Tack för alla grattisar!
Här kommer en liten berättelse från mig.
Allt gick som sagt väldigt fort. Vattnet gick 23.30 men inga värkar alls, de började inte förrän 01.45 och var då ganska oregelbundna och ungefär var fjärde gjorde rejält ont, resten var bara fjös.
Vi åkte in kl. 3 eftersom jag var tämligen säker på att hon skulle ha bråttom ut på slutet. Barnmorskan ville nästan inte att vi skulle komma in än när jag ringde men då satt vi redan i bilen. När vi precis svänger in på parkeringen så drog det igång på allvar och det slöt med att de fick komma ut och hämta mig med rullstol. Då tyckte även barnmorskan att det var bra att vi åkt in
Sedan gick det fort! Jag var öppen 5 cm när jag kom in och efter 45 min var jag helt öppen och fick börja krysta. Kl 4.41 kom hon ut efter en betydligt lättare och kortare krystning än med sonen! Hon kom dock i vidöppen hässbjudning, alltså med panna/ansikte först, så det blev 3 små stygn.
Själva förlossningen gjorde betydligt mer ont än förra eftersom det gick ännu fortare. Jag hade i princip en enda lång värk från 5 cm tills hon var ute, inga pauser alls. Tur att det gick fort och tack gode gud för lustgasen!! Jag släppte den i princip inte från att jag fick den tills att hon var ute.
Jag mår väldigt mycket bättre denna gång än efter förra trots att jag slapp att sys sist. Underlivet känns i princip som vanligt, förra gången var jag så vansinnigt svullen att jag knappt kunde sitta eller gå på flera dagar.
Nu är vi hemma och försöker hitta någon form av vardag. Jag är rätt trött, jag har väl sovit typ 14 timmar sedan i torsdags men jag går på adrenalin! I går somnade hon kl 4 på morgonen och sonen vaknade kl 6
I natt har vi dock fått sova bra, två amningar på en dryg timme var kan man absolut leva med. Tyvärr så har jag fått sår på brösten redan. Inte jättemysigt när det är blod på bröstinläggen när man skall amma
Dottern är dock världens snällaste bebis, hon äter och sover och är helt nöjd där emellan