Höft- och armbågsstatus

P

pralin

Sitter och försöker klura ut det hela med det är inte det lättaste. Har förstått att A och 0 är bäst, men när är det "dåligt"?
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

om A och B är okej, är det något som är bra?
/LillaMy- filosoferar såhär på kvällskvisten:p
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Så en hund med B/C höfter ska man inte avla på?
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Om den har B på ena höften och C på den andra eller C på båda, så skulle inte jag avla på hunden i alla fall.

Har den B på båda höfterna, så är det inga problem att avla på den.
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Okej, tack så mycket, nu börjar det klarna :idea: Tyvärr gör ju det också att jag märker att rasen jag har tittat extra på har förfärliga höfter :cry: Det misstänkte jag ioförsig innan, men men....
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

C är dock inte "förfärligt", även om det inte är bra ;)

Kan ju vara så i den ras du tittat på att B/C är "bra" höfter för rasen.

Det spelar ju även in en hel del vad C:et beror på..
Är det en dysplasi, norbergsvinkeln eller en slapp led som gett resultatet C?
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Kan man hitta någonstans på internet var C beror på eller måste man fråga uppfödaren?

När vi ändå är igång, vad står LoM för?

edit: Och nu blir jag helt förvirrad för nu står det helt plötsligt HC clear också. Hur måste måste man egentligen hålla koll på när man skaffar hund? ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höft- och armbågsstatus

Det är endast avläsande veterinär, som kan svara på varför hunden fått det resultat den fått. Det kan man ringa till SKK:s veterinäravdelning och fråga om och då få svar.


HC/ L2HGA yttrar sig bla med symptom som demens, epilepsi, vinglighet, stelhet i muskler m.m. Bägge föräldrarna måste vara bärare av genen för att kunna få ”affected” avkommor.
Det betyder inte att bara för att dom är drabbad eller bärare, måste få avkomma med L2.

I England har man hittat genen som talar om ifall hunden är drabbad, dvs affected, eller bärare, dvs carrier, eller fri= clear. Så den hund du tittat på är fri från genen som ger HC/L2HGA, vilket är bra ;)

LoM vet jag inte vad de menar med. Står det på uppfödarens sida eller på hunddata?

Hur mycket man måste/bör kolla upp om avelshundarna beror ju på vilken ras det gäller, och du verkar ha valt en ras, där det finns en hel del att kolla upp innan valpköp :D
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Jag visste inte att det var så jobbigt att skaffa hund ;)

Det står så här: "AD: LoM" om hundens status på uppfödarens egna hemsida.
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Ja, inte är det UA i alla fall..

Kan du pm:a mig hundens namn/regnummer, så kan jag kolla upp den åt dig om du vill..

Skulle dock tro att det betyder att hunden har lindriga benpålagringar på ena sidan och måttliga på andra sidan :crazy:
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Vad är det för ras? Rent spontant så tänker jag "Lindrig och Måttlig". Armbågar mäter man i lindrig, måttlig och kraftig pålagring. Men en hund som ska gå i avel har knappats pålagringar på båda armbågarna..? Så min teori verkar falla ;)
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Ja, jag tror med på staff. Blev helt chockad när jag kollade upp Staffarna kring min bästa väns hundköp.
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Vad är det för ras? Rent spontant så tänker jag "Lindrig och Måttlig". Armbågar mäter man i lindrig, måttlig och kraftig pålagring. Men en hund som ska gå i avel har knappats pålagringar på båda armbågarna..? Så min teori verkar falla ;)

Jo då, det finns en hel del som avlar på hundar med Ad fel. Jag är just nu inne i en diskution ang. detta på annat håll. Jag tycker det är förkastligt! Att sen avla på både tik och hane som har Ad fel är ännu sjukare!

Sorry för OFT.
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Va? Är det okej inom den rasen? Vad är detta? Du får t.ex. avla på en Labrador med AD, men det råder praxis om att man INTE gör det. Trots att många uppfödare gör det ändå, men det är oftast stora uppfödare som inte någon törs hacka på eller ifrågasätta... Med egen erfarenhet av AD så måste jag säga att det är rent förkastligt att avla på det eftersom att det har så stor negativ betydelse för hunden *MORR*
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Japp, tydligen så har dom inga sådana krav på staffarna. Avelsdjur med C och D höfter, samt måttliga på armbågarna avlas det friskt på, samt reggas i SKK.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 385
Senast: Troll
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp