Höftleder labrador

Sissa

Trådstartare
Jag misstänker vad svaret blir, men frågar ändå. Skulle ni köpa en labrador vars mor har HD B, och denne har tre helsyskon med C, en med D och en är icke röntgad. Fadern har HD B, och denne har två syskon som har C, en A och resten i kullen är icke röntgade. ED är ua på alla.

Hur viktig är alltså hälsan hos föräldradjurens syskon?

Jag misstänker vad svaret blir, men frågar ändå. Skulle ni köpa en labrador vars mor har HD B, och denne har tre helsyskon med C, en med D och en är icke röntgad. Fadern har HD B, och denne har två syskon som har C, en A och resten i kullen är icke röntgade. ED är ua på alla.

Köp inte. Resultatet är alldeles för dåligt.

Jag håller med @Milosari - köp inte!
Verkligen dåliga förutsättningar/resultat och har en en hund som får problem av sina höfter är det verkligen slitigt för både hund och ägare (jag tycker överlag att det känns som en rätt dålig och oansvarig kombination med sådana förutsättningar på lederna :down: )

Jag skulle sträcka mig till att säga att den närmsta familjens resultat samlade resultat är viktigare än det individuella resultatet på avesdjuret. För att dra det till en ytterlighet, hellre köpa valp efter en C-höftföräldradjur (nu får man ju i många raser inte avla på C-höft, men ni fattar) med bara friröntgade hundar i släkten, än ett föräldradjur med A-höft men med massa C och D i släkten.

Jag skulle sträcka mig till att säga att den närmsta familjens resultat samlade resultat är viktigare än det individuella resultatet på avesdjuret. För att dra det till en ytterlighet, hellre köpa valp efter en C-höftföräldradjur (nu får man ju i många raser inte avla på C-höft, men ni fattar) med bara friröntgade hundar i släkten, än ett föräldradjur med A-höft men med massa C och D i släkten.

Tusen tack, precis vad jag behövde höra. Bort med den hunden.

Tack ni andra också för svar.

Hur är det med jaktlabradorer som inte är reggade i SKK, har de ett eget register? Jag kikar runt lite på sådana också, och har hittat en som jag bedömer det superseriös kennel. Dock hittar jag ingen info om deras hundar på vare sig SKK eller i Svenskt jakthundsregister. Det blir ju svårt att kolla upp hundar i förväg då, innan man kontaktar uppfödaren.

har hittat en som jag bedömer det superseriös kennel.

Dock hittar jag ingen info om deras hundar på vare sig SKK

Det där är två meningar som Inte går ihop. Alls.

Om en kennel är seriös så är den ansluten till SKK och innan nån skriker i högan sky, ja det finns oseriösa med reggat kennelnamn också, men att stå utanför SKK gör att man enligt min mening direkt klassas som oseriös.

Om en kennel är seriös så är den ansluten till SKK och innan nån skriker i högan sky, ja det finns oseriösa med reggat kennelnamn också, men att stå utanför SKK gör att man enligt min mening direkt klassas som oseriös.

Mja. Vad gäller jaktlabrador så kan de vara reggade i SJR istället. Är inte din dubbelreggad, @AraSlei ?

Viktig. Skulle inte köpa valp där.

Jag har surfat runt hela dagen, så ögonen går i kors. Men nu ser jag att de titlar deras hundar har är utställda av Svenska Jaktretrieverklubben. Jag kan för lite för att uttala mig om det är oseriöst eller inte.

Mja. Vad gäller jaktlabrador så kan de vara reggade i SJR istället. Är inte din dubbelreggad, @AraSlei ?

Dubbelreggad i allehanda fristående klubbar är en sak, vilket jag personligen iofs inte ser nån större poäng med, men om kenneln inte är ansluten till SKK och reggad där så är den = en blandras i tävlingssammanhang inom SKK och egentligen även i försäkringssammanhang.

Dubbelreggad i allehanda fristående klubbar är en sak, vilket jag personligen iofs inte ser nån större poäng med, men om kenneln inte är ansluten till SKK och reggad där så är den = en blandras i tävlingssammanhang inom SKK och egentligen även i försäkringssammanhang.

Hunden jag syftade på var väl inte dubbelreggad till en början? Finns många inom jaktretrievervärlden som vill ta avstånd från SKK (eg. SSRK) och enbart reggar i SJR utan att för den sakens skull vara oseriösa. Kan dock för lite om det (har mina reggade i SKK), därav min tagg till någon som ev. kunde mer än jag.

Hunden jag syftade på var väl inte dubbelreggad till en början? Finns många inom jaktretrievervärlden som vill ta avstånd från SKK (eg. SSRK) och enbart reggar i SJR utan att för den sakens skull vara oseriösa. Kan dock för lite om det (har mina reggade i SKK), därav min tagg till någon som ev. kunde mer än jag.[/QUOTE

Jag kan också för lite om det där, så hoppas på svar. :)

Jag antar att om inte hundarna är reggade i SKK så blir det svårt med info om höfterna/armbågarna iom att det är SKK som läser av plåtarna?

Jag antar att om inte hundarna är reggade i SKK så blir det svårt med info om höfterna/armbågarna iom att det är SKK som läser av plåtarna?

Jag har för mig att de har en egen registrering av hd/ad där plåtarna avläses på samma klinik som SKK. Men är som sagt ingen expert, så någon annan vet nog mer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 105
Senast: snorp
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 360
Senast: WildWilma
·
Hundavel & Ras Min mors Schäfertik fick nyligen tillbaka resultatet. E lyser klart och tydligt upp dataskärmen och det ser ut att bli liknande resultat...
2
Svar
22
· Visningar
4 987
Senast: Minna86
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 107
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar