Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Imnir

Vi valde att inte fråga om bebisens kön, de flesta verkar dock övertygade om att det är en pojke. Själv vet jag inte vad jag tror.. Jag har börjat samla namn :) vill gärna ha ett kortare namn, som inte är taget i närmsta släkten och det ska vara gångbart både på svenska, engelska, persiska och arabiska. Det är svårt..

+ @orion_x Iris är jättefint :)
 
Ikväll sitter jag och bläddrar i kalendern, försöker planera och besluta. Jag måste prata med min chef imorgon och jag vet inte hur jag ska få ihop närmsta tiden eller hur jag ska prioritera.

Som det är nu så har jag bara jobbat fem pass sedan slutet av april och haft sjukfrånvaro övrig tid :(
Efter varje arbetat pass åker jag hem, tar maxdos alvedon och lägger mig. Sen ligger jag där med sammandragningar och ryggsmärta i väntan på bättre tider. Är jag uppe o rör mig så trycker det rejält neråt och ilar i ljumskarna, ner i benen samt att fogarna runt svanskotan protesterar. Oftast så lättar bekymren över en natt, men det har hållit i sig i nästan ett dygn med. Jag är SÅ frustrerad över det här, jag har väldigt svårt att förlika mig med kroppens begränsningar och har dåligt samvete både gentemot min dotter, sambo och mitt arbete.

Läkaren jag träffade förra veckan gav ju ok att köra på, symptomen är ofarliga, men nu börjar jag undra till vilket pris? Ska jag satsa på att klara arbetspassen kommande veckor (som är ganska intensiva) så kommer jag få ligga och vila all tid däremellan men då kanske jag ändå kan sköta mitt jobb.
De veckor jag varit sjukskriven är jag inte fri från besvär men de är lindrigare och jag har chans att stoppa i tid så jag slipper den långdragna återhämtningen och det känns ju såklart bättre mot familjen. Samtidigt finns det väl ingen medicinsk orsak för en sjukskrivning från läkare, för då antar jag att jag hade fått det förslaget vid det senaste besöket.

Just nu vet jag varken ut eller in, funderar på att fråga min arbetsgivare om jag kan tidigarelägga min semester (som skulle börja i slutet av juni) och ta ut någon vecka med föräldrapenning för dottern under den ordinarie semestern, men jag vet inte om det är möjligt med så kort varsel.
 
Magnesium är det som ska hjälpa mot kramp. Det är inte säkert att det hjälper i alla situationer men det hjälpte mig så därför vill jag tipsa om det :)

@Nenii, jag tycker det låter som att du borde vara fortsatt sjukskriven. Du ska ju inte komma hem från jobbet och vara helt trasig efter varje gång! Du kanske kan få bli sjukskriven på deltid åtminstone?
 
Uppdaterar listan då vi varit på RUL idag. Allt såg bara fint ut, liten låg och sparkade och viftade runt. Moderkakan i framvägg vilket förklarar varför jag inte känner så mycket rörelser ännu.

September
6/9 Nenii
14/9 Orion_X
20/9 hvala
23/9 thoora
24/9 SweetSelene
26/9 FrDrake

Oktober
3/10 Nelle
10/10 Imnir
5/10 whalan
10/10 Anna_Lillen
21/10 heartstring
30/10 Vannille
31/10 Emor

November
1/11 Cocos
19/11 Carand
22/11 TeamLundVer
 
@Neeni, låter ju inge vidare. Kanske prata med läkaren om delvis sjukskrivning, alternativt delvis föräldrapenning på äldre barnet så du inte behöver jobba hela dagar?

Jag är oerhört glad att jag kan jobba på så pass bra som jag kan. Har inga problem alls med sammandagningar. En kollega till mig ska ha barn 1,5 månad innan mig och hon kan inte ens gå en snabb promenad.
 
@Nenii, tycker också att det låter som du verkligen borde vara sjukskriven! Så där kan du ju inte ha det :(

Själv tillhör jag nog tyvärr de få som dragit nitlotten att spy rakt igenom hela graviditeten. Är nu i v. 23 och spyr, mår fruktansvärt illa dygnet runt och får knappt i mig någon mat och vätska alls. Är rysligt trött på det här nu! Ligger fortfarande på mer än 3 kg minus från min normalvikt. Är som tur är heltidssjukskriven och barnmorskan sa sist att det är tveksamt att jag kan återgå till jobbet oavsett om jag skulle sluta spy, eftersom jag har förlorat så mycket krafter. Hade så gärna velat jobba åtminstone några månader innan det är dags för föräldraledighet! Nu är det dock fokus på att försöka få mig att orka med förlossningen och att ta hand om bebisen. Försöker få i mig så mycket näringsdrycker jag kan och vill verkligen inte bli inlagd med dropp! Äter dubbel dos järntabletter, då mitt järnvärde höll på att gå åt skogen, och försöker få i mig de vanliga gravidvitaminerna, för att få i mig vitaminer och mineraler.

RUL visade att vi väntar en liten tjej och troligen kommer hon att få namnet Linnéa :-) Hon växer och det är full aktivitet i magen. Har fått lyssna på hjärtljuden 2 gånger hos bm och allt låter som det ska. Känner små sparkar dagligen och en hel del bubblande. Har inte känt några kramper i vaderna eller några sammandragningar. Å andra sidan har jag fullt upp med att överleva med mitt mående, så hoppas jag slipper fler åkommor ett bra tag till! Ska jag må så här, kommer det bli en låååååång sommar!
 
Vad lustigt att det är så mycket tjejbebisar i tråden! Vi väntar också en tjej :) Idag har vi varit både hos BM och på UL. Allt såg fint ut. HB låg så högt (142) att jag blev beordrad att sluta med järntabletterna igen. Livmoderns storlek låg en liten aning över normalkurvan och bebis vikt en liten aning (-4 %) under. När vi skulle lyssna på hjärtljuden försökte bebis sparka bort dopplern. Ganska många kilo upp för mig men jag försöker att inte bry mig för jag äter bra, jag cyklar och styrketränar flera gånger varje vecka och jag mår överlag väldigt bra (väldigt tacksam för det!).
 
Kan inte ni som vet vilket kön det är och vill tala om det förstås skriva det i sammanställningen. Vore kul att se hur många som väntar vilket :)
 
Könuppdatering ;)

September
6/9 Nenii
14/9 Orion_X
20/9 hvala
23/9 thoora
24/9 SweetSelene
26/9 FrDrake

Oktober
3/10 Nelle
5/10 whalan
10/10 Imnir som väntar en tjej
10/10 Anna_Lillen
21/10 heartstring
30/10 Vannille
31/10 Emor

November
1/11 Cocos
19/11 Carand
22/11 TeamLundVer[/QUOTE]
 
September
6/9 Nenii - okänt
14/9 Orion_X
20/9 hvala
23/9 thoora
24/9 SweetSelene
26/9 FrDrake

Oktober
3/10 Nelle
5/10 whalan
10/10 Imnir som väntar en tjej
10/10 Anna_Lillen
21/10 heartstring
30/10 Vannille
31/10 Emor

November
1/11 Cocos
19/11 Carand
22/11 TeamLundVer
 
Jag har gjort en massa tråkiga nödvändiga inköp idag - apoteksshopping. Tyckte det var en bra dag för det eftersom det var 20 % rabatt på allt (erbjudande för klubbmedlemmar). Nu har vi rumptermometer, näsfrida och en massa annat nödvändigt. En "Sophie the giraffe"-docka fick också följa med hem.


September

6/9 Nenii - okänt
14/9 Orion_X
20/9 hvala - tjej
23/9 thoora
24/9 SweetSelene
26/9 FrDrake

Oktober
3/10 Nelle
5/10 whalan
10/10 Imnir som väntar en tjej
10/10 Anna_Lillen
21/10 heartstring
30/10 Vannille
31/10 Emor

November
1/11 Cocos
19/11 Carand
22/11 TeamLundVer
 
Dom där girafferna brukar vara väldigt poppis! Finns både som bitleksak och som mjukdjur. Min standard att ge bort då folk får barn, och jag får bara höra hur uppskattade dom är. Min egna dotter gav jag dock aldrig någon, kanske skulle passa på denna gången...
 
Jag köpte den i gummi. Känns som en bra leksak för bebisar pga materialen (naturgummi och ätbar färg). Och så är den ju himla söt :)
 
September
6/9 Nenii - okänt
14/9 Orion_X
20/9 hvala - tjej
23/9 thoora
24/9 SweetSelene
26/9 FrDrake

Oktober
3/10 Nelle
5/10 whalan - tjej
10/10 Imnir som väntar en tjej
10/10 Anna_Lillen
21/10 heartstring
30/10 Vannille
31/10 Emor

November
1/11 Cocos
19/11 Carand
22/11 TeamLundVer
 
September
6/9 Nenii - okänt
14/9 Orion_X
20/9 hvala - tjej
23/9 thoora
24/9 SweetSelene
26/9 FrDrake

Oktober
3/10 Nelle
5/10 whalan - tjej
10/10 Imnir som väntar en tjej
10/10 Anna_Lillen
21/10 heartstring
30/10 Vannille
31/10 Emor

November
1/11 Cocos
9/11 bakom
19/11 Carand
22/11 TeamLundVer

Lägger till mig i listan och joinar höstklubben!
32år gammal och väntar första barnet, vilket jag fortfarande har svårt att förstå... Kanske blir det lättare efter UL på måndag:confused:
Kommer inte att ta reda på kön och har inte ens börjat fundera på namn:angel:
 
Namn är nästan det roligaste att klura på tycker jag. Maken tycker det är totalt onödigt, vi var så övertygade om att dottern var en Vilgot, även om vi inte tagit reda på kön innan, så vi klurade aldrig på något annat. Väl på bb så hämtade vi en namnbok, bläddrade och hade högläsning tills vi kom överens om ett, det tog vi. Och det passade perfekt!

Pyttis känns som en Otto, maken håller inte riktigt med än, vi ser väl vad som stämmer de hen behagar titta ut, det dröjer ju ett tag till.
 
Låter bra med namnbok på bb:D Gissar på att det är lätt att ställa in sig på tjej eller kille och sen få en ordentlig överraskning, men det känns som att det är en del av spänningen...
 
Vi hade Cilia som reserv på tjejnamn, det såg hon dock inte alls ut som. Ut kom en Lea :)

Denna gången är jag som sagt inne på Otto på en pojk, maken gillar Ernst och som flicknamn gillar vi båda Alma. Men vi ser ju, som sagt han gillade grejen med att välja på bb visst och lobbar för det. Och han har en tendens att få som han vill ;)

Och jag vet inte egentligen om jag ställer mig in på så mycket, kön på barnet är ingenting som är viktigt för mig egentligen, så jag går bara på vad jag tror, men blir lika glad oavsett! Nu däremot, om det gått att se vad det var för något hade jag gärna vetat, för att underlätta för dottern om vad som komma skall. Men det spelar nog egentligen inte någon roll där heller. Hon fick förresten reda på att hon ska bli storasyster idag, hon lyfte på min tröja några gånger för att se om den syntes, ville läsa i någon av böckerna om bebisar och syskon som jag lånat hem idag och ville sen leka istället.
 
Vad lustigt att det är så mycket tjejbebisar i tråden! Vi väntar också en tjej :) Idag har vi varit både hos BM och på UL. Allt såg fint ut. HB låg så högt (142) att jag blev beordrad att sluta med järntabletterna igen. Livmoderns storlek låg en liten aning över normalkurvan och bebis vikt en liten aning (-4 %) under. När vi skulle lyssna på hjärtljuden försökte bebis sparka bort dopplern. Ganska många kilo upp för mig men jag försöker att inte bry mig för jag äter bra, jag cyklar och styrketränar flera gånger varje vecka och jag mår överlag väldigt bra (väldigt tacksam för det!).

Kollar de inte järndepåerna också?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 972
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp