Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Cocos Nu har jag googlat lite och det verkar (som vanligt) vara lite olika bud om detta.

Men det verkar vara ett genomsnitt på 1,6 veckor. Så din är förhoppningsvis i äldsta laget för ordentlig kolik.

Här står lite mer om studien:
http://www.aqpunktur.se/spadbarnskolik.html

Eftersom det finns en ärftlighetsfaktor (du var ju känslig för komjölk) när det gäller känslighet mot komjölk så hade jag absolut prövat att ta bort komjölk helt ur min kost 1-2 veckor.

Ps: Hon som gjort studien hjälpte mig med min äldsta son när han hade magproblem.
 
Jag kan inte direkt påstå att jag märkt att någon av mina barn reagerat på något jag ätit. Däremot har alla gnällt i början (1-3 månader) när de behövt fisa eller bajsa. Men absolut inte varje gång. Kanske i 40-50 % av fallen.

Men det har inte varit några längre gråtatacker. Kanske 5 min.

Däremot hade mitt äldsta barn problem med magen vid ca 2 månaders ålder. Men det hade inget samband med vad jag åt.

Hur lång tid efter att ni ätit något märker ni att barnet får problem?
 
@Tora hoppas det är som du säger!
Men om det nu är komjölk hon reagerar på, borde det inte hänt innan?
Hon skriker/gnäller vid prutt och bajs bara att sen adderas illvrål några timmar nattetid, uppfattar det som att hon typ har en fis som sitter fast.. Detta är väl omogenhet i tarmsystmets muskler och borde väl släppa snabbt hoppas jag!

Igår tog koksaltlösningen slut som jag sköljer hennes näsa med. Måste va en slump att hon sovit som en stock halva natten utan ett endaste knip :confused:
 
@Tora hoppas det är som du säger!
Men om det nu är komjölk hon reagerar på, borde det inte hänt innan?
Hon skriker/gnäller vid prutt och bajs bara att sen adderas illvrål några timmar nattetid, uppfattar det som att hon typ har en fis som sitter fast.. Detta är väl omogenhet i tarmsystmets muskler och borde väl släppa snabbt hoppas jag!

Igår tog koksaltlösningen slut som jag sköljer hennes näsa med. Måste va en slump att hon sovit som en stock halva natten utan ett endaste knip :confused:
Tror också det är en slump (möjligtvis om hon brukar pipa mycket i protest över nässköljningen=mycket luft i magen).

Nu menar jag inte att motsätta mig din diagnos på något sätt. Utan det var bara att om det inte är kolik så är kanske chansen större att det går över snabbare än först vid 3-4 månader. :)
 
A var skrikig redan runtnågra dagar, minskade när jag tog bort all mjölk ur kosten, för att sen bli skrikigare igen runt ca tre, fyra veckor tror jag det var. Nu är det lugnare, det märktes för några v sen att det lugnade sig.
Hennes storebror hade mjölkproteinallergi. Han hade mycket problem med magen, men sov konstigt nog på nätterna. Däremot kunde man inte lägga ner honom utan fick bära och bära och skrikig på dagen. Så här i efterhand kan jag dra slutsatsen att han blev mycket mycket gnälligare efter jag åt mjölk. Vet att jag åt potatisgratäng och han var nästan otröstlig efter det. Fick amma och amma hela kvällen. Ca en v efter jag slutat med mjölk på honom började han blöda från tarmen och gjorde det i tre veckor. Det tog lite tid innan inflammationen i tarmen gav med sig.
Denna donnan hade inte besvär på riktigt samma sätt. När hon är runt fem månader tänkte jag att jag skulle testa att smyga in lite mjölk i kosten igen och se hur hon reagerar.
Något som hjälpte storebror mycket var magmassage som vi fick lära oss av bvcsköterskan. Då fick han hjälp att få ut fisarna. Det kan även vara värt att läsa lite om ec. Dvs att man håller bebisen över toa eller vasken och låter dem göra behoven där. Håller man dem i grodposition kan det underlätta för dem att tömma tarmen. Du kan läsa lite på http://www.blojfribebis.se där finns en del intressant.

Igår var vi ju på BVC. Lillan vägde 6470g och var 61 com lång:). Hon växer så det knakar. Hon fick även sina vaccinationer:cry:. Usch vad jag lider med henne... Var gnällig och sov mest hela kvällen igår. Idag hade hon lite feber. Får se hur resten av dagen blir. Nu sover hon lite i vagnen. Är ju lucia på dagis idag så storebror vill nog helst att vi med kommer.
 
@Tora hon skriker som en besatt när jag gör nått med näsan :o du får gärna motsätta dig mina teorier sålänge dom betyder att magknipen går över fort ;) :D

@orion_x hur gick det när du började äta mjölkprodukter igen? mjölkproteinallergi går väl oftast över när dom blir lite större?
Jösses va svårt att lära sig inte äta mjölkgrejer.. åt just potatisgratäng igår och tänkte inte ens på att den innehåller grädde :o
Vi kör EC sen start men vart lite struligt när både jag och bebis vart förkylda, orkade helt enkelt inte riktigt engagera mig då. Vart ju magknip i samma veva så ska ta tag i det igen :)
 
@Cocos

Eller om hon sväljer mycket äckligheter i samband med nässköljningen?

Min låter något enormt när jag suger rent näsan. Illröd och går upp i falsett men jag har aldrig upplevt att det påverkar magen. MEN dom är säkert olika känsliga. Det som gör att den ena får ont bekymrar inte den andre.

Sen kanske förkylningen i sig gör henne skrikigare, dvs hon mår bättre nu = inget skrik på kvällar/nätter.

Har ni kollat öronen?
 
@Tora jag hör att hon sväljer både saltlösning och ibland snor så visst kan det va s att magen reagerar på förkylningsbacillerna!
Om det va öronen borde hon inte va allmänt missnöjd då? Nu beter hon sig som en kolikhäst därför jag inte tänkt på att det skulle va nått annat :crazy:
 
På tal om att bebisar reagerar när man äter vissa saker är jag också nyfiken på hur lång tid det tar från att ni äter tills bebisen reagerar? jag trodde Edith reagerade på smågodis men nu kan jag äta det utan problem..
Tänker det är bra om det finns nån typisk tidsintetvall för annars blir det så svårt att veta exakt vad det är som orsakar eländet!
 
@Tora jag hör att hon sväljer både saltlösning och ibland snor så visst kan det va s att magen reagerar på förkylningsbacillerna!
Om det va öronen borde hon inte va allmänt missnöjd då? Nu beter hon sig som en kolikhäst därför jag inte tänkt på att det skulle va nått annat :crazy:
Alltid när det strular under natten så skall man kolla öronen. När skriken börjar så ge Alvedon (om hon väger 5kg). Hjälper det = öronen.

Efter fyra barn så är skrik på kvällen/natten = öronen.

Självklart behöver det inte vara så men smärtstillande vid skrik på kvällen/natten är alltid första hjälpen här.

Oftast brukar dom inte skrika med en gång utan efter dom sovit ett litet tag.
 
På tal om att bebisar reagerar när man äter vissa saker är jag också nyfiken på hur lång tid det tar från att ni äter tills bebisen reagerar? jag trodde Edith reagerade på smågodis men nu kan jag äta det utan problem..
Tänker det är bra om det finns nån typisk tidsintetvall för annars blir det så svårt att veta exakt vad det är som orsakar eländet!
Jag har haft samma funderingar och inte fått något riktigt bra svar. Därför har jag faktiskt struntat i vad jag äter. Det har aldrig gjort någon direkt skillnad ändå.

Vid komjölksproblem så är det ju frågan om mer eller mindre konstanta skrik.

Har för mig att jag läst att det faktiskt inte är vetenskapligt bevisat att viss mat ger gasproblem man har snarare gjort en kvalificerad gissning då man vet att vissa saker går över i bröstmjölken.
Men detta är bara något jag hämtat ur minnet och det är ju inte helt tillförlitligt för tillfället :D
 
@Tora kom på nu att det har pratats ögon och skrik här i tråden förut. Kan dock inte testa alvedon, lillräkan väger bara drygt 3,6.
Blir det skrik inatt så ska jag boka tid för en koll eftersom hon trots allt varit förkyld i 14 dagar, ska be om en örontitt då också :)

Matgrejen är intressant, jag har tex ätit både lök och ärtor hela tiden och testade låta bli för att se om det vart mindre gaser men märkte ingen skillnad. Samma med choklad och kaffe. Men däremot så har hon haft magknip varje gång jag ätit kikärtor, då har det kommit ca 2-5 timmar efter men kan ff va en slump..
 
Hoppar in lite med tips då jag har två mjölkproteinallergiska söner... Första var runt en månad när han blev otröstlig, framför allt på natten. Han pruttade en massa, men det släppte liksom aldrig. BVC-sköterskan rekommenderade mjölkfritt ganska snabbt och på bara några dagar så hade vi tillbaka en simpel bebis. När jag provade mjölk så reagerade han ungefär en timme efter att han ammats efter att jag ätit något med mjölk i. Han reagerade alltså på mjölken på en gång jag ätit något, men det tog en timme ungefär i hans mage.

Med lilla sonen kände jag igen symptomen vid två veckor och resultatet har varit lika.

Jag kan inte länka eftersom jag sitter på mobilen, men kika på mjölkproteinallergi på 1177 och se. Det är rätt klockren beskrivning av hur jag upplevde det.
 
@trazel tack för infon, intressant att det debuterade först efter en månad med din första son! Jag har först på senaste fattat att magproblem inte alltid debuterar direkt. Galet att han reagerar på bara nån timme:eek:
Är det vanligt eller är din son extra känslig?
kollade 1177 och det enda som stämmer in här är just magknip och gaser, hade dina några andra symptom än just ont i magen och gaser?
 
Hoppar in lite med tips då jag har två mjölkproteinallergiska söner... Första var runt en månad när han blev otröstlig, framför allt på natten. Han pruttade en massa, men det släppte liksom aldrig. BVC-sköterskan rekommenderade mjölkfritt ganska snabbt och på bara några dagar så hade vi tillbaka en simpel bebis. När jag provade mjölk så reagerade han ungefär en timme efter att han ammats efter att jag ätit något med mjölk i. Han reagerade alltså på mjölken på en gång jag ätit något, men det tog en timme ungefär i hans mage.

Med lilla sonen kände jag igen symptomen vid två veckor och resultatet har varit lika.

Jag kan inte länka eftersom jag sitter på mobilen, men kika på mjölkproteinallergi på 1177 och se. Det är rätt klockren beskrivning av hur jag upplevde det.
Folk brukar säga att det tar flera veckor innan mjölkproteinerna går ur kroppen men jag har upplevt det så att dom som verkligen har problem blir fort mycket bättre om man utesluter komjölk. Det verkar som om det var så för dig också.

Stämmer det?
 
@trazel tack för infon, intressant att det debuterade först efter en månad med din första son! Jag har först på senaste fattat att magproblem inte alltid debuterar direkt. Galet att han reagerar på bara nån timme:eek:
Är det vanligt eller är din son extra känslig?
kollade 1177 och det enda som stämmer in här är just magknip och gaser, hade dina några andra symptom än just ont i magen och gaser?

Min äldsta son åt mjölk en period mellan ca 1-1,5år (han är 3,5 år nu) och under den perioden hade han stora problem med sömnen nattetid. Inte magont utan bara en oro i kroppen. Jag började ställa in mig på att det snart skulle bli tal om bokstavskombinationer... Men det försvann när vi slutade med mjölken igen. Då hade han enorma diarréer och dagis ville inte ha honom där (eftersom de trodde att han var magsjuk alltså). Vi har gjort så otroligt mycket tester på honom för hans mage, men de hittar inga fel. Håller vi mjölken på en väldigt låg nivå så fungerar allt med honom.

Lilla sonen (blir 2 år i januari) har fortfarande kvar sin mjölkproteinallergi. Han blir istället hård i magen när han får i sig mjölk. Annars har det varit väldigt mycket simplare med honom, vi har ju redan mjölkfria rutiner.

Men jag vill ändå slå ett slag för att prova mjölkfritt (alltså så fritt att du läser alla Innehållsförteckningar - mycket innehåller mjölk)... Om det är mjölk som hon reagerar på så såg jag det som en ganska liten uppoffring, och är det inte det så vet du ju det säkert i alla fall. :)
 
Folk brukar säga att det tar flera veckor innan mjölkproteinerna går ur kroppen men jag har upplevt det så att dom som verkligen har problem blir fort mycket bättre om man utesluter komjölk. Det verkar som om det var så för dig också.

Stämmer det?

Absolut! Båda barnen blev bättre på bara några dagar, men man brukar säga att det tar upp till två veckor att få ur alla spår av det i kroppen.
 
@trazel hoppas det går över helt när dom blir äldre.
Ska göra ett ryck och inte äta nått med mjölk, lär va knepigt i början men som du säger är det en liten uppoffring.
Skippar gärna mjölken i kaffet för att få sova om nätterna, och framförallt slippa se knyttet ha ont i magen :(
 
@trazel hoppas det går över helt när dom blir äldre.
Ska göra ett ryck och inte äta nått med mjölk, lär va knepigt i början men som du säger är det en liten uppoffring.
Skippar gärna mjölken i kaffet för att få sova om nätterna, och framförallt slippa se knyttet ha ont i magen :(

Precis. Men ska du göra det så gör det ordentligt på en gång. Alltså att du utesluter allt som innehåller mjölkprotein. Läs Innehållsförteckningar och ät inget som innehåller något med ost-, mjölk-, grädd- eller vasslepulver heller. Vegetabiliskt margarin kan innehålla mjölk, medan vegetabiliskt fett är fritt från mjölk. Mjölksyra och smörarom är dock kemiskt framställt, så det går bra :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 942
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp