Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läser era inlägg och inser att jag för ovanlighetens skull har en fördel som singel.. Kommer inte behöva krångla med några preventivmedel :D
Eller borde jag kanske lära mig av mina misstag :cool:O_o:angel:;)
 
Läser era inlägg och inser att jag för ovanlighetens skull har en fördel som singel.. Kommer inte behöva krångla med några preventivmedel :D
Eller borde jag kanske lära mig av mina misstag :cool:O_o:angel:;)
Jag har ju fördelen (...) att inte så lätt bli gravid, tagit 2 år Per barn innan set gick, så det känns egentligen lite onödigt men om vi ska ha en till är det verkligen bäst om typ 5 år, och då tvivlar jag på att jag är så sugen på att börja om bebistiden när tjejerna då börjar vara rätt stora. Vi ser ju.

@hvala min bm var också förtjust i den. Jag vet bara att då jag provade olika p-piller blödde jag nästan dagligen i 4 år innan jag gav upp, så jag är inte så sugen på hormoner. Såfort Vi bestämt barnantal ska maken sterilisera sig av den anledningen, det är klurigt med preventivmedel för min del.

@Imnir ja det är ingen favoritsyssla direkt. Jag ringde maken efteråt och sa att det där har jag gbort bort nu för lång tid framöver, tills jag insåg att spiralen jag.väljer ska ju in också...
 
Nu kommer ett riktigt frustrationsinlägg.. Jag pumpar ju och trots att jag inte kom igång förrän ett dygn efter förlossningen så har det gått riktigt bra, fram tills igår.. Jag har gått från att få ut totalt 150-180ml per pumpning till 20-40ml. Försöker jag pumpa oftare så kommer det ingenting alls :(

Inser att jag nog inte kommer pumpa så mycket längre och jag känner mig minst sagt misslyckad även om jag ju vet att jag inte gjort något fel. Hade som plan att pumpa i 3 månader men klara minst en iaf. Det är det ju inte bli nu :(

Jag är usel på att vara gravid, rent misslyckad på att föda barn och att ge dem mat verkar jag inte heller kunna. Jag hoppas verkligen att jag är bättre på att uppfostra dem.
Prova att pumpa med barnet liggandes i knät. Gärna att både du och barnet är nakna (mycket hud mot hud). Låt din man massera dina axlar/hårbotten osv.

Efter förlossningen så är det en massa hormoner som åker runt i kroppen. Dessa hormoner frigörs även när ett barn ammar. Tyvärr ersätter inte pumpningen ett barns sugande på alla sätt. Om man bara pumpar och inte ammar alls så brukar man få vara väldigt envis för att få det att fungera en längre period.

Jag tex har mycket svårt att pumpa ut någon mjölk alls. Det krävs en bebis sugande för att få igång utdrivningsreflexen.

Sen finns det ju alltid ersättning. Det brukar bli folk även av dom bebisar som inte fått någon bröstmjölk alls :)


Men om du nu absolut vill ge honom bröstmjölk är du verkligen säker på att du inte vill prova amma?

Sen är du säkert en massa saker men misslyckad är inte en av dom sakerna. Och inte usel heller för den delen.
 
@TeamLundVer Du är inte usel, det är bara den där jäkla naturen som ställer till det (så sa läkaren när jag gnällde på att hon inte lyckades göra en hinnsvepning på mig) :cool: Jag tycker det är grymt att du ens försöker pumpa när du planerat att inte amma. Funkar det inte så ge ersättning och lägg energi på annat, inte ska du må dåligt iaf!!!

Va på bvc i går och fröken Edith är 52 cm lång och väger 4070.. Tycker det är en väldig skillnad att bära henne nu jämfört med när hon vägde strax under tre:angel:
Annars har vi haft några skrikfria nätter, hon är ff rätt gnällig till o från men är glad sålänge hon inte har sådär ont!
Dygnet är helt vänt, somnar runt 03 och sover med ca 3 avbrott för amning fram tills 13-14..
Är det ens möjligt att vända dygnet när dom är så små? Hon är varken lättväckt eller lättsövd så det lär krävas en stor portion tålamod isf :crazy:Jag är kvällsmänniska men vore skönt om hon somnade kanske runt 24 ist ;)
Min erfarenhet är att det oftast är svårt att försöka ändra på något när dom är så små. Dom sover när dom sover och äter när dom äter.

Vad du kan försöka göra är att utsätta bebisen för så mycket dagsljus som möjligt under dagen. I slutänden är det solljuset som styr när vi skall vara vakna.

Mina brukar rätt fort få in rätt dygnsrytm. Dvs dom sover längre stunder utan att vakna för att äta under natten.

När man drog tillbaka klockan en timme i höstas till vintertid så tog det nästan en månad innan jag kunde ändra hennes sovvanor bara denna timme.

Skulle gissa att runt 6 månader så börjar man kanske kunna styra upp saker och ting lite mer.
 
@Tora jag har hört att de flesta säger att dom är mer påverkbara vid sex månader:-).. det är ju inget allvarligt problem, mest att det blir svårt att hitt på saker före lunchtid;)

Tipset till teamlundver va bra! När jag pumpat har Edith fått dra igång reflexen annars funkar det inte, trots att jag läcker som ett såll konstant annars..
Ett annat tips är att ställa sig i duschen eller förvärma brösten med vetekudde
 
Idag e lillan hela 4 veckor gammal, jisses vad tiden går fort :). Fick premiärköra snorsugen idag då en massa gult tjockt snor for fram o tillbaka i näsborrarna på en mindre road bebis..funkade bra!

Var har @heartstring tagit vägen förresten? Inte sett henne här på länge?
 
Då sover vi ett längre pass utan att hon äter. Typ fyra timmar. Ibland är det 6 timmar mellan hon äter men då har sambon ofta suttit med henne i soffan innan hon somnat och sen lagt in henne till mig. När hon sover jämte mig går det oftast max fyra timmar mellan mat. Dagtid äter hon varannan/var tredje timme.
I morse vaknade storebror med feber och spydde... Hoppas han spydde pga feber och inte magsjuka:nailbiting:. Lagom kul att vara hemma med två sjuka barn så tvingade sambon att stanna hemma till tio iaf för att se om han spydde mer. Det har han tack och lov inte gjort. Nu ligger vi i soffan alla tre och kollar film. Hoppas lillan ska klara sig. Hon är visserligen förkyld och slemhostar så magsjuka på det vore inge vidare
 
@Imnir en bra natt för oss somnar H vid midnatt, nymatad, och läggs ner i mjukliften. Där sover hon till 06 då hon får mat, och sen sover vi vidare till ca 08.30-09. Vi har haft två såna nätter den här veckan, tyvärr inte i natt.

En ganska bra natt somnar H i sjalen vid 23 (+/- en timme) och så sover den som bär henne med henne på sig i soffan fram till ca 03 då hon får mat. Därefter läggs hon i mjukliften där hon sover till ca 08. Så här har hon sovit senaste två veckorna ca.

Nu har H tyvärr varit lite knölig senaste dygnet (misstänker utvecklingssprång för hon är sig inte riktigt lik) så i natt har jag sovit typ 2+2+1 timme *gäsp*
 
Här är nätterna rätt jämna. Somnar vid bröstet mellan 22.30- 23.30, sover till 01-03, äter o byter blöja somnar vid bröstet o sover till 04-06, äter o sover till 7.30-9.30. Då är hon vaken o äter ca 30 min, tar ungefär en timme när vi bytt blöjan dock..
 
Nätterna här är oförskämt smidiga. Lillan brukar somna vid 23-24 tiden och sover sen oftast utan matning till 7-8. Ibland äter hon en gång vid 4 tiden. Sen myser vi till 9 innan vi går upp, för hon vill ofta äta länge, tar några minuters paus men är sen på igen så. Sen gör vi morgon. Sovmorgon jämt alltså ;)
 
Inatt somnade hon utan att amma till sömns, sov sen hela natten, ammade vid 7 tiden och somnade då om, sover fortfarande men vaknar när som helst. Dock beror det nog på att hon åkt på storasysters förkylning, för hon är tät och hostar. Hon har inte hostat innan, och storasyster gjorde det aldrig som bebis. Låter ju verkligen hemskt med hosta hos så små, kan man hjälpa dom på något sätt?
 
Äntligen visar H en hygglig viktuppgång. Upp 185 g på 11 dagar, trots att hon ätit dåligt senaste två dagarna. Och en hel cm tillväxt i längd. Hon är nästan 62 cm nu så nu måste jag släppa taget om strl 56 (flera plagg passar fortfarande, tex alla byxor) och ta fram allt i 62 om det ska hinna användas.
 
@Tora Nej amning kommer inte på fråga tyvärr för min del. Det finns ett par anledningar till det men den största är att jag absolut inte tycker om min kropp och har valt att inte ha Bastian nära mig samtidigt som jag har de känslorna eftersom jag inte vill förknippa honom med dem. I början när jag pumpade så satt jag i ett mörkt rum i källaren fullt med filtar om mig och försökte tänka på annat. Nu har jag åtminstone kommit så pass långt att jag kan pumpa i samma rum som Bastian :)

Har bestämt mig för att inte pumpa mer eftersom mina tillkortakommanden bara gör att jag mår dåligt så det blev inget pumpande alls igår. Inatt/ morse sov jag på soffan med lilleman och när jag vaknade så var hela linnet dyblött så då blev det lite pumpning. Lyckades klämma fram totalt 70ml åtminstone :banana: Kommer dock inte pumpa om det inte gör ont eller börjar tokrinna som det gjorde nu.
 
Första veckan åt Bastian ca var 3:e timme. Veckan därpå gick han över till var fjärde om han fick ersättning. Fortsatte med var tredje på bröstmjölk. Nu äter han i snitt var 4:e till 6:e timme. Utom i natt då han åt 19:30 och sedan inte vaknade förrän 04:15 :eek: Han trycker i sig mellan 150 och 180ml ersättning vid varje mål och det tar honom inte mer än 10min att göra det, inkluderat paus i mitten för rapning.

Vårt största problem är att få i honom flaskan innan han stoppat in kräkis i munnen (liten frottéhandduk vi använder som haklapp), han är så grymt stark att man ibland får vara två som hjälps åt, en som bänder ut händer och kräkis från munnen och en som snabbt stoppar in flaskan :p

Annars har vi konstaterat att han är lika frusen som sin mor :o vi måste ha en handduk på honom när vi byter blöja/ kläder för annars börjar han hacka "tänder" och blir jätteledsen. Handduk på = nöjd bebis :D
 
@TeamLundVer, vilket litet matvrak! :up: Han äter större portioner än vad H gör, som är ganska mycket äldre (12 v på söndag). Men så är ju hon en spinkis... Skönt att det funkar så bra för er :) Det finns ju ingen anledning att hålla på och ge bröstmjölk då. Hur stor är han nu?
 
@TeamLundVer, vilket litet matvrak! :up: Han äter större portioner än vad H gör, som är ganska mycket äldre (12 v på söndag). Men så är ju hon en spinkis... Skönt att det funkar så bra för er :) Det finns ju ingen anledning att hålla på och ge bröstmjölk då. Hur stor är han nu?

53,5cm och 4390gr i onsdags :)

Jag vet inte riktigt var han gör av det dock för han är väldigt smal. Det går typ in två Bastian i hans bodys
 
Första veckan åt Bastian ca var 3:e timme. Veckan därpå gick han över till var fjärde om han fick ersättning. Fortsatte med var tredje på bröstmjölk. Nu äter han i snitt var 4:e till 6:e timme. Utom i natt då han åt 19:30 och sedan inte vaknade förrän 04:15 :eek: Han trycker i sig mellan 150 och 180ml ersättning vid varje mål och det tar honom inte mer än 10min att göra det, inkluderat paus i mitten för rapning.

Vårt största problem är att få i honom flaskan innan han stoppat in kräkis i munnen (liten frottéhandduk vi använder som haklapp), han är så grymt stark att man ibland får vara två som hjälps åt, en som bänder ut händer och kräkis från munnen och en som snabbt stoppar in flaskan :p

Annars har vi konstaterat att han är lika frusen som sin mor :o vi måste ha en handduk på honom när vi byter blöja/ kläder för annars börjar han hacka "tänder" och blir jätteledsen. Handduk på = nöjd bebis :D

Visst är dom ruskigt starka dom där små och väldigt viftiga med armarna :D

Ha ha ha :D Alla mina har varit precis tvärtom. De har varit gnälliga när det varit för varmt.
Har märkts speciellt på vintern. Alla andra barnen har varit inbäddade i kläder och åkpåsar så att bara näsan har stuckit fram medan mina har suttit med bara en fleeceflit på sig.
Har alltid varit rädd att någon skall tro att jag plågar mina barn :o

Men de har alltid varit så varma och svettiga när de har haft lika mycket kläder på sig som andra barn = kinkiga och griniga.

Mina barn har dock alltid varit rejält knubbiga som bebisar och med riktiga stora hamsterkinder. När man åker bil så vibrerar kinderna :D
Vet inte om detta fettlager kan ha något att göra med att de är så varma.

Det senaste nytillskottet går under smeknamnet knubbsälen :D (lika rund och go med stora mörka ögon)
 
Vad har han för storlek? :)
50/56
Vi har själva bara köpt storlek 56 men vi har fått ngt plagg i 50 och de passar också. Lika stora runt magen även de :)

Och blöjorna i storlek två är egentligen gränsfall att han kan ha då hans ben är så smala att den inte resåren inte riktigt sluter helt rätt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 941
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp