Höftledsröntgen! *Lång, men HJÄLP!*

Sv: Höftledsröntgen! *Lång, men HJÄLP!*

Nej det du hört är fel...

Siffror används men enbart för att bedömma höftdysplasigraden...

Dagens C har aldrig varit klassad som friröntgad utan som Gnist skrev fick C höften benämningen 1..

Ja

UA = A & B
1 = C
2 = D
3 = E

Svårare än så är det inte.

Det som ställde till det för en del raser var ju att norbergsvinkeln börjades läggas in i avläsningen och den är ju baserad på schäfer...

Ja men då var ju alltså C-höfter bättre förr. Varför ändras avläsningsystemet?

Jag har från att ha samma åsikt som dig övergått till att bli mer skeptisk mot avläsningen som helhet. Det verkar vara mycket av ett lotteri vad hunden får för resultat i avläsningen. Plåtar som bedöms på ett vis i sverige kan vid överklagande bedömas helt olika av den nämd man överklagar till. Samma plåtar - olika resultat alltså. Jag tycker att innan man kategoriskt sågar alla som röntgar om sina hundar skulle det sättas fokus på en kvalitetssäkring av avläsningssystemet. Samma plåtar ska inte kunna läsas av olika, för då har inte HD-röntgen någon relevans. Då är det endast pålagringar och uppenbara skelettdefekter som man kan avläsa vid röntgen.

Brasklapp: Jag har själv aldrig röntgat om, utan endast fått A eller B på mina tilltänkta avelsdjur.

Håller med.

Jag har fått höra att förr hade man ett avläsningsystem med siffror. Och då var dagens C klassad som friröntgad, men i dag är det inte det. :confused:
Men jag vet inte hur långt tillbaka det är. Det har säkert använts u.a. oxå. Det verkar ju ändras ibland.

Vad du hört spelar ingen roll. Nu har jag skrivit hur det var som förut och att du fått felaktig information tidigare kan jag tyvärr inte göra något åt.

Precis som Calazirya skriver så vad siffrorna gradering av dysplasi. Inget annat!

Ja men då var ju alltså C-höfter bättre förr. Varför ändras avläsningsystemet?

C-höfter var inte bättre förr än nu. Det var ju precis samma...

Ändringen kom till stånd för att fci-anslutna klubbar skulle ha samma avläsnings och graderingssystem.

Gamla 1:an var ju lika med lindrig dysplasi. Precis som C:et är nu..

Nej tyvärr det finns ingen länk. Det var min uppfödare som sa det i telefon till mig. Men om hunden får första gången när den röntgas E och sen A. Det förklarar ju vilken skillnad det är på kliniker och hur de ser på det hela. Även folket på SKK.

Fråga då vilken hund det gäller, jag har då aldrig hört om det.

Dessutom har inte "vanliga" veterinärer kunskapen att kunna läsa höft och armbågsbilder.

Jag skriver bara om vad jag har fått höra. Och då det verkade som att C var ett bättre resultat förr

Dessutom har inte "vanliga" veterinärer kunskapen att kunna läsa höft och armbågsbilder.

Ja jag får luska lite i det. men är det inte konstigt att vid första röntgen får hunden E och andra gången A. Då känns det inte som att dom är så seriösa på SKK. Nog för att det var år mellan röntgen tilfällerna men än då..

Okej, det har jag aldrig reflekterat över att folk skulle ha tyckt..

Nu hade ju min hane som röntagdes innan norbergsvinkeln lades till UA på sina höfter, men hade han fått en 1 så hade jag säkert sett på samma sätt som om någon av mina nuvarande hundar skulle få C.

Jag tror ingen i min närhet heller tycker att 1 var bättre än C

Ja jag får luska lite i det. men är det inte konstigt att vid första röntgen får hunden E och andra gången A. Då känns det inte som att dom är så seriösa på SKK. Nog för att det var år mellan röntgen tilfällerna men än då..

Seriositeten på SKK är nog hög, däremot är jag tveksam till källans (i detta fall den som först kom med påståendet E blir A) och avläsningssystemets tillförlitlighet. Jag tror att man ska ta uppgiften E blir A med en nypa salt innan man fått den bekräftad i hunddata. Skrönor har en tendens att bli sanningar... Helt klart är dock att det avläsningssystem vi har idag inte är perfekt.

HD-röntgens betydelse för aveln kan också diskuteras. På cocker ligger antalet dysplasier rätt konstant över åren - trots att de flesta avelsdjuren är friröntgade. Varför sjunker det inte? Kan det ha att göra med att avläsningen inte är tillförlitlig eller har det med arvsgång och miljöpåverkan att göra? Rent krasst borde det ju kunna vara så att det inte nödvändigtvis är de dåliga höfterna som skulle röntgas om utan de bra. Vad händer med höfterna efter 2 årsåldern?

Många frågor och funderingar blir det...

Jag har ingen aning om vad det är som händer med höfterna efter 2 års ålder.

.

Detta har jag hört fast i "lättare grader" alltså från C höft till B höft. Men då kan det ju inte handla om pålagringar egentligen utan slapp led/muskler.

Resultatet blev bättre efter ett års simmning me hunden, vilket gav bättre muskler som höll höfterna på plats.

Min veterinär va MKT försiktig me att ha en åsikt om min hunds höfter vid röntgen. Däremot sa hon att hon tyckte det såg bra ut när hon kollade, men hon villoe absolut inte lova ngt.. resultatet blev Hd A och Ad ua:love::banana:

Rix: Röntgad som 8-åring mitt i vintern, relativt omusklad och otränad, jagad med sedan 9 månaders ålder, heldagar 4-5 dagar i sträck var vecka hela höstarna = B-höfter.

I mina ögon en hållbar hund med bra nedärvning på höfterna :cool:

fast frågan är ju om hundens egna resultat alltid säger något om hur den förvärver sig.

Knapplån.

Kapar tråden lite! ;)

Hur kommer det sig att röntgen-resultatet kan ändra beroende på löp?
Vad är det som händer med kroppen som gör att det kan bli skillnad på höfterna vid löp/inte löp?

(Eller mens på oss, för den delen!)

Rix: Röntgad som 8-åring mitt i vintern, relativt omusklad och otränad, jagad med sedan 9 månaders ålder, heldagar 4-5 dagar i sträck var vecka hela höstarna = B-höfter.

I mina ögon en hållbar hund med bra nedärvning på höfterna :cool:

Det tycker jag också, men hur många hundar röntgas flera ggr? Annat än de som inte var nöjda första gången? Varför sjunker inte andelen dysplasier, inom cocker som jag har lite koll på statistiken hos, fastän det i många år har avlats nästan uteslutande på A & B höfter?

För min del visar detta att HD-röntgen inte är svart eller vitt, och vid dags dato inte ett tillförliltligt redskap. Missförstå mig inte, jag vill inte ha bort HD-röntgen men jag vill ha en kvalitetssäkring. Innan den finns tänker inte jag skjuta på dem som röntgar om. Vad säger att det sämsta resultatet är felaktigt? Det kanske inte gör någon skillnad med de trix som folk har för sig för att få hunden att gå igenom, kanske är den enda skillnaden en bättre kvalité på plåten och/eller en annan avläsare? Är då den hunden sämre än den hund som fick en bra plåt/avläsning på första försöket?

Det får vi ju se, då han först nu på ålderns höst blivit pappa. Förhoppningsvis röntgas majoriteten (helst alla naturligtvis) av de valparna tidigast nu till vårvintern , när de hunnit bli runt 18 månader.

Hållbarheten hos hunden själv ökar ju chanserna att avkommorna får bra och hållbara höfter. I teorin åtminstone..

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 456
Senast: Gunnar
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka