Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att standard är att man bara kollar depåerna vid inskrivning och om man misstänker brist senare tar man prover för det då. Jag lämnade blod för att kolla blodstatus och S-ferritin igår. Hb:et kan ju vara högt om man har dålig vätskebalans men jag vet inte hur mycket (storleksordning) det kan påverka.
 
Men jösses, vad ni skriver flitigt här! :D jag går in i v 21 idag och känner mig stor redan. Fick kommentaren av en kollega igår: "Jäklar vad stor du är! Var ska det här sluta!?" Hehe.. Har redan fått börja använda min stora BH med, som jag började ha i 8-9 månaden med dottern, och den är precis lagom nu.. Hur mycket ska tuttarna växa egentligen? :P

Ang kramperna i vaderna så har jag haft dem i flera veckor nu. Mycket störiga, men de går över snabbt. Tänkte köpa magnesium men fick tipset att köpa multivitamin för gravida istället, så jag kör nog på det. Ska väl börja med niferex nu med, enligt BM. Är lite rädd för dem om jag ska vara ärlig.

Jag har inte förstått mig på det här med att kolla könet. Jag tycker att det är halva nöjet, att inte veta, men samtidigt är jag så sjukt nyfiken! Maken tyckte sig se en liten snopp på RULet i v 20 och flera har sagt att det ser ut som en liten snopp på ena Ul bilden med.. Vore kul med en liten pojk!
Bebis ligger iaf med ryggen uppåt och med benen i kors. Hen lapade även vatten på ULet (stack ut tungan o drack) och kliade sig i rumpan med ena handen, som en liten apa! :D

Vi fick höra på hjärtljuden i v 17 förresten. BM sa att de börjar med det i v 20 annars, men att vi kunde prova om vi ville och där fanns det!

Och häromdagen kände jag första sparken utanpå magen!!
 
Jag tror att standard är att man bara kollar depåerna vid inskrivning och om man misstänker brist senare tar man prover för det då. Jag lämnade blod för att kolla blodstatus och S-ferritin igår. Hb:et kan ju vara högt om man har dålig vätskebalans men jag vet inte hur mycket (storleksordning) det kan påverka.

Jag har bra HB (alltid) men dåligt plasmajärn och låg transferrinmättnad. De kollade inte ferritin nu men det borde också sjunkit, HB fortfarande 133 trots det.
 
Har redan fått börja använda min stora BH med, som jag började ha i 8-9 månaden med dottern, och den är precis lagom nu.. Hur mycket ska tuttarna växa egentligen?
Det där undrar jag också. Jag har ökat fyra kupstorlekar! Jag gjorde en bröstförminskning förra våren och sparade som tur var några behåar och en bikini från innan operationen. De är på gränsen till för små nu :crazy:
 
Jag har än så länge ökat ca 1,5 kupstorlekar. Tycker det räcker bra så..

Nyss hemkommen från BM förresten och har fått lyssna på Pyrets hjärtljud. Jag har tydligen en galopperande häst där inne O_o Mannen påstod att det var typiskt mig att vårt barn kommer vara en häst. Förstår inte vad han menar :angel:

Jag är ju inte jätteförtjust i min BM (tror jag skrivit det tidigare) då hon är emot typ allt som skulle kunna göra en graviditet uthärdlig. Idag påpekade hon att allt illamående efter v.13 är psykosomatiskt och absolut inte kan bero på en graviditet. Hon håller med om att det troligen är fogen jag har ont i (vä bakfog) men menar på att man inte kan ha foglossning i v.16. Att jag inte kan vända mig i sängen utan hjälp vissa nätter är bara trams och när min man frågade om bälte så sa hon att ett fåtal kvinnor kan behöva ett sådant i slutet av en graviditet. Hon menade tom på att den smärta jag känner är samma som ledsmärta vid mens.. Jag håller inte riktigt med :meh:

Positivt är iaf att det var en annan BM med som går vid sidan om just nu. Vet inte om de ska utöka till två eller om den förste ska gå i pension. Efter RUL fick jag iaf tid till den nya BM och hon verkar superbra. :banana:

Nu är det bara att räkna ner till RUL. 25 dagar kvar :D
 
@hvala Men jösses! Jag har "bara" ökat från B till D och jag tycker att det är mycket redan. Jag har ju nästan 20 veckor kvar! Maken blir väl glad iofs... ;)

@TeamLundVer Men herrejösses, vad ÄR det för BM du fått tag på egentligen!? :O
Klart som fasen man kan ha foglossning tidigt! Sök på nätet om inte annat efter foglossningsbälten på nätet, det finns lite olika varianter.
Det känns ju inte som att man gärna väljer att må illa "hela tiden" heller, så det är ju också ren bullshit. Då kan ju det tidiga illamåendet likväl vara "bara psykiskt" också.
Nej, den där BMen ska du göra dig av med illa kvickt - de ska vara till för att hjälpa och ge stöd, inte tvärtom!!
 
@TeamLundVer - Jises vilken barnmorska! Hur hade det gått för mig då tro.... Precis som heartstring säger, illamåendet är ju inget man väljer för att man tycker att det är kul! Nä, byt barnmorska fortare än kvickt! Om hon ska dumförklara dig hela graviditeten, nä, hon borde seriöst byta yrke!
 
TeamLundVer: jag hade bytt BM pronto! Vad då inte må illa? Jag mådde jätteilla fram till v19/20! Foglossning har jag med känt av redan och fått köpa ett bälte som jag har ibland.

Jag har ökat 1-1,5 kupstorlek ungefär. Känns som om det givck snabbare denn gången än sist. Hoppas inte jag ska behöva köpa en massa nya bh-ar. Tycker ärligt talat det är astrist att lägga pengar på gravidkläder, som jag ändå bara ska ha några månader till av mitt liv.....
 
Jag ökade ganska direkt 2 strl i kupa, vilket inte är så himla roligt när du ligger på en G-H kupa ifrån början... Men nu verkar dom gått tillbaka lite, dom ryms bara i en sport-bh, så jag har faktiskt lite dålig koll numera...
 
Nu är ju nästa tid (efter RUL) till den nya bm som verkade jättebra. Nät vi sen ska boka tiden efter det ska jag försöka stå på mig så att jag får fortsätta med den nya istället.
 
@TeamLundVer

Stå på dig! Man ska inte acceptera att bli dåligt bemött!
Jag är bara så dålig på det vad det gäller sjukvård. Är en person som normalt måste bli ivägtvingad då jag avskyr allt som har med sjukvård att göra. Men jag kommer gå in och be om lite pepp i denna tråd dagen innan besöket så kanske jag fixar att stå på mig
 
@TeamLundVer

Oj, vilka intressanta idéer din BM verkar ha. Är hon bitter över något tro? Jag hade utan tvivel sagt vid nästa besök att jag ville fortsätta mina bokningar hos den nya.
Har du kollat om du kan vända dig direkt till sjukgymnastiken/sjukgymnast om du vill ha tips och hjälp kring foglossningarna? Här går det i alla fall göra så, likaså om man vill hyra en TENS mot slutet av graviditeten :)
 
@hvala och @orion_x och @whalan

Jag vet inte hur jag ska tänka för att det ska bli minst fel liksom :o
Pratade per telefon med en läkare på MVC som tyckte att allt hör till en normal graviditet och jag att jag ska prioritera jobbet för jag klarar ju uppenbarligen en del av passen, och ta smällen mot privatlivet s.a.s
Jag tror hon upplevde mig som gnällig helt enkelt och fann inget skäl för sjukskrivning, hon nämnde nåt av vikten men mental inställning och att jag skulle slappna av. Jag orkade liksom inte ta någon fight i det läget..
 
@TeamLundVer Bra att du ska byta BM :) Det gjorde jag (flera) gånger :) Man måste ju trots allt träffa dem så pass ofta att det inte är värt om det är någon man tycker illa om.

Apropå ditt illamående tänkte jag bara komma med ett tips. Det kan vara så att illamåendet beror på ökad mängd magsyra (som min BM förklarade för mig) och då kan det bli bättre om man tar t ex Ranitidin (typ Inside brus) eller Omeprazol. Så blir det inte bättre med typ Lergigan comp (för det hade de gett dig, va?) så kan du ju alltid testa något av ovanstående :)
 
@TeamLundVer Bra att du ska byta BM :) Det gjorde jag (flera) gånger :) Man måste ju trots allt träffa dem så pass ofta att det inte är värt om det är någon man tycker illa om.

Apropå ditt illamående tänkte jag bara komma med ett tips. Det kan vara så att illamåendet beror på ökad mängd magsyra (som min BM förklarade för mig) och då kan det bli bättre om man tar t ex Ranitidin (typ Inside brus) eller Omeprazol. Så blir det inte bättre med typ Lergigan comp (för det hade de gett dig, va?) så kan du ju alltid testa något av ovanstående :)
Jag lider av magkatarr så äter redan medecin för det och har lärt mig känna skillnaden. Jag har inte fått lergigan comp utskrivet för min bm tycker det är onödigt..

Dock börjat illamåendet bli bättre så jag hoppas det ger med sig och fortsätter med seaband och postafen så länge
 
@TeamLundVer Ah, på det sättet! Tänkte bara om du inte visste (det gjorde inte jag innan jag var gravid, nämligen :)).

Jag håller tummarna dels för att ditt illamående blir bättre, dels för att din (nästa?) BM är mer inkännande!
 
Hej hopp! Va på rul i onsdags och när bebis väl slutade knipa ihop benen såg bm att det är en liten tös :-D verkar frisk och kry så nu kan jag slappna av och njuta lite mer känns det som!
@TeamLundVer vilken riksbitch till bm, hoppas du slipper henne ifortsättningen! Jag hejjar på dig att du vågar säga ifrån
:-)
 
@Cocos
Vad roligt med en till tjej i tråden :love:

Idag har jag verkligen känt mig på smällen.. Jag har inte riktigt insett mina begränsningar i hur snabbt jag kan och inte kan stiga ur bilen :arghh:
Sammandragningarna är helt fantastiska när jag på mitt vanliga sätt går ur bilen snabbt......:yuck:
Jag har även insett att jag måste dra ner mitt tempo på mina hundpromenader, och längden på dom. Jag har sen innan den här graviditeten problem med mitt bäcken, för att inte få besvär igen måste jag ta det lugnt med saker som inte känns bra.

Hur mår ni andra mammor med era magar? Är allt fortfarande normalt, eller börjar ni känna att kroppen förändras?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 972
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp