Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte haft några konstiga cravings, och de cravings jag har haft har alla gått över (för att jag förätit mig på dem - åt en liter jordgubbar om dagen i drygt två månader).

Angående just rengöringsmedel så kunde jag önska att min kära make hade haft craving på det! Han har många bra kvaliteter men är evinnerligt dålig på att städa. Jag lackade ur på honom igår, dels för att han aldrig städar på eget initiativ och dels för att han slarvar så mycket när han väl gör det. Nu blir det städschema nästa. Det känns viktigt när bebisen kommer att vi har enkla rutiner som funkar så att det inte blir en nedåtgående spiral där det blir smutsigare och smutsigare hemma.
 
@hvala, ja det är skönt med delad arbetsbörda när det kommer till städningen. Min make städar likvärdigt som mig, och är tusen gånger bättre på att rengöra toan och annat, men han glömmer alltid att dammsuga toan när han dammsuger resten av huset. (han brukar dammsuga och jag våttorka efter, och så plockar vi innan tillsammans.)

När jag är gravid är jag dock extrem, jag har hunnit putsa trappan 3 ggr... Vem putsar och torkar av trappan så ofta? Dammsuger, absolut (vi har matta i trappen, så våttorkning går dåligt). Allt utom fönstrena tar jag, det är sjukt tråkigt så det låter jag bli. Kanske nästa år.

I övrigt håller jag på att fixa med förvaring, vi har ju länge bott på bara 45 kvm, men har nu utökat till drygt 80. Så nu är det till att fixa förvaring, förhoppningsvis kan vi utnyttja husets hela 95 kvm innan året är slut, hade varit skönt :) Men utan förvaring är det hopplöst, flyttar mest runt sakerna och lägger dom i högar när man plockar....

Gick för övrigt igenom babykläderna idag, för att se vad som fanns i lådan. Vi ligger rätt bra till, mer kan köpas i 68, och ev lite bodys i 62, men ingen panik. Skönt. Byxor är det total stop på, jisses vad det fanns byxor, och mössor. Jag måste haft en tanke att bebis föds med 10 huvuden eller någonting.
 
Cheesecake, jag har cravings för cheesecake... Och det är himla surt, för det tar ju något dygn eller två efter att man bakat innan den är riktigt god. Annars har jag nog inget jag saknar sådär, ska bli gott med ett glas rödvin fram i höst men inte så pass att jag har börjat bunkra.

Har min bästa tid i graviditeten nu, inte ont och mår bra både fysiskt och psykiskt. :) 4,5 veckor kvar till bf, så det känns skönt. Det enda är väl att hormonerna spökar lite nattetid, vaknade helt hysterisk för någon vecka sen och grinade för att någon haft sönder min elvisp... Och nej, jag är inte speciellt aktiv i köket, alls.

I morgon blir det barnmorskebesök, då ska det kolla om bebis behagar ligga åt rätt håll. Jag har svårt att avgöra det, men jag hoppas att det är fötterna upp och huvudet ner. Slipper gärna både vändningsförsök och att ta ställning till snitt kontra föda vaginalt i säte.
 
@orion_x Jag fick en injektion med bricanyl då jag hade värkar som var uppe på 100 länge och sen gick de ner till typ 70 för att sedan gå upp igen, och att ha sådana värkar i 5 minuter, sedan en paus på inte ens en minut innan nästa började.. Nej, det var inget roligt! Men bricanylet hjälpte och jag fick sova under natten (jag minns det som att jag aldrig sovit så gott, men så är det kanske inte riktigt i verkligheten ;) ).
Men iallafall, be om bricanyl om det blir helt åt helskotta med värkarna, man måste få lite vila också!

Jag skrev, och kommer att skriva, i mitt förlossningsbrev att jag och min make ska vara delaktiga i ALLA beslut och undersökningar som görs, att ingen ska prata över huvudet på oss eller bestämma något utan vårt godkännande.
I Sverige har vi ju en lag som gör att vi bestämmer över vilken vård vi vill ta emot så de får faktiskt inte fatta beslut utan vårt medgivande.

Jag var hos BM idag, min BM var tyvärr sjuk men vi fick en annan gullig tjej och allt såg bra ut. Alla värden var tiptop och bebishjärtat pickade på med 155 slag/ minut. Det har legat lägre innan, men hen fick en busperiod precis innan så det var antagligen därför.
Vi tog vikten igen med (det har vi inte gjort sedan första besöket) och jag har gått upp 8 kilo. Det känns helt okej och jag lär förhoppningsvis inte gå upp 25 kilo den här gången.. Men å andra sidan så har jag inte alls samlat på mig så mycket vätska den här gången som jag gjorde sist heller, tack och lov!!

Kläderna ja.. Jag rensade iordning på alla barnkläder häromdagen och JÖSSES!! Jag undrar hur jag kan ha så mycket kläder efter bara ett barn!? Typ fyra kartonger med kläder (från 50-86), en stor påse ytterkläder och en påse med skor! Men iallafall, jag ska nog tvätta upp småttingkläderna snart iallafall så att de är tvättade och redo åtminstone, men packningen får vänta ett tag till.

Angående cravings, mina cravings har mest bestått av citroner (äter dem som äpplen, typ), isbitar (sist bad jag om det under förlossningen..) och sen har det varit lite olika frukt och grönsaker mest.
Det som chockat mig mer är det jag inte ens kan se åt. Favoritgodiset som jag får kväljningar av vara jag går förbi den hyllan osv.. Men det är inte så illa längre iallafall, men doften av typ bensin, parfym och sånna starka dofter får mig att må pyton!
 
@Emor, jag har glömt - är du hemma eller jobbar du nu? Jag jobbar en vecka till men sen är jag hemma på heltid och då tror jag att jag kommer börja boa och städa allt mer. Jag hade tagit ledigt i onsdags för att vila upp mig men på kvällen satte jag igång och dammtorka i princip hela lägenheten (från golvsocklar till ovanpå dörrkarmar), och det var i samband med det som jag blev arg på mannen. Och till hans försvar så har jag redan märkt en jätteskillnad i hans inställning. Vi har ett städschema på gång som vi ska prova. Det är inte bara för hans skull utan också jag behöver de där fasta dagarna om det ska bli gjort på ett bra sätt.
 
Jag är föräldraledig med dottern denna veckan också, sen börjar jag om, sådär lagom till att bf börjar närma sig. Men det gör givetvis att man har annan tid och ork:)

Vi städar alltid måndagar och torsdagar, fasta städdagar är perfekt, även om det nu på hösten blir lite mer, eftersom att det dras in så mycket med hund och barn utifrån.
 
Aha. Annan ork vet jag inte om man har då men jag kan tänka mig att drivet att städa blir större om man hela tiden är hemma och ser smutsen. Vi är också inne på två fasta städdagar i veckan. En dag då vi städar mer rejält och en dag då vi mer putsar upp. Och sen en dag i månaden då vi gör lite större grejer som inte behöver göras varje vecka, ex rengöra ugn och dammtorka lister. Det är nog lite optimistiskt att införa en massa nya rutiner just nu men kan vi få grundstädningen att gå på rutin så är det en bra start.
 
Inne och tjuvkikar här. Har BF 28 aug men räknar med att gå in i september och nästan alla i sommargruppen har ju fått redan. Jättebra BB-väska-lista! Dator till karln hade jag inte tänkt på. Om han sitter och är "uttråkad" så blir jag vansinnig, behövs den inte så är det ju ingen skada att den följer med.
 
@hvala, jo visst är det så. Lister och annat brukar jag en gång i veckan när jag vattnar blommorna och tar skåpsluckor, ugnen däremot behöver nog tas vid närmare eftertanke :angel:

Grundstädning kommer man långt på, och fungerar det inte riktigt en period så är det ingen katastrof det heller. Smutsen försvinner ju inte av sig själv, så det är bara att ta sen ;)
 
Hjälp, jag får nästan ont i magen när jag hör hur ofta och nog ni städar :confused: Ni hade fått panik om ni kom hem till oss! Här städar vi väldigt sällan, alldeles för sällan, men vår prioritering ligger nog mer på gården. Vi har ju 5 hästar, 22 får en 2½-åring och två heltidsjobb. Just nu går all ledig tid åt till att måla stallet och lammhuset. Sedan har vi fler hagar som skall byggas, sadelkammare som skall göras klart, hö som skall hämtas, får som skall omfördelas i andra grupper, ved som skall klyvas osv... Vi är glada om vi hinner plocka lite då och då.
Fast just nu blir det ju lite extremt eftersom jag nästan inte kan röra mig. Vi hade städdag på förskolan (föräldrakooperativ) i onsdags och då dammsög jag ca 3 minuter och sedan låg jag pall hela gårdagen :cry:
 
Inne och tjuvkikar här. Har BF 28 aug men räknar med att gå in i september och nästan alla i sommargruppen har ju fått redan. Jättebra BB-väska-lista! Dator till karln hade jag inte tänkt på. Om han sitter och är "uttråkad" så blir jag vansinnig, behövs den inte så är det ju ingen skada att den följer med.

Klart du skall hänga här inne med :) Fast jag hoppas att tösen kommer innan BF!
har du hittat vad du behöver i blöjväg? Jag tror att vi är i hamn med det mesta i alla fall, jag ångrar av vi sålde av några av våra AIOs från första tiden med Svante, jag har ingen aning om varför vi gjorde det egentligen :banghead:
Vi kommer nog satsa på vikisar och formsytt den här gången, i alla fall i början.
 
Klart du skall hänga här inne med :) Fast jag hoppas att tösen kommer innan BF!
har du hittat vad du behöver i blöjväg? Jag tror att vi är i hamn med det mesta i alla fall, jag ångrar av vi sålde av några av våra AIOs från första tiden med Svante, jag har ingen aning om varför vi gjorde det egentligen :banghead:
Vi kommer nog satsa på vikisar och formsytt den här gången, i alla fall i början.
Jag har vikisar och ett gäng AIO till sambo och barnvakter, och så "råkade" jag köpa ett gäng formsydda bambu från Littl'Lamb... vi får väl se vad jag gillar bäst när hon blir större. Stickar blöjbyxor för fullt och hittade dessutom ett supermysigt tjockare garn som jag gör en liten filt av som jag tänkte ha som fuktskydd i babynestet. Ull är mitt nya favoritmaterial!
 
Jag har vikisar och ett gäng AIO till sambo och barnvakter, och så "råkade" jag köpa ett gäng formsydda bambu från Littl'Lamb... vi får väl se vad jag gillar bäst när hon blir större. Stickar blöjbyxor för fullt och hittade dessutom ett supermysigt tjockare garn som jag gör en liten filt av som jag tänkte ha som fuktskydd i babynestet. Ull är mitt nya favoritmaterial!

Vi har haft LLs bambublöjor till sonen från han var ca 1 år och vi har verkligen gillat dem! Jag funderar på att köpa ett 5-pack i minsta storleken till bebis från England, där kostar de 5 pund styck...
 
I morgon blir det barnmorskebesök, då ska det kolla om bebis behagar ligga åt rätt håll. Jag har svårt att avgöra det, men jag hoppas att det är fötterna upp och huvudet ner. Slipper gärna både vändningsförsök och att ta ställning till snitt kontra föda vaginalt i säte.

Tvärläge och vändningsförsök på onsdag. :meh:
 
Vi har haft LLs bambublöjor till sonen från han var ca 1 år och vi har verkligen gillat dem! Jag funderar på att köpa ett 5-pack i minsta storleken till bebis från England, där kostar de 5 pund styck...
Det var de jag köpte, eller rättare sagt, jag köpte 5 av strl 1 och 5 av strl 2, £57 för alltihop, hur billigt som helst!
 
@Nelle @Madick
Jag har några formsydda ifrån Little lamb hemma om någon vill ha, det var inte riktigt min grej sist så jag räknar inte med att använda dom denna gången. Hojta om ni behöver så kan jag ju skicka dom till er. :)

Och angående städningen, så är jag bara extrem när jag är gravid ;) och eftersom att vi bor på liten yta, och har hund och barn så ser det sällan städat ut ändå. Ingen av mina vänner skulle beskriva mig som pedant i vanliga fall, det är säkert.
 
@Nelle @Madick
Jag har några formsydda ifrån Little lamb hemma om någon vill ha, det var inte riktigt min grej sist så jag räknar inte med att använda dom denna gången. Hojta om ni behöver så kan jag ju skicka dom till er. :)

Och angående städningen, så är jag bara extrem när jag är gravid ;) och eftersom att vi bor på liten yta, och har hund och barn så ser det sällan städat ut ändå. Ingen av mina vänner skulle beskriva mig som pedant i vanliga fall, det är säkert.
Vad gullig du är! Men du - pengar behöver man alltid så sälj dem istället :-) Tygblöjor är lättsålda.
 
@Nelle @Madick
Jag har några formsydda ifrån Little lamb hemma om någon vill ha, det var inte riktigt min grej sist så jag räknar inte med att använda dom denna gången. Hojta om ni behöver så kan jag ju skicka dom till er. :)

Och angående städningen, så är jag bara extrem när jag är gravid ;) och eftersom att vi bor på liten yta, och har hund och barn så ser det sällan städat ut ändå. Ingen av mina vänner skulle beskriva mig som pedant i vanliga fall, det är säkert.

Vad gulligt! Vilken storlek är det och vad vill du ha för dom i så fall?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 970
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp