Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll blev en oplanerad städkväll! Svärmor kom hit och åt mat och är ännu kvar och underhåller sonen, de har kört ensilagebalar med legotraktorer och nyklippt gräs, och nu får sonen testa att "spela" Donky Kong för första gången. Eller farmor spelar mest och han tittar på, men jäklar vad han skrattar, det är jättehärligt att lyssna på :love:

Vi skall på 30+40-års fest i morgon och min farmor och farfar kommer och skall vara barnvakt så det är skönt att ha lite ordning i det ostädade kaoset innan dess ;) Nu är hall, toa, trappa och sonens rum skinande rent. I morgon tar vi vardagsrummet och badrummet!

Vad skönt att få lite utrymme att städa!
Vet inte om jag är i en boaperiod men just nu ser jag bara skit och smuts överallt i vårt hus (eller så är det defacto så att vårt hus är jäkligt skitigt...)
 
Barnmorskan i dag, min gamla har tyvärr gått i pension så det blev en ny förmåga. Inte för att det var något fel på den nya, men med min gamla kunde jag prata häst :D

Nu börjar jag se rejält gravid ut, fick påpekande från en av åkarna på jobbet att jag lagt till mig en stadig kula under sommaren, är nöjd över mitt rappa svar "då har vi äntligen något gemensamt då" :D
På tal om magmått, förra gången låg jag mellan den nedersta och mellanstrecket på kurvan. Denna gång gjorde kurvan en liten avstickare nedåt mot det nedersta strecket i diagrammet. Den nya barnmorskan sade att det mycket väl kunde bero på att hon och den gamla barnmorskan hade ett olikt sätt att mäta. Hon tog fram diagrammet på magen från min förra graviditet och efter lite förvirring började vi att skratta båda två, kurvorna var förvirrande identiska som när jag gick med sonen, samma bräck på kurvan och på nedre delen av normal.

Var med om ytterligare en liten rolig grej angånde att vara gravid och hur det syns...
I onsdags var jag möte i en annan del av mitt område som jag jobbar i. Innan mötet började satt jag i ensamhet i ett lånerum och jobbade undan lite. Då kommer en av mina kollegor, som jag träffar någon gång i veckan och som jag nu ska påbörja ett projekt med. Han harklar sig lite
- JO, i Lördags sa min fru något som jag inte tänkt på tidigare, och jag känner mig lite dum
- Jaha, sa jag lite undrande.
- Du ska ju vara föräldraledig om två månader?
- Ja, precis därför måste vi kicka igång projektet så snart som möjligt
- inte ska du vara föräldraledig med något gammalt barn?
:confused: - Eh, nej
- Du ska alltså ha barn igen? Det visste jag inte, grattis!:o
Trodde att om man inte tidigare sett att jag gått upp lite, i alla fall de senaste veckorna förstått att min bula inte bara bestått av sommarbullar :D
 
@hvala jag är hemma på heltid så vardagar funkar fint!
Då måste vi satsa på ett badhus med bubbelpool så man får lite spa känsla :D
 
Nu var det dags att lyfta upp listan igen! Det börjar ju bli dags för flera :)

September

6/9 Nenii - Flicka född 140828
14/9 Orion_X
20/9 hvala - tjej
23/9 thoora
24/9 SweetSelene
26/9 FrDrake

Oktober
3/10 Nelle
3/10 Amalia-troligtvis kille
5/10 whalan - tjej
10/10 Imnir som väntar en tjej
10/10 Anna_Lillen
21/10 heartstring
30/10 Vannille
31/10 Emor

November
1/11 Cocos
9/11 bakom
14/11 Derivata
19/11 Carand
25/11 TeamLundver
 
@Nelle

Jisses vad fort den här graviditeten har gått!
Jag tyckte det var alldeles nyss som man skrev i den här tråden för första gången :crazy:

Jag har blivit jätte gravid helt plötsligt, jag får gå bedrövligt långsamt för att inte få ont i ljumskarna och så har bebisen blivit så stor att det trycker uppåt :mad: Vilket resulterar i små illamående och halsbränna! :banghead::yuck:

Jag gick in i vecka 36 (35+0) igår och jag känner redan hur skönt det ska bli när den här lilla tjejen bestämmer sig för att komma ut. Jag ser framemot förlossningen!
 
Ja visst har det!
fast nu tycker jag att tiden har saktat ner något fruktansvärt! Jag är ju sjukskriven på heltid och är hemma själv hela tiden (förutom när sonen är hemma) och sedan träffar jag maken kvällstid. Jag är jättepratsugen då och skall diskutera och avhandla allt möjligt, medan han är trött på att vara social eftersom han har folk omkring sig hela dagarna. En dålig kombo. Jag åker gärna och träffar folk på helgerna och kvällar men maken är mest trött hela tiden då han får dra det tunga lasset här hemma just nu.

Jag är i v. 37 nu och har rätt mycket sammandragningar och lite mensvärkskänningar emellanåt. Inte så att jag tror att något är på G, det är mest irriterande.
Igår var vi på skördefestival, jag kunde gå typ 100m långsamt annars kom sammandragningarna som ett brev på posten. Jag hade med mig en stol som jag satte vid ringen vid russutställningen, sedan gjorde jag små avstickare och kollade på allt annat i korta perioder. Sonen trodde han nog var i himlen, det var ju traktorer och maskiner överallt :D Han fick provsitta de flesta maskiner och så fick han köra hinderbana med tramptraktor, en lyckad dag minst sagt! Vi fick dessutom med oss massor av färska grönsaker, nypressad äppelmust, kakor och bröd hem :d
 
Usch ja. Nu får det snart vara slut. Dock inget som tyder på att vår är på väg:(. Bad om en hinnsvepning i torsdags hos BM, men det var inte moget. Tappen var 2cm och bara öppen 1cm. Det resulterade bara i sammandragningar den dagen sen har det inte hänt mer. Märks att bebisen har ont om plats för mår ofta illa. Spec på kvällarna och det går inte äta några stora portioner precis.
Idag har vi byggt på vårt fina växthus, så jag har sprungit upp och ner på stege och grundmålat ribb. Sen tog och sonen en avstickare till en kompis och kollade in hoppfinalen.
Nu funderar jag på om jag inte borde natta barn så det går att väcka honom imorgon när det är dags för dagis. Det lär väl bli ramaskri som vanligt *suck*
 
Har haft en halvkass dag efter natt med mardrömmar. 3-åringen blir ilsken och ledsen för de mest knepiga saker och är dessutom extremt pappig. Igårnatt sov han hos mormor och när jag skulle hämta honom så började han storböla för att pappa inte var med. :crazy: Jag vet inte hur jag ska hantera det, för på sätt och vis är det ju skönt om han väljer pappa nu när jag börjar vara orörlig och även sen när bebisen är färsk. Men samtidigt behöver ju även pappa göra annat ibland och jag vill ju vara med sonen i den mån jag kan.

Bebisen vägrar fortfarande att ligga stilla i rätt position, idag är jag rätt säker att den var på tvären ett tag igen. Har inte ringt barnmorskan om det, för det känns helt meningslöst med vändningsförsök när den är så lättrörlig. Jag har tid för kontroll imorgon, så vi får väl se hur den ligger då och så får jag diskutera med henne vad alternativen är med så stökiga ungar. :angel: Går in i vecka 39 på tisdag, så nu börjar det närma sig ordentligt.
 
Måste bara lovprisa min make lite. Inte så att han inte brukar hjälpa till, för det gör han. Men idag så åkte vi iväg och åt picknicklunch hela familjen vid ett berg = lite klättring. Så när vi kom hem var jag lite slut, och gick upp och vilade medans han och dottern busade ute. När dom skulle gå in var dottern rätt trött, och fick ett av sina allra första utbrott av de större slaget och ville inte alls gå in. Maken skötte det hela lugnt och pedagogiskt (ok, något annat hade jag aldrig trott heller) och gick sen in och började med världens godaste middag medans jag kunde fortsätta vila och titta på hästhoppning. Efter maten tog vi en promenad och dottern red en runda och efter lite lagom mycket jogging sådär, och utebus och stallfix så tog han nattningen, precis som vanligt, och jag satte mig med lite plugg. När han nattat gick han ner och började baka en kladdkaka åt oss och nu började jag bli misstänksam och frågade om han råkat köpa något stort och dyrt utan att säga något, typ en bil till eller så. Han bara tittar på mig och svarar att "du är ju gravid, med allt vad det innebär och jag kan inte hjälpa till på den fronten, så då får jag göra så gott jag kan för att underlätta på dom andra områdena".

Jag fick sen en knäpp och skurade hela badrummet med tandborste, och han bara flinar åt mig och frågar om rengöringsmedlet luktar gott :angel:
 
Hopp, här är det aldrig som jag tror eller tänkt mig. Bebis låg rätt och fixerad(!) enligt barnmorskan och ja. Är redo att komma ut när som egentligen. Så efter besöket gick jag och förtidsröstade, för annars hade jag säkert legat på förlossningen hela söndagen. :p Lite lågt blodtryck, annars var allt utan anmärkning. Vikten har stått stilla sen i v 32 och det är positivt för mig som är överviktig sen innan.
 
@thoora skönt att höra! Nu kan du slappna av på den fronten iaf :-)

Har ni andra mkt samandragningar eller förvärkar på nätterna? Jag har haft mycket sd sen vecka 21 typ men nu känns dom helt annorlunda, dom gör rätt ont och kommer och går ibland under flera timmar varje natt.. ska till BM på onsdag ska prata med henne, börjar noja att min tös i magen tänker anlända tidigare än planerat :eek:
 
Jag har också mycket sammandragningar och förvärkar. Mest sena kväll, nätter och tidiga morgnar. Jag sover jättedåligt sedan ett par veckor tillbaka, kan inte somna före 1-2 på nätterna och vaknar 2-4 gånger under natten utan att kunna somna om. Sonen har börjat kliva upp kl 5 så de dagar som maken inte lämnar honom på förskolan (han lämnar 3 dagar) så är jag ett vrak.
Idag skulle han ha lämnat honom men sonen låter som ett helt tröskverk, jättesnorig och hostig. Dock hur pigg som helst! Själv har jag sovit drygt 3 osammanhängande timmar, har ont i kroppen och i huvudet. Tur vi har en snäll farmor, hon kommer och tar med honom hem efter sitt läkarbesök kl 11 så jag hinner få vila/sova en timme innan vi skall vara på en amning- och avslappningsföreläsning mellan 13-16 idag.

Ikväll skall jag egentligen på syjunta men vi får nog se hur energin är. Annars brukar det vara veckans höjdpunkt, att träffa alla vänner, snacka skit och sy lite på de senaste projekten :)
 
Även om det är tufft just nu så har vi bra uppbackning av farmor, mormor/morfar, och i viss mån även min farmor och farfar.
Farmor hämtar alltid Svante på tisdagar och tar med honom hem till sig så hämtar maken upp honom på vägen hem. Mormor är arbetslös så även om hon bor en timme bort så finns hon tillgänglig.
S älskar att vara ute hos mormor, morfar, gammelfarmor och gammelfarfar så i morgon skall han åka ut dit och stanna några dagar. Skall bli jätteskönt! Både för oss och sonen, han har verkligen full uppbackning där ute, det finns alltid någon som har tid för tid för honom. Inte alls lika tråkigt som att vara hemma med en orörlig mamma med kort stubin som helst bara hade grävt ner sig i soffan och grinat tills "Lala" är ute :cry:

Så nu har jag nog klagat färdigt för dagen! Tur att jag har världens bästa man i alla fall som gör allt han kan för att underlätta här hemma. Han lagar den mesta maten, morgonfodrar lammen och underhåller sonen så mycket som möjligt. Igår fick jag en lång massage av nacke och axlar så att den värsta huvudvärken släppte :love:
 
@Cocos Jag har med haft en del förvärkar de senaste kvällarna/natten. Igår natt sov jag bara tre timmar... Var helt väck igår. Som tur var kom farmor och lekte med sonen så de hade kul hela em och kvällen. Igår började de på kvällen och höll i sig några timmar föra att försvinna runt ettiden.
Känns hopplöst att inte veta när det tänker dra igång egentligen. Såhär var det inte alls sist.
 
@orion_x inte kul att fu har det jobbigt, men lite skönt att höra man inte är ensam om att känna sig eländig. Du har väl inte så långt kvar nu va? Vilken vecka började dina förvärkar?
Skönt att farmor kan ställa upp lite så du får lite andrum! kan bara föreställa mig hur jobbigt det måste vara att va gravid och ha ett barn som kräver sitt samtidigt!
 
@Cocos hade en natt för 1,5 vecka sen, annars har de börjat nu. Hade denna kommit på samma dag som sonen så hade hon vart född nu för drygt tio minuter sen ;-).
Inatt har det dock varit lugnt och jag har sovit bra. Ändå var vi två timmar på Leos igår samt att jag gick en promenad på kvällen. Men men.
Har en väldig tur att farmor är ledig mycket och älskar att vara med sonen :D. Tur att sonen är lika glad i sin farmor med.
Idag när jag hämtat honom så ska vi hem till en kompis och kolla in föl och fika. Passar på att kolla in gårdagens avsnitt av idol och vila lite. Ska nog försöka slänga ihop något att fika på med.
 
Jag var hos mvc igår och allt såg bra ut :)
Bebisen har som jag visste (att helt plötsligt inte kunna gå fort längre pga av tryck och obehag i ljumsken) sjunkit ner med huvudet men har inte fixerat sig än.
Hon följer tillväxt kurvan och hjärtljuden var bra! Jag har bara gått upp 11 kg sen jag skrev in mig.

Men blä vad tråkigt livet blev nu när jag inte kan gå ordentligt!
Mina hundpromenader har drastiskt minskat i både längd och hastighet :down:
Att lämna och hämta på dagis + att kissa hundarna är alldeles lagom mycket motion för mig just nu. Jag vill gå mina 2 timmarspromenader i raskt tempo igen :arghh:
Det ska bli så skönt att få min kropp tillbaka igen! Bara 4 veckor kvar till BF!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 964
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp