Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min äldsta son åt mjölk en period mellan ca 1-1,5år (han är 3,5 år nu) och under den perioden hade han stora problem med sömnen nattetid. Inte magont utan bara en oro i kroppen. Jag började ställa in mig på att det snart skulle bli tal om bokstavskombinationer... Men det försvann när vi slutade med mjölken igen. Då hade han enorma diarréer och dagis ville inte ha honom där (eftersom de trodde att han var magsjuk alltså). Vi har gjort så otroligt mycket tester på honom för hans mage, men de hittar inga fel. Håller vi mjölken på en väldigt låg nivå så fungerar allt med honom.

Lilla sonen (blir 2 år i januari) har fortfarande kvar sin mjölkproteinallergi. Han blir istället hård i magen när han får i sig mjölk. Annars har det varit väldigt mycket simplare med honom, vi har ju redan mjölkfria rutiner.

Men jag vill ändå slå ett slag för att prova mjölkfritt (alltså så fritt att du läser alla Innehållsförteckningar - mycket innehåller mjölk)... Om det är mjölk som hon reagerar på så såg jag det som en ganska liten uppoffring, och är det inte det så vet du ju det säkert i alla fall. :)
Våran mellanpojke (2,5 år) hade också problem med magen för ett halvår sedan. Kom efter en förkylning. Förskolan sände hem honom flera gånger för att dom trodde han var sjuk.

Hans symptom var att han var jättelös i magen och luktade verkligen apa + att han hade hur många bajsblöjor som helst under en dag.

Annars märktes ingenting. Han sov bra och var inte det minsta gnällig. En sak till var att han inte ökade riktigt i vikt som han skulle. Han åt dock som en häst och han har en hel del att ta av. En trind liten unge och man kunde inte direkt påstå att man kunde se att han tappat några kilo.

Så fort han var hemma några dagar så var han mycket bättre. Men efter bara en eller två dagar på förskolan så var han lika dålig igen.

Vi gjorde hur många utredningar som helst och dom tog en massa prover. Hittade ingenting.

Till slut så var det en läkare som sa att ibland när barnen blir förkylda så sätter det sig på magen och då kan komjölk bli lite för mycket för systemet och då blir barnet dåligt i magen.

Att han blev bättre hemma var för att vi dricker ingen mjölk hemma.

Jag kan nämligen inte heller dricka ren mjölk. Processad mjölk är inga problem tex kokad, filmjölk och liknande men inte ren mjölk direkt ur paketet.

@Cocos
Så tydligen kan barn tillfälligt få problem med komjölk i samband med förkylningar. Skulle ju kunna vara något sådant också. Behöver ju inte vara livslånga besvär.
 
Så tydligen kan barn tillfälligt få problem med komjölk i samband med förkylningar. Skulle ju kunna vara något sådant också. Behöver ju inte vara livslånga besvär.
Inte enbart förkylningar, utan när kroppen inte mår bra.
Mår inte kroppen bra (sjukdom, oro, stress ect) så påverkas magen med en gång, vilket gör att man kan få svårt att bryta ner laktosen (vill jag minnas det var). Detta gör att man kan vara lactoskänslig i perioder :)
 
@Tora intressant! Då håller jag hoppet uppe ett tag till.

@vilse låter ju hel logiskt, jag har magkatarr och mage ballar nästan alltid ur när jag är sjuk på nått sätt..
Kan såklart va liknande för knodden!
 
Inte enbart förkylningar, utan när kroppen inte mår bra.
Mår inte kroppen bra (sjukdom, oro, stress ect) så påverkas magen med en gång, vilket gör att man kan få svårt att bryta ner laktosen (vill jag minnas det var). Detta gör att man kan vara lactoskänslig i perioder :)
Precis så sa läkaren! Hade aldrig hört det förr.
 
Det med laktos har jag med hört. Men det är ovanligt att barn under 6 år reagerar på laktos. Har dock en kollega vars dotter efter kraftig förkylning utvecklade laktosintolerans. Var en barnläkare som är gammal i gemet som konstaterade det.

På sonen märkte jag ca efter en timme om jag fått i mig mjölk. Då blev han superledsen. Blev mycket bättre i humöret bara på några dagar utan mjölk. Magen tog längre tid på sig. Han växte ifrån det vid två års ålder. Har för mig att jag läst någon stans att det tar ca 20 min från att man äter något tills det finns i bröstmjölken.
Jag blandar just nu mitt kaffe med chokladsojamjölk.
 
Phu!
Här har hela familjen åkt på en till förkylning :(
Igår fick jag känna att jag levde!
Jag har feber och är förkyld. Viola 2 år hostade så hon kräktes hela dagen av hostattacker.. Iris är förkyld och började hosta inatt så jag har sovit på soffan så hon kunde vara i upprätt läge. Min man kom hem tidigare igår Tack och lov!
Hur går det för er med era små älsklingar?:)
 
Åh vad kämpigt det låter @Imnir ! Hoppas ni kryar på er snabbt.

Här är det fortsatt oförskämt bra, väntar på när det ska vända... Lite småförkylda men inte så farligt, alla sover fortfarande fantastiskt. Och Lea är så go med lillasyster, jag har tagit jullov och är ledig i 2 veckor och räknar med massa mystid med familjen över jul. Dock har mensen tittat hit, det kunde jag ju gärna skippa ett tag till...
 
Vi är med förkylda igen. Emil hostade så han spydde för några dagar sen. Idag är lilla Alice med lite slemhostig. Peppar peppar så är hon inte täppt iaf. Det är däremot jag. Dessutom bara tre timmars vettig sömn inatt så jag är helt slut idag. Men men. Packade in barnen och hälsade på kollegorna på apoteket idag! samt uppdaterade vårt förkylningsskåp. Passade även på att köpa julklapp till sambon och alkoholfritt bubbel till mig och sonen till nyår
 
Här har vi klarat oss från förkylningar hittills *peppar peppar*. Lite kill i halsen men inte mer än så.
Aina växer som hon skall och har börjat skratta med hela kroppen och jollra lite när man pratar med henne. Hur charmigt som helst :love:
Sömnen har blivit bättre, nu somnar hon mellan kl. 00-01 ungefär, vilken enorm skillnad det är att få de där 2-3 timmarna till.
För ett par veckor sedan vände hon sig för första gången, då trodde vi att det var en engångshändelse, men icke. Nu har tiden med uppallade kuddar i soffan och sängen börjat. Vi hoppas ännu att hon inte skall bli lika tidig motoriskt som sin bror (kröp innan 6 månader och gick vid 8).

Här kommer en liten bild från förra veckan.
1526459_10152885939629017_7674419466601262876_n.jpg
 
Då har vi varit på BVC. 53,5cm lång och 4390gr är Bastian idag.

Sedan vi kom hem har vi även provat att åka bil och vagn. Båda uppskattas starkt :) mannen är iväg nu för att hämta selen vi beställt, det ska bli spännande att se vad han tycker om den
 
Härligt!

Här var jag på efterkontroll idag, fortfarande inte riktigt läkt på insidan, var typ som skrapsår nu vilket jag.märkt då va haft sex. Men det borde läka snart. Diskuterade preventivmedel, funderar på spiral men frågan är vilken? Någon som har för och nackdelar med koppar och hormonvarianten? Har inte funderat på preventivmedel på över 5 år så jag känner mig helt Lost.
 
@Emor
Jag var också på efterkontroll idag. Det känns alltid lika härligt att ligga och skreva i gynstolen...
Allt såg bra ut men jag har också fått problem med hemorrojder :( Det är glammigt att föda barn!
 
@Emor, min bm sålde in hormonspiral rätt bra hos mig så jag kör nog på det. Egentligen skulle jag gärna gå tillbaka till p-pillren jag hade innan graviditeten eftersom de funkade så bra, men hormonspiral verkar mycket mer praktiskt. Jag har fortfarande inte fått tillbaka mensen trots att jag inte ammar, men den kommer väl när som helst.
 
Nu kommer ett riktigt frustrationsinlägg.. Jag pumpar ju och trots att jag inte kom igång förrän ett dygn efter förlossningen så har det gått riktigt bra, fram tills igår.. Jag har gått från att få ut totalt 150-180ml per pumpning till 20-40ml. Försöker jag pumpa oftare så kommer det ingenting alls :(

Inser att jag nog inte kommer pumpa så mycket längre och jag känner mig minst sagt misslyckad även om jag ju vet att jag inte gjort något fel. Hade som plan att pumpa i 3 månader men klara minst en iaf. Det är det ju inte bli nu :(

Jag är usel på att vara gravid, rent misslyckad på att föda barn och att ge dem mat verkar jag inte heller kunna. Jag hoppas verkligen att jag är bättre på att uppfostra dem.
 
@TeamLundVer Du är inte usel, det är bara den där jäkla naturen som ställer till det (så sa läkaren när jag gnällde på att hon inte lyckades göra en hinnsvepning på mig) :cool: Jag tycker det är grymt att du ens försöker pumpa när du planerat att inte amma. Funkar det inte så ge ersättning och lägg energi på annat, inte ska du må dåligt iaf!!!

Va på bvc i går och fröken Edith är 52 cm lång och väger 4070.. Tycker det är en väldig skillnad att bära henne nu jämfört med när hon vägde strax under tre:angel:
Annars har vi haft några skrikfria nätter, hon är ff rätt gnällig till o från men är glad sålänge hon inte har sådär ont!
Dygnet är helt vänt, somnar runt 03 och sover med ca 3 avbrott för amning fram tills 13-14..
Är det ens möjligt att vända dygnet när dom är så små? Hon är varken lättväckt eller lättsövd så det lär krävas en stor portion tålamod isf :crazy:Jag är kvällsmänniska men vore skönt om hon somnade kanske runt 24 ist ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 941
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp