Hofors maj-tävling

Sv: Hofors maj-tävling

Jag menar det verkligen, det är ett enormt slit att arrangera så stor tävling och ni gjorde det väldigt bra!

T o m en riktigt bra domare i dressyren :D som inte "tråkdömde" samma betyg rakt igenom oavsett vad som hände inne på banan. Nä med såna dressyrdomare får till och med JAG lite hopp inför framtida dressyrritter. Och det säger inte lite :angel:

Men den fick vi importera från Uppland ;)

Alla som följt mina inlägg om regionens DD vet varför :D

Pratade lite med några ur Falkenbergs staben när jag var på hopptävling där för ett par helger sedan och dom antydde att stora klasser var på gång nästa år igen :)

Suveränt om Falkenberg kom igång igen med lite större klasser. Men nästa år är nog inte jag med och rider... men kanske att min häst kan fortsätta utvecklas och klättra i klasserna med en annan ryttare.. eller om jag betäcker henne. Har inte bestämt något än. Det är roligt att tävla också.

Då kommer lite bilder från Hofors, har inte gjort någon film den här gången

Dressyr:

Dressage.jpg

Hoppning:

Hoppar med bra tryck in över oxern

SH%20fence%207.jpg

5 galoppsprång ner till trippel, jag inser att det inte kommer att gå och får gå på 4...

SH%20going%20for%20it.jpg

Flyger över trippel

SH%20flying%20fence%208.jpg

Och försöker sen slå på hejdaren

SH%20landing%20fence%208.jpg

SH%20trying%20to%20stop.jpg

hästen är lagom pigg på att bromsa

SH%20even%20harder.jpg

så då sitter man nästan i staketet

SH%20lucky%20gate.jpg

Terräng

Hinder nr 1

Fence%201.jpg

Nr 4b

Fence%204b.jpg

Galopp

canter%20end.jpg

Nr 19a

Fence%2019a.jpg

I mål

finish.jpg

Gaaah!:eek: Fick en riktig dejavu känsla över detta hinder....varför så många bommar??? Var ju så på 90-talet men inte nu....:crazy:

27655481.jpg

Ja men det var ju det jag menade med att det inte var modernt pinnigt, ingen häst rev ut sig för att det var för glest och lättrivet.

Men faktum är att just det hinder du ringat in var ett av de som flest rev (inkl Hunter om jag inte minns fel)

Läser man om hopp-provet i TRIV så står det faktiskt fortfarande att det skall vara välfyllt (massivt) om det är gammal kvarleva som man glömt att ändra vet jag inte, men vår BB hade i alla fall tagit fasta på det.

Visst ser det fint ut på bilderna :laugh: sen i måndags har det spöregnat = inte lika fint längre. Så snacka om flax med vädret ;)

Hade en bild till :p

Hinder nr 18, ganska rejäl oxer ser pytteliten ut på bilden....
Detta hinder var inte välfyllt men "bommarna" kunde lösa ut

Fence%2018.jpg

Det var många som rev det bruna räcket, man skulle kunna tro att de många bommarna fick hästarna att "tänka till" och hoppa mer försiktigt men du kom ur sväng från en kombination och hade bra fart med dig så många hästar (inkl min egen) blev flacka och rev. Sen var det sista hindert och en del ryttare red kanske lite nervöst fram till det.
Som Betti skrev så var i princip hela banan så välfylld.

Ja men det var ju det jag menade med att det inte var modernt pinnigt, ingen häst rev ut sig för att det var för glest och lättrivet.

Men faktum är att just det hinder du ringat in var ett av de som flest rev (inkl Hunter om jag inte minns fel)

Läser man om hopp-provet i TRIV så står det faktiskt fortfarande att det skall vara välfyllt (massivt) om det är gammal kvarleva som man glömt att ändra vet jag inte, men vår BB hade i alla fall tagit fasta på det.

Det är möjligt att det står så men de flesta BB bygger inte så, framförallt inte på vanliga banhoppningar. I Tranemo fanns det 2 såna hinder i 100 o *-ig klass, vet inte hur felprocenten var på dem men jag kan tänka mig att hästar som är lite tittiga kan reagera för hindren inte ser ut som de brukar.

Jag hittade en film från Boxholm, 110-klass FT från tidigt 90-tal där ALLA hindren såg ut på detta viset....tänk vad många bommar det gick åt på en banhoppning då!:o

Visst ser det fint ut på bilderna :laugh: sen i måndags har det spöregnat = inte lika fint längre. Så snacka om flax med vädret ;)

Nyheterna färdas långsammare till Norrland helt enkelt :rofl:

Nu rev hästarna ut sig för dom trodde det var terränghinder och inte banhoppningshinder på hoppbanan :idea:

Men det ser ju verkligen jättefint ut på bilderna :love:

På väg mot mål med 0 hinderfel = Happy times :D

Kul det måste kännas att se din bild om man avstod terrängen för den gigantiska "parallell-oxern" :devil:

(det är en kulle mellan fotografen och hindret därför syns inte markbommen och hindret ser pyttelitet ut, övertydlig för att ingen skall tro att vi bara hängt två små stolpar i luften)

Kul det måste kännas att se din bild om man avstod terrängen för den gigantiska "parallell-oxern" :devil:

Det var ett märkligt hinder att avstå terrängen för :confused: Den var ju dessutom raserbar och som du säger med väl markerad markbom.

"Öppna oxrar" förekommer ju titt som tätt på terrängbanorna, bl a Ribban hade en förra året. Vi har en i Hermanstorp som "alltid" ingår i *igt.

Det var ett märkligt hinder att avstå terrängen för :confused: Den var ju dessutom raserbar och som du säger med väl markerad markbom.

"Öppna oxrar" förekommer ju titt som tätt på terrängbanorna, bl a Ribban hade en förra året. Vi har en i Hermanstorp som "alltid" ingår i *igt.

Men det måste väl ändå vara bättre att avstå en terräng som man tycker är för svår ? Positivt att vissa ryttare tänker till FÖRE än att det händer en olycka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka