och ej har officiell
höftledsstatus. I enlighet med SKKs grundregler skall giltigt resultat föreligga
före parning.

För raser som i förteckningen ovan markerats med * gäller därutöver att de genom
sin specialklubb anslutits till texten som säger att det ej är förenligt med SKKs
grundregler att i avel använda individ som är behäftad med höftledsdysplasi.
Om uppfödare använder HD-belastat avelsdjur av dessa raser åsätts avkomman
avelsspärr som ej kan borttagas. Gäller även importerad hund efter HD-belastat
föräldradjur med svenskt undersökningsresultat. Gäller fr o m 2000-01-01.

Finns liknande ang känd mental status med, att för vissa raser kan du då inte ens regga avkommorna.

Kan inte klistra in rubbet, men finns på SKK:s hemsida. Och även i 'detalj' för de olika raserna, det skiljer sig ju lite åt.

http://www.skk.se/pdf/regler/regbest07.pdf

*KL*

Jag tycker att avelsspärr ska gälla för ALLA raser, får man inte A eller B så ska inte den hunden gå i avel...

Om det så ska ske så ska det finnas starka skäl till att en individ med C höft ska tillåtas att avlas på, men D höfter ska aldrig tillåtas ...

Men det finns fler saker jag tycker man ska ha som KRAV för att avla, synd bara att hyffsat stor grupp uppfödare inte håller med !

Håller med.
Finns en uppfödare i schnauzer som varken röntgar, ögonlyser eller nåt. Hon har t o m fått avbryta ett MH med sin tik hon använder i avel.
Känner en som ser tiken då och då och hon är osäker och rädd när de är på klubben, men avla ska dom :mad:
Helt obegripligt att inte klubben tar tag i det...och ja, jag har informerat dom...

Det är ju så nu förtiden att rasklubbarna håller dom stora uppfödarna om ryggen lite ( iaf inom många raser )

Dom vill inte säga ifrån för dom har blivit så bundis med vissa uppfödare att dom hellre ser att rasen "förstörs" mer och mer än att ge uppfödaren/bästa vänninnan en varning ..

Så fruktansvärt tråkigt :(

Fast den här uppfödaren anser jag inte stor, men hon kan ju vara bundis med dom ändå :(

Jo dom kan ju vara "stora" av olika anledningar, inte bara stora i att föda upp hundar ( som i många kullar )

KL
Staffar finns det inte något krav på HD röntgen.... Men många seriösa uppfödare gör det endå =)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 456
Senast: Gunnar
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka