Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själv var jag på barnloppis igår och shoppade mer kläder :o Köpte storlek 56 och 62 i våras men kom på (skyllde på) att det inte kommer vara någon loppis igen på ett bra tag och att det därför är lika bra att köpa lite i storlek 68 också :angel: Om pyret väljer att hålla samma tillväxthastighet som sin mamma så lär vi avverka klädstorlekarna i raketfart.

Lyckades faktiskt få tag på 2 overaller också. En teddyoverall i storlek 62 (den borde väl gå att ha tidigare också? Ska bara användas i vagnen.) och en superfin overall i storlek 68 (vet ju inte riktigt hur länge det kommer vara vinter så det var lika bra).

Totalt spenderades 215:- för 2 overaller, 3 pyjamasar, 3 bodys, 2 par byxor och 1 filt. Ganska nöjd med det resultatet faktiskt :D

Var tvungen att gå och titta efter i min bok nu och själv var jag 64cm vid 2 mån och 69,5cm vid 4.. Helt försvarbart att köpa overallen i storlek 68 alltså :p
 
Själv tittar jag efter strl 80 och 86 när det är rea, för jag har så mycket i de mindre storlekarna @TeamLundVer :D Upp till strl 68 kan man köpa väldigt billigt på Tradera, sen går priserna upp ganska markant. Vet inte om det är för att de större kläderna slits ut (=> inte så mycket att sälja) eller om föräldrarna förköper sig på de mindre storlekarna (=> överutbud av små storlekar)?

Smart att titta på sin egen tillväxtkurva, det har jag inte tänkt på att göra. Fast jag skulle snarare behöva se min storebrors kurva, eftersom jag är tvilling och född tre veckor före BF...
 
@hvala Jag tror att undantaget overallerna så köpte jag inget klädesplagg dyrare än 15.- igår :)

Vi har planerat efter min tillväxtkurva hela tiden faktiskt. Mycket pga att våra kompisar inte tog hänsyn till sin egen längd och fick en gigantisk pojke (han är 2 år nu och ligger väl 3 kurvor över den översta i längd) vilket ställde till det då de köpt liten barnvagn osv. Vi har alltså tänkt på att ha en stor liggdel/ sittdel, bilbarnstol har vi hoppat över Brio då de anses vara ganska små osv.

Sen kan det tilläggas att på min mors sida så är alla väldigt långa och det slår dessutom igenom på nästan alla nytillskott. Min mormor var t ex 176cm lång och född 1921.. Hennes storebror fick sitta upp i ambulansen när han fick hjärtinfarkt på 70-talet för annars kunde de inte stänga dörrarna och själv är jag 185cm lång (längsta kusinen är 207cm och undantar man min ena halvbror så är jag kortast av oss alla). Det är bättre att räkna med ett långt barn än att räkna fel på andra hållet resonerar vi :up:
 
Jag kikade på min tillväxtkurva nu - 44 cm vid födseln och 54 cm som tvåmånaders. Så liten lär ju inte vår bebis vara, men jag tror inte på någon jättebebis heller. TUL i onsdags visade på normalstor bebis, förvisso med större huvudmått än normalt för veckan (aj) och mindre buk och lårbenslängd än normalt, men det ska man väl ta med en nypa salt. Jag har trots det inte vågat köpa någon overall i strl 50 eller 56 utan det minsta vi har är 62. Bebisen får väl åka vagn tills hon fyller ut overallen, eller nåt.

Vi har för övrigt tre overaller i strl 62; en begagnad vindfleece från PoP, en i pilé (som jag fått låna, och som är mindre än vindfleecen) samt en tjock vinteroverall från Lindberg som jag köpte på rea i vintras kort efter vi plussat. Jag har också reafyndat ett merinounderställ i strl 68 som jag hoppas bebisen hinner växa i innan vintern är slut.
 
Ni är ju bra knasiga som hoppas på att bebisarna ska växa fort :p Jag vill helst ha en sån här liten behändig mysig sak lääänge till…
Igår tog jag bort några bodies i stl 50 från garderoben och har grubblat på om en overall i stl 62 ska bli nödvändigt eller ej. På tisdag ska vi till BVC, då är hon nästan en månad och jag är jättenyfiken på hur hon har växt :)
 
Jag räknar med en unge modell större denna gången också. Dottern hade vuxit i strl 62 innan vi kom ifrån bb (då var hon 3 dagar) och sen har hon rusat. Nu, snart 3 har hon strl 110-116 och kan t om ha 122 på en del tröjor...
 
@Nenii, jag vill absolut inte att hon ska växa fort, jag är bara orolig att jag slänger pengar i sjön på kläder som inte kommer bli använda :)
 
Har gått igenom kläder, men känner att jag har dåligt hum om vad som behövs, så har inte köpt något nytt. När jag gjorde UL inför vändningsförsöket visade det en låååång men normalviktig bebis. Sonen växte inte som han skulle i början, så då låg vi kvar länge på strl 50-56, men betade snabbt av 68-74... Får nog vänta och se helt enkelt.
 
Här är iaf bebiskläderna tvättade, och maken ville packa bb-väskan så nu är det gjort också, även om det kan dröja länge innan den behöver användas. Känns väldigt overkligt fortfarande.
 
@Emor: Hur har det gått med de andra projekten (golv, tapeter etc)? Kommer du ha tid att föda barn i oktober tror du? Minns att du var lite tveksam i somras ;)
 
@hvala , haha! Tja, just nu har vi tapetserat halva hallen, och halva golvet är snart lagt. Blev hattigt pga att undertapeten tog slut så då valde vi att börja med golvet uppe då vi hade barnvakt. Så innan oktober är det kanske klart, om jag har tur. Sen skulle makens farföräldrar sätta gipsen åt oss i vardagsrummet då dom kommer hem ifrån utlandssemestern den 10 oktober, så det blir perfekt, då kan vi bara glassa och tapetsera och lista där och sen är det klart! Det lär inte hinna bli innan bebis är ute dock, men innan jul är mitt nya mål och det är inte fy skam det heller. :)

Angående tid att föda barn hoppas jag på att det blir den 28, sådär någon dag innan bf, lagom nära till en helg och mitt i ett kursglapp. Men bm påstod att man inte kunde få igångsättning efter när det passade in i schemat, så jag får bara hålla tummarna helt enkelt att bebis är vänlig och inte väljer sämsta möjliga timingen ;)

Hur känns det för dig nu då, är du less eller känns det ändå ok?
 
@Emor, vad skönt att ni ser en ände på det i alla fall! Och att ni får hjälp! För mig känns det rätt okej, men det pendlar en hel del. Vissa dagar känns hopplösa, vissa känns lugna. Idag är en lugn dag, jag känner mig trygg i att bebisen snart är här. Jag har varit på gymmet och där konstaterat att jag fortfarande är stark, och så passar jag på att äta gott "för man vet ju aldrig när det drar igång" :D
 
Ja, halva golvet som är fixat nu gjorde dottern helt tokig av glädje, hon sprang gatlopp halva kvällen igår :D Men det är verkligen toppen att få lite hjälp, sätta gips är rätt tråkigt dessutom förutom tidskrävande. Dock är väggarna redan riktade så grundjobbet är gjort.

Vad skönt, det är snart din tur, du har väl max 14 dagar kvar innan det blir igångsättning? Passa på att göra sånt som kan bli svårt sen, typ måla naglarna, det är alltid någon som vaknar eller senare ska ha hjälp om man målar naglarna, det slår liksom aldrig fel. :D
 
Ni är ju bra knasiga som hoppas på att bebisarna ska växa fort :p Jag vill helst ha en sån här liten behändig mysig sak lääänge till…
Igår tog jag bort några bodies i stl 50 från garderoben och har grubblat på om en overall i stl 62 ska bli nödvändigt eller ej. På tisdag ska vi till BVC, då är hon nästan en månad och jag är jättenyfiken på hur hon har växt :)

Vill och vill, jag är realist :) Växer pyret långsammar så är det ju ingen större skada skedd direkt ;)
 
@Emor Det här kommer låta hemskt men på något sätt så är det skönt att man inte är ensam om att bo i ett renoveringskaos. Mannen är grymt låg just nu då vi ägnat dagen åt att sätta in belysning i 2 av bokhyllorna i biblioteket/ barnrummet. Vi hade såklart tänkt lite fel :meh: så istället för att hela bokhyllan lyses upp av ledlisten så är det enbart översta hyllplanet som gör det. :banghead:

Lösningen just nu verkar vara att köpa och sätta ljuslister under varje hyllplan samt köpa och måla en mindre list som vi sätter framför just för att dölja ledlisten. Vilken tur att det rör sig om 4 bokhyllor fördelat på 6 sektioner. Lär bli billigt det här.. Platsbyggda bokhyllor tar på krafterna alltså. :yuck:

Försäkringsbolaget var här i augusti och tittade på skadorna på vårt golv, platsbyggda ektrappa och vägg då kylen/ frysen har läckt och förstört allt. I värsta fall måste golvvärmeskivorna + isoleringen bytas också. Kul när det blev klart för 1 år sedan. De har inte hört av sig, pratade med dem förra veckan och då skulle de höra av sig senast torsdag.. Blir nytt samtal på måndag alltså. Jag ser framför mig att jag går med en nyfödd medan hela golvet rivs upp i 2 tredjedelar av vårt hus :nailbiting:
 
@TeamLundVer , ingen fara. Att renovera är lite speciellt, men jag känner inte alls att vi bor i något kaos dock. Vi har bott på bara 45 kvm nu i 1,5 år innan vi nu under sommaren kunde flytta upp på övervåningen, där det mesta är klart, förutom vardagsrummet då, men eftersom att vi har lilla vardagsrummet nere känns det riktigt lyxigt iaf, trots att vi ännu inte nyttjar husets fulla nästan 95 kvm yta :D

Gipsskivorna i hallen nere är det dock skönt att bli av med, det är inte så snyggt och jag var rätt less dom efter 1,5 år. Köket och lilla vardagsrummet ska på sikt byta plats, men det kommer dröja många år innan vi är så less att vi tar tag i det skulle jag tro. Så efter jul tar vi renoveringspaus tills sommaren då det ska byggas uteboxar till hästarna, och fönsterna ska kittas om och målas. Ser ljuset i tunneln! Sen är det panelbyte, garagebygge och annat i framtidsplanerna men som sagt, det är längre fram. Förstår att det måste vara retligt med att behöva riva upp när ni redan renoverat det så nyss, ffa om det blir mitt i bebistiden.
 
@Emor, jag borde inte få gå mer än 14 dagar till, det stämmer. Jag har en läkartid imorgon och då ska jag höra mig för om hur det går till. Jag kollas två gånger i veckan pga mitt blodtryck så jag blir väl omhändertagen, och tidsbokningarna får veckorna att gå lite fortare. Jag överväger att be läkaren kolla status på tappen, men risken är väl att jag deppar ihop om den visar sig vara omogen...
 
@Emor Här är det lite mer kvar att göra. :angel:
Barnrummet/ biblioteket behöver en altandörr (är beställd), rör är draget för el men inget är inkopplat. Mer belysning i hyllorna :( Golvvärmen är ej inkopplad men vi klarar oss på den värme som kommer från resten av huset.
Köket ska få nya bänkskivor (endast köksön har rätt sådan) i betong, ligger billiga skivor så länge, ny frys, skåpen ovanför kyl och frys måste byts då vi beställde för stora :banghead: Lister ska upp, städskrubben ska fixas.
Matrummet (vardagsrum just nu) ska alla fönster bytas i samt altandörren, taket ska höjas och isoleras (felgjort). Tapetsering.
Kök och matrum behöver få nytt golv eftersom de är sammanhängande och golvet i köket nu är kass. 40kvm Jippie
Badrummet uppe måste göras vid, vi överlever så länge men inte mer än max ett år (fukt).
Vardagsrum (just nu sovrum) Väggarna till gamla källartrappan ska bort (trappan är flyttad), nytt bjälklag + golvskivor ska läggas där, väggen i vardagsrummet ska rivas och ersättas med balk. Ytterväggen ska få ett stort skjutglasparti. Golvvärme ska in, tilläggsisolering på den lilla yttervägg som blir kvar, nytt innertak, nytt golv, tapetsering mm
Badrummet i källaren är inte inkopplat p ga tvist med förra vvs:aren. Två trappsteg + tapeten i trappan har fått fuktskador och måste fixas.
Huset ska dräneras och tilläggsisoleras

Utöver detta så ska en hall byggas (nuvarande är 0,5kvm) på drygt 9kvm och så småningom en tillbyggnad på ca 100kvm

Men det borde väl inte ta så lång tid heller? :confused::p

-------------------------
Min priolista ser ut såhär:
Barnrum -altandörr (kan inte göra så mycket mer än att vänta just nu)
Barnrum el - ska ringa i morgon
Fuktskadorna i kök mm - ska ringa FB i morgon igen och fråga vad de pysslar med
Vardagsrum (blir kombinerat v-rum/ sovrum tills stora tillbyggnaden är klar) - riva väggar och lägga nytt undergolv innan pyret kommer
Kök - frys ska köpas innan jul (väntar på nästa rea :D)
Kök - städskrubb ska byggas innan jul om FB får tummarna ur. Vi bygger inte innan golvet är klart
Badrum i källaren - dusch och badkar ska kopplas in innan pyret kommer, ny VVS ska offerera för toalett och vask

Borde väl ändå hinnas innan jul, eller?

Resten (utom den stora tillbyggnaden) är det tänkt ska bli klart under nästa år :nailbiting:
 
Jag vet hur det är att bo i renoveringskaos, eller mitt i en renovering i alla fall!
Vi har gjort om det mesta på vårt hus från att byta tak, till badrum, vardagsrum, hallar och kök. Köket var det sista vi gjorde och samma dag som vi satte kofoten i det så började bebisverkstaden förra gången. Det tog sig på en gång vilket vi inte riktigt räknat med, men trodde ändå att vi skulle ha gott om tid att bli klara innan bebis anlände. Det blev vi visserligen men det var med nöd och näppe eftersom vi fick fel delar till inredningen TRE gånger och de dessutom hade semesterupphåll i tillverkningen under hela sommaren...
Vi hade vårt "kök" inne i vardagsrummet under hela graviditeten och jäklar vad det luktade mat i hela huset då. Ingen hit att kombinera med graviditetsillamående. Det fanns nog en anledning till att jag gick ner 10 kg då.

Nu har vi bara en massa utomhusprojekt igång, bor man på gård tar liksom projekten aldrig slut ;)

Nu har jag haft mensvärksliknande smärtor varje kväll de senaste dagarna, men det blir liksom inget mer utav det. Jag sover ändå ganska okej, jag får ta ett par alvedon och kombinera med en varm vetekudde så somnar jag och nästa gång jag vaknar till så är det helt borta.
Igår blev jag översprungen av vår gammeldam när vi hämtade hem henne och åringen från betet. Man är inte så kaxig när typ 800 kg kommer farande emot en när man inte är riktigt beredd. Jag tog ett väldigt osmidigt hopp åt sidan samtidigt som hon puttade till mig, jäklar vad ont jag fick i framfogen. Tur att min make övningskör för BE så han kunde köra hem med hästarna, jag kunde inte ens trycka ner gasen utan att gråta. Idag är det lite bättre och jag har suttit halva dagen i traktorskopan och hejat på när maken med hjälp av sonen har satt fårnät till våra baggar.
Vi har dessutom sålt vår första bagge idag, lite speciellt känns det ändå när första uppfödningen lämnar gården. På tisdag lämnar jag nästa bagge vid nya ägare!
 
@TeamLundVer ni verkar ha lite mer att göra, ja ;) Här har vi tack och liv ett nyrenoverat badrum, och nytt tak, sånt är skönt. När panelen byts ska det tilläggsisoleras, men där har vi tänkt ta en sida per år, för att göra det greppbart och inte ägna alla våra kommande år till enbart renovering. Just ja, sen ska vi någongång se till att få lite uteyta, det betyder att typ en halv hektar ska grävas upp, fyllas med grus eller matjord. Jag väljer att ignorera det. Lär göra länge. Vem behöver en infart och gräsmatta? Eller uteplats? Vad är det mot blåbärsris, stenar och stubbar? Tänkte väl det liksom.

@Nelle , kul nästan jämt detta med hus och gård ;) Skönt det gick bra med hästen, kunde gått illa. Och jag förstår att det känns dubbelt med baggen, är tanken att försöka föda upp för att sälja? Vad roligt isf, skulle jag också vilja göra.

*kl eller vad man skriver numera*

Någon här som har en bebis som kör huvudet i blygdbenet? Kan man göra något åt det? Jisses alltså, den här bebisen får mig att nästan skrika högt flera gånger per dag, ifrån ingenstans verkar den vilja stånga sig ut helt plötsligt, fruktansvärt är det och kommer utan förvarning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 963
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp