Höftleds röntgen

Frost116

Trådstartare
Jag har tänkt röntga min hanhund som är 2 år nu, han är schäfer utan papper så räknas ju som blandras men vem bedömer plåtarna är hunden inte är reggad i skk?
Han verkar inte ha ont och är inte stel utan har elastiska och bra gångarter.
Får man intyg på hd status på blandras?

Det går att skicka in plåtarna till SKK och få en HD-status även på en blandras :) Annars, om du bara vill försäkra dig om att det inte ser katastrofalt ut så kan veterinären kolla på plåtarna. De kan inte avgöra graden, men de kan ju se om det finns pålagringar, om det är stor skillnad mellan höger och vänster eller andra avvikelser som kan komma att påverka hunden.

Det är fortfarande SKK som läser av. Min hund är blandras och SKK läste hans plåtar. Du kanske behöver ha tävlingslicens för att få plåtarna avlästa av SKK, åtminstone om resultatet ska registreras i avelsdata. Kanske skickas resultatet bara hem om hunden inte har tävlingslicens.

Tack för svar, var osäker. Har inte haft en som inte varit reggad förr så funderade vem som läste av eller om man vara fick en aning om det ser bra ut eller är dåligt.
Tror jag väljer att skicka in, vill gärna veta för min egen skull. Har lite planer för honom, dock inget tävlande.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 749
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 393
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 867
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka