Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja
UA = A & B
1 = C
2 = D
3 = E
Svårare än så är det inte.
Det som ställde till det för en del raser var ju att norbergsvinkeln börjades läggas in i avläsningen och den är ju baserad på schäfer...
Jag har från att ha samma åsikt som dig övergått till att bli mer skeptisk mot avläsningen som helhet. Det verkar vara mycket av ett lotteri vad hunden får för resultat i avläsningen. Plåtar som bedöms på ett vis i sverige kan vid överklagande bedömas helt olika av den nämd man överklagar till. Samma plåtar - olika resultat alltså. Jag tycker att innan man kategoriskt sågar alla som röntgar om sina hundar skulle det sättas fokus på en kvalitetssäkring av avläsningssystemet. Samma plåtar ska inte kunna läsas av olika, för då har inte HD-röntgen någon relevans. Då är det endast pålagringar och uppenbara skelettdefekter som man kan avläsa vid röntgen.
Brasklapp: Jag har själv aldrig röntgat om, utan endast fått A eller B på mina tilltänkta avelsdjur.
Jag har fått höra att förr hade man ett avläsningsystem med siffror. Och då var dagens C klassad som friröntgad, men i dag är det inte det.
Men jag vet inte hur långt tillbaka det är. Det har säkert använts u.a. oxå. Det verkar ju ändras ibland.
Ja men då var ju alltså C-höfter bättre förr. Varför ändras avläsningsystemet?
Nej tyvärr det finns ingen länk. Det var min uppfödare som sa det i telefon till mig. Men om hunden får första gången när den röntgas E och sen A. Det förklarar ju vilken skillnad det är på kliniker och hur de ser på det hela. Även folket på SKK.
Fråga då vilken hund det gäller, jag har då aldrig hört om det.
Dessutom har inte "vanliga" veterinärer kunskapen att kunna läsa höft och armbågsbilder.
Ja jag får luska lite i det. men är det inte konstigt att vid första röntgen får hunden E och andra gången A. Då känns det inte som att dom är så seriösa på SKK. Nog för att det var år mellan röntgen tilfällerna men än då..
Jo men dom måste ju ha lite koll ändå dom är ju veterinärer. Och hur kan man vara "proffs" på att läsa av röntgenplåtar?
Fråga då vilken hund det gäller, jag har då aldrig hört om det.
.
Jag har ingen aning om vad det är som händer med höfterna efter 2 års ålder.
Rix: Röntgad som 8-åring mitt i vintern, relativt omusklad och otränad, jagad med sedan 9 månaders ålder, heldagar 4-5 dagar i sträck var vecka hela höstarna = B-höfter.
I mina ögon en hållbar hund med bra nedärvning på höfterna