Höftleder (olika grader)

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare hasselby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 136
H

hasselby

Läste på skk om olika grader:
A= normala
B=normala
C=lindrig
D=måttlig
E=höggradig

Men vad e då skilnaden på A och B?
Man bör väl inte avla på en hund som har B? Något litet fel är det väl om hunden har B? Eller? Förklara gärna skillnaden någon som vet;)

Sv: Höftleder (olika grader)

B ska väl inte vara ngt problem, de är ju normala:confused:

A brukar man kalla utmärkta men det kanske har ändrats på senare år?

Ja kanske det men skrev av det som stod på skk.
Men varför finns det då A och B om båda är bra?

Gnist kan detta *Ropar*.
Men om jag inte minns helt fel så är det Norbergs Vinkeln som skiljer sig och avgör om det blir A eller B höfter.

Men som sagt, Gnist kan detta, så vi väntar på henne.:idea:

För att A är bättre än B? :idea: :D

Norbergs vad haha.

Ja Gnist vet säkert!:)

Äh, säger ju sig självt! A kommer ju före B i alfabetet, alltså måste A vara bäst eftersom det kommer först! :p

Norbergs vinkel är den vinkel som man kan mäta om man drar en linje mellan båda höftkulornas mitt och därefter uppmäter ett visst antal grader till bäckenets allra yttersta punkt, den del som nästan kan liknas vid en liten hylla ovanför höftkulan. Vinkelns storlek avgör i många fall om det blir A eller B, A kräver en större (mer öppen) vilkel. Anledningen att man använder både A och B är att vissa raser har höftkulor som inte ligger riktigt lika djupt, men ändå är fullt normala. De raser som man ursprungligen röntgade hade alltså generellt "bättre" (läs djupare) höftleder och satte därför normen för graderna.

Ok!
Men får man avla på tex en hane som har B höfter?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kommer köpa min första hund inom sinom tid och försöker sätta mig in i linjer osv. Är totalt novis på detta med SKK avelsdata och...
Svar
11
· Visningar
1 723
Senast: Sasse
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 947
Senast: monster1
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 438
Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve
  • Hingstar som dött, 2025.