Höfternas vridning i en öppna

Sv: Höfternas vridning i en öppna

Jag håller med dig. Det ligger i hästens natur att vilja ha balans. Om man lägger vikten något åt ena sidan vill hästen automatiskt följa den för att få balans igen. det är ju så man tränar unghästar att vända. För mig blir det helt motstridigt att lägga vikt åt tex höger när jag vill att hästen ska gå åt vänster som endel tydligen tycker. Hästen måste bli förvirrad också. Det stämmer inte.

Ok vi gör olika på vissa punkter.

Jag kan också böja minhäst runt min inre skänkel. Men om jag vill flytta framdelen så gör jag så här: (bakdelsvändning)

Vi utgår från stillastående. Jag ska flytta åt vänster.

Min häst ska gå samlat in i halten med vikten på bakbenen för att underlätta. Han ska stå samlat i halten. Sen lyfter jag upp vänter skänkel och gör en liten förhållning med handen så att han inte börjar gå framåt samtidigt. Min häst är inte helt utbildad än så jag rider oftast på två händer och då kan det hjälpa att lyfta ut vänster handen. (ledande tygeltag tror jag man kan kalla det) Kan även förstärka lite med höger skänkel om det skulle behövas.

jag kan även rida honm med vikthjälper bara men det brukar inte bli några sidflyttningar då. bara svänga lite osamlat och stanna.

Jag är så stolt över min gamla häst. fd travare (Och mig själv) Vi har kommit så långt det senaste året. :love:

Jag personligen praktiserar inte bakdelsvändning ur halt eftersom jag anser att det alltid behövs en energi frammåt/uppåt för att samling ska uppstå, och det blir svårare om man utgår från att inte ha någon samling alls, till samla i bakdelsvändning. (speciellt om man har en överbyggd sak med långa bakben som har svårt att samla sig. ;) )

Om jag väll vända min häst i en bakdelsvändning till vänster. Lägger jag över vikten till vänster, kan ev. förstärka med ett ledande tygeltag på vänster hand, högerhanden reglerarställningen och högerskänkel ligger intill så bakdelen inte faller ut.

jag har svårt att förstå ditt resonemang, men säjer du att det funkar så gör det väll det för dig och din häst, men jag tycker det verkar onödigt svårt och ologiskt. ;)

När man rider så ska man ju följa hästens rörelser,dvs att när hästen skrittar så ska ryttarens höfter bli med i rörelsen ,i en rörelse som liknar när man cycklar, fast baklänges. Alltså: höften först en "aning fram"/uppåt/bakåt osv.
I en öppna så tar jag bak inner höft och den yttre fram, men för att underlätta böjningen i innre sidan(på hästen) så måste "cycklingen" med höften fungera,så därför måste inre höften ge plats åt inre rygghalva så då kan man inte sitta till så "hårt" på det inre sittbenet

Om ni fattar :confused:

Totti skrev:
I en öppna så tar jag bak inner höft och den yttre fram, men för att underlätta böjningen i innre sidan(på hästen) så måste "cycklingen" med höften fungera,så därför måste inre höften ge plats åt inre rygghalva så då kan man inte sitta till så "hårt" på det inre sittbenet

Tjenare - en helt ny beskrivning :o
Det här verkar ju vara precis tvärt emot vad de andra gör. Jag fattar ingeting :o :confused: :cry:

I den centrerade ridningen tänker man så med höfterna :) i varje fall för henne som jag rider för.
Samma gäller när man rider på volt,när hästen går på volt så höjs hästens inre rygghalva och den yttre sänks.
För att då kunna låta hästen använda kroppen på detta viset så bör"cyklingen" fungera , och då tycker jag att det blir logiskt att man inte kan "sitta till" för hårt på det inre sittbenet(det ska lixom tillåta den inre rygghalvan att höja sig)

Bara ett påpekande. Man gör aldrig en bakdelsvändning från halt utan alltid under rörelse framåt.

Jo de brukar säga det.

Men varför??? Och vaddå man SKA rida si eller så.

Jag vill att min häst ska kunna flytta fram- och bakdel ur skritt och halt.

Jag rider visserligen western och tränar min häst att göra en spinn. Och då vill jag att han ska stå stilla först. men han ska som sagt även kunna flytta framdelen från skritt.

Jar tycker ditt resonemang låter vettigt. :bow: :bow: :bow: Har aldrig tänkt på ridning som cykling men det stämmar nog när jag tänker efter. :bow: :bow: :bow:

Det är ju rätt stor skillnad på hjälpgivningen i de här fallen då en del styr hela hästen med skänklarna och andra styr bakbenen med skänklar/höfter och framdelen med trängande tygeltag, flyttar bogarna mellan tyglarna.

Jag tänker mig att hästen skall röra sin kropp såsom jag rör min. I öppna skall ju bakdelen vara ställd rakt fram och framdelen innanför spåret. Alltså håller jag mina höfter (och hästens höfter) rakt fram och mina axlar och hästens bogar ställer jag inåt. Tygeltaget blir så också inåt. Jag lägger en liten vikt på det inre sittbenet för att tydligt visa hästen att den inte skall följa mina axlars riktning och gå intåt i volt, utan hålla kvar sig på spåret.
I sluta blir det alltså att jag viker mig i den sida jag vill att hästen skall vika sig och att jag flyttar fram den inre höften och bak den yttre. Sedan håller jag mina axlar rakt fram och är tydlig med tyglarna med att hästen skall hålla kvar bogarna på spåret. Att tänka på att man verkligen böjer den sida i sin egen kropp som hästen skall böja gör en enorm skillnad.
Hälsning Maja

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 269
Senast: MML
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
994
Senast: Kirre
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 927
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
693
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits