Höftleder labrador

Nej, när kullindex räknas om man parar med en hane med tyskt index så spegelvänds dennes index. Så det är inga problem. :)
Det var inte den infon vi fick på det möte om idexet vi var på i våras. Där satt SKK och rasklubben och sa tvärt om. Märkligt att de själva inte fått rätt info.

Det var inte den infon vi fick på det möte om idexet vi var på i våras. Där satt SKK och rasklubben och sa tvärt om. Märkligt att de själva inte fått rätt info.

Det låter väldigt märkligt, ja. Ett beräknat kullindex i Avelsdata görs ju bara om båda hundarna har ett svenskt index och index i de olika länderna är inte jämförbara med varandra. Index i de olika länderna samkörs inte med varandra och därför spelar det ingen roll vad utländska släktingar har för indexvärden i sina respektive länder - på gott och ont påverkar det inte de svenska hundarna så länge de utländska hundarna inte också fått svenska index, t ex genom att de har officiella, giltiga röntgenresultat och tillräckligt många avkommor för att index ska bedömas vara säkert trots de parametrar som fattas.

Om krav skulle införas för de raser där man tillämpar index så skulle det vid parning med utländsk hund bli så att man i stället för att beräkna kullindex går enbart på tikens index, som då alltså måste vara över 100. Denna fakta är direkt från SKK, så det låter som om informationen som gått ut inte varit helt tydlig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 105
Senast: snorp
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 360
Senast: WildWilma
·
Hundavel & Ras Min mors Schäfertik fick nyligen tillbaka resultatet. E lyser klart och tydligt upp dataskärmen och det ser ut att bli liknande resultat...
2
Svar
22
· Visningar
4 987
Senast: Minna86
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 107
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023