Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
En tjej föddes 07:20 i morse med hjälp av kejsarsnitt. Blev ganska mycket av en mardrömsförlossning ur mitt perspektiv, men vi mår alla bra nu. Ska alldeles strax flytta till special-BB och ja. Hon är underbar. Förstås! :love:
Grattis!!!

Skönt att allt är bra nu.
 
En helt annan fråga - men visst var det någon av er som fick järninjektioner? Kommer ni ihåg vem det var?
 
Vad olika det är med amning och hur personalen lägger sig i. Min fröken sov och sov först dygnet, när hon väl tog bröstet tog hon det bra men personalen var orolig ändå och såg till att hon fick i sig ersättning. Kanske det var något jag inte visste som hennes värden efter förlossningen men det kändes lite konstigt att de var så propsande på ersättning när hon tog bröstet ordentligt. Nåja, hon led ju inte av det, kanske det gjorde att hon blev piggare så hon orkade äta från mig.
I Varberg tycker jag dom är jättebra. Nu har jag alltid velat amma så jag kan inte uttala mig om hur dom är om man vill flaskmata.

Första dygnet så avvaktar dom med ersättning. Men det gäller "normala" barn. Svaga barn, stora barn osv får lite ersättning för att hjälpa dom på traven. Då brukar dom koppmatas.

Samma om barnet är väldigt missnöjt och skriker mycket då blir man också tillfrågad om man vill ge lite ersättning.

Min senaste tex hade svalt en massa fostervatten och hade inte minsta matlust det första dygnet. Kräktes upp en massa fostervatten flera gånger. Dock var hon nöjd och sov en massa.

Efter ca 20 timmar så tyckte en BM där att vi skulle ge henne lite ersättning för att "trigga igång" matlusten och för att få upp det sista fostervattnet.

Hon fick då någon ml ersättning och kräktes upp en rejäl mängd med slem och gojs.

Men efter det så blev hon i alla fall intresserad av att snutta lite och rätt som det var så lossade det.

Jag bara älskar Varberg. Såååå duktig och kunnig personal med en massa tålamod :)
 
Lite kortfattat: Bebis med hjärtljud som gick ner rejält för att sedan skena. Hos mig hände inte så mycket, fick värkstimulerande och väldigt täta och onda värkar. Bebis ännu mer stressad, bricanyl för att avstanna. Hjälpte i ca 5 min innan mina egna värkar satte igång igen. Bebis fortfarande stressad, livmodertappen inte mogen. Mer bricanyl för att bebisen skulle återhämta sig, vilket hon inte gjorde. Repetera några gånger, lägg till att jag satt fast i allsköns maskiner både vaginalt och i armarna... Ingen dröm direkt.

Efter 7 timmar var jag jättetrött, fortfarande ett par cm kvar på livmodertappen, bara fem cm öppen och med en bebis som inte alls återhämtade sig som hon skulle. Snitt blev bestämt och det gick kanonbra på alla sätt och vis. Är väldigt glad åt avslutat så. :)
 
Men usch @thoora, vilken upplevelse! Skönt att snittet gick bra och jättemegagrattis till er lilla bebis! :love: Hoppas du återhämtar dig i kroppen snabbt så att du kan njuta av ditt nya lilla liv!
 
Trist att förlossningen inte blev som du ville @thoora :( Det låter verkligen inte kul, skönt att allt har gått bra med snittet och att ni mår bra i alla fall! Stort grattis till tösen :love:
 
Tack för alla grattisar!

Här kommer en liten berättelse från mig.

Allt gick som sagt väldigt fort. Vattnet gick 23.30 men inga värkar alls, de började inte förrän 01.45 och var då ganska oregelbundna och ungefär var fjärde gjorde rejält ont, resten var bara fjös.
Vi åkte in kl. 3 eftersom jag var tämligen säker på att hon skulle ha bråttom ut på slutet. Barnmorskan ville nästan inte att vi skulle komma in än när jag ringde men då satt vi redan i bilen. När vi precis svänger in på parkeringen så drog det igång på allvar och det slöt med att de fick komma ut och hämta mig med rullstol. Då tyckte även barnmorskan att det var bra att vi åkt in
typotux_002.gif

Sedan gick det fort! Jag var öppen 5 cm när jag kom in och efter 45 min var jag helt öppen och fick börja krysta. Kl 4.41 kom hon ut efter en betydligt lättare och kortare krystning än med sonen! Hon kom dock i vidöppen hässbjudning, alltså med panna/ansikte först, så det blev 3 små stygn.

Själva förlossningen gjorde betydligt mer ont än förra eftersom det gick ännu fortare. Jag hade i princip en enda lång värk från 5 cm tills hon var ute, inga pauser alls. Tur att det gick fort och tack gode gud för lustgasen!! Jag släppte den i princip inte från att jag fick den tills att hon var ute.
Jag mår väldigt mycket bättre denna gång än efter förra trots att jag slapp att sys sist. Underlivet känns i princip som vanligt, förra gången var jag så vansinnigt svullen att jag knappt kunde sitta eller gå på flera dagar.

Nu är vi hemma och försöker hitta någon form av vardag. Jag är rätt trött, jag har väl sovit typ 14 timmar sedan i torsdags men jag går på adrenalin! I går somnade hon kl 4 på morgonen och sonen vaknade kl 6 :meh: I natt har vi dock fått sova bra, två amningar på en dryg timme var kan man absolut leva med. Tyvärr så har jag fått sår på brösten redan. Inte jättemysigt när det är blod på bröstinläggen när man skall amma :wtf:

Dottern är dock världens snällaste bebis, hon äter och sover och är helt nöjd där emellan :love:
 
Svarar alla.

Jag går hos aurorabm. Det var med henne som vi besökte förlossningen just för att hantera min ångest. Det som ställer till det hela lite grand är att jag inte kan peka på precis vad det är som är jobbigt för mig. Detta var vårt tredje besök hos aurora och det kommer bli en del till. Första besöket pratade vi om själva förlossningen (ni vet det där med bäckenet, barnet och livmodern) samt vad min ångest kanske bottnade i. Det var superjobbigt, jag fick yrsel och mådde illa. Dock så pratade vi om samma sak (alltså själva förlossningen) på föräldragruppen för 2 veckor sedan och då var det hur lugnt som helst antagligen för att jag hade fått bearbeta den biten då.

Förra gången pratade vi om smärtlindring och att man kan spricka. Det var inte några problem alls. Min ångest kommer inte av att jag är rädd för smärtan övht. Vi kom fram till att det kan vara en bra idé att jag får petidin så fort jag kommer in, inte så mycket för smärtlindringens skull utan mer som en hjälp till att slappna av.

Nu sist då med förlossningen så var det som jobbigast. Det var dock ingen skillnad på när vi var inne och tittade på ett av rummen mot när vi bara var i korridoren eller tittade i köket. Min förhoppning är lite att besöket där ska ha samma effekt som genomgången av förlossningen dvs att jag får en chans att bearbeta det hela så att det inte blir lika jobbigt nästa gång. Jag har möjlighet att komma ner på förlossningen fler gånger om jag behöver det och jag tänker att det kan kanske vara en bra idé för att känna efter om ångesten har lagt sig lite? Något som lättar en del är att när vi ringer in så ska vi meddela att jag varit hos aurora och även tittat in på förlossningen för då kommer de göra allt för att jag ska få föda där även om det är fullt. Mardrömmen är att bli skickad till en annan förlossning där jag inte varit innan. Tror att det skulle kunna ställa till det en del för mig faktiskt.

Vi kom överens om att vi ska packa väskan redan nu så att jag känner en trygghet i att det är klart. Förlossningsbrevet är påbörjat och ska tas med vid nästa gång så att vi kan gå igenom det och förbättra. Jag råkar även tillhöra kategorin av människor som inte säger till när något är fel eller när jag är obekväm med någonting (knappt till min man ens). Så vi ska jobba på att jag talar om det för min man och så är det hans uppgift att ta det med personalen sen på BB.

Jag vet att ingen förlossning är sämre än någon annan och jag vet också att jag kan få planerat snitt om jag önskar men trots att det är superjobbigt att bearbeta detta så känns en vaginal förlossning mer och mer rätt desto närmre BF vi kommer. Men man vet ju aldrig.
 
@TeamLundVer
Som jag skrev förut så hoppas jag verkligen att du får en bra förlossningsupplevelse :)

Mina ljumskar har sagt upp sig idag >.< Det går så j*vla långsamt att min själ skriker! I vanliga fall går jag fort jämt.
Jag var på mvc idag och skrev mitt förlossningsbrev, lustgas vill jag ha! Absolut inga sterila kvaddar för jag är så stick rädd. Och sen ber jag om mer smärtlindring om jag behöver det :)
Jag fick även en tid för återbesök om jag går över tiden, vilket jag hoppas att jag slipper!
 
Nu har vi varit på återbesök på BB. Slås igen och igen av hur underbar personalen är på BB (och även förlossningen) :love: Ingen fråga är dum, inget problem för litet. Personalen ser en verkligen, de tar sig tid och de bryr sig.

Allt är bra med vår lilla tjej i alla fall. Mina bröst håller på att sprängas och eftersom det verkligen inte kommer någon mjölk så fick jag order om att inte försöka amma mer utan börja ge napp istället. Måste ta tag i projektet att hitta BH som funkar också, för att minska risken för mjölkstockning. Eftersom jag hade 70H innan mjölken rann till känns det rätt svårt men jag ska ut och leta i butikerna imorgon. Har ni tips tar jag tacksamt emot! :bow:

Är det förresten någon som vill/inte vill att jag skriver förlossningsberättelse? Sluttampen på min förlossning blev ju lite blodig och jag vill inte att det ska ge obehag hos er som fortfarande väntar. Dock var det en jättefin förlossning fram till sista timmen.
 
@hvala Jag vill gärna läsa, men du kan ju lägga det som spoiler ifall någon vill hoppa över. :)

Här väntar vi på klartecken för hemgång. Hon är lite gul, men har kommit igång fint med amning och så. Får se vad sista proverna säger.
 
Jag håller på att bli tokig!!!
Vaknade av att jag mådde superilla. Pyret har rört sig ofantligt mycket hela dagen idag och min gissning är att den trycker eller klämmer på något organ som gör att jag inte mår bra. Inga sura uppstötningar eller halsbränna dock ett intensivt illamående oavsett hur jag sitter/ ligger/ står. Känner kräkreflexer för precis allt jag stoppar i mig även t ex en liten klunk vatten men något måste jag ju få i mig då jag är superkänslig för blodsockerfall (har väldigt lågt blodsocker även efter sockerintag) och blir svimfärdig.

Någon som har tips?
 
Jag håller på att bli tokig!!!
Vaknade av att jag mådde superilla. Pyret har rört sig ofantligt mycket hela dagen idag och min gissning är att den trycker eller klämmer på något organ som gör att jag inte mår bra. Inga sura uppstötningar eller halsbränna dock ett intensivt illamående oavsett hur jag sitter/ ligger/ står. Känner kräkreflexer för precis allt jag stoppar i mig även t ex en liten klunk vatten men något måste jag ju få i mig då jag är superkänslig för blodsockerfall (har väldigt lågt blodsocker även efter sockerintag) och blir svimfärdig.

Någon som har tips?
Vräk bråkstaken :angel:

(nä, sorry, har tyvärr inga förslag)
 
Vräk bråkstaken :angel:

(nä, sorry, har tyvärr inga förslag)

Haha njae det är lite för tidigt än tycker jag nog :D
Har stoppat i mig några tärningar potatis nu iaf så att jag inte tuppar av när jag ska hämta mannen på flygplatsen sen. Hade dock gärna fått i mig lite mer vätska också :(
 
På begäran från @vilse så lyfter jag listan igen. Glöm inte att fylla i :)

September
6/9 Nenii - Flicka född 140828
14/9 Orion_X
20/9 hvala - tjej
23/9 thoora
24/9 SweetSelene
26/9 FrDrake

Oktober
3/10 Nelle
3/10 Amalia-troligtvis kille
5/10 whalan - tjej
10/10 Imnir som väntar en tjej
10/10 Anna_Lillen
21/10 heartstring
30/10 Vannille
31/10 Emor

November
1/11 Cocos
9/11 bakom
14/11 Derivata
19/11 Carand
25/11 TeamLundver
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 958
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp