Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Derivata
Välkommen!

@Carand
Min mage blev nog synlig för utomstående runt v.20, innan dess tyckte iaf jag att jag kunde dölja den med smarta klädval ;)


Nu minns jag inte vem som efterlyste en presentation men det kanske inte är så noga. Jag är en 29 årig smålänning, har en dotter född i juli 2011. Jag har drygt en timmes(?) resväg till Mjölby och gillar också nordsvenskar och kakor @thoora + @heartstring :p
Jag bor i villa i ett mindre samhälle, har levt hela livet med hästar runt mig men sålde mitt halvblod när jag var gravid förra vändan och tänker att någon dag hoppas jag kunna ta upp hästeriet igen. Jag jobbar inom handikappomsorgen och får för mig med jämna mellanrum att jag ska läsa vidare, kanske till nästa höst..
 
Ja, då var det jag som skriver igen.. Jag måste bara ventilera lite. Under dagen fick jag reda på att jag ska bli omplacerad mina sista veckor på jobbet och jag förstår så väl att det är klokt tänkt av arbetsgivaren men jag vill inte :(
Jobbet kommer ta mer fysiskt på mig för att inte tala om psykiskt.. helt nytt område, nya kollegor, nya arbetsuppgifter och rutiner. Ja, jag vet att graviditetshormonerna gör sitt till men jag grät en skvätt innan vid blotta tanken. Jag måste ju försöka och det ligger i min natur att inte göra något halvdant, det kanske är där skon klämmer? Jag tror inte att kroppen kommer hålla hela vägen och jag vet inte hur väl jag kommer kunna hantera den mentala biten, alltså vet jag inte om jag kommer kunna prestera mitt bästa och det känns...skräp.
 
Men så trist! Hoppas att det ändå kommer går bättre än du tror nu, och om inte att det kanske finns möjlighet till sjukskrivning, om kroppen inte håller?
 
@Emor
Ja, det hoppas jag med. Jag är nog lite larvig för jag ogillar stark tanken på att bli sjukskriven fram till förlossningen. Varför vet jag inte, det är ju sommar och borde vara jättehärligt med lediga dagar :cool:


Idag har jag andra bekymmer :o vaknade vid halv sju med sammandragningar som kommer var 5-10 minut och håller i ca 30-60 sek. Jag har således försökt vila bort dem (varit sängliggande) utan större framgång. Nu började jag få ont i ryggslutet men det är nog för jag legat ner så länge så nu är jag uppe och fixar. Ringde och rådfrågade MVC (igen, jag borde ha en stående uppkoppling) men de tyckte det lät normalt för en omföderska och skulle det bli värre i helgen får jag ringa förlossningen...
 
@Nenii , jag har också förvärkar i rejäl mängd denna gången, vilket jag iofs hade sist också så jag är inte förvånad. Men denna gången kom dom tidigare, i början var dom obehagliga, nu börjar jag känna igen dom sen sist men en del gör riktigt ont, sådär så att jag måste pausa allt jag gör och ibland lägga mig. Jag ser inte fram emot sommaren om det ska fortsätta såhär, vill ta långa cykelturer med dottern och hitta på en massa annat skoj, i denna takten lär jag bli en invalid valross till midsommar känns det som... Nåväl, det är inte för evigt.
 
Dessa sammandragningar!
Jag är relativt förskonad men ibland när jag inte tänker mig för och ställer mig upp för snabbt (tex när dottern gör bus) får jag också lätta sammandragningar. Sjukt irriterande :(
Annars mår jag riktigt bra om man räknar bort tröttheten :)
 
Vad tråkigt med så mycket sammandragningar! Jag känner inte av det alls än, dock har foglossningen börjat göra sig påmind. Det har kommit mer och mer nu senaste veckan.. Annars är jag mest trött nu igen. Pysslar lite i trädgärden men känns som om magen ska hoppa ut genom munnen eller nått när man håller på att böja sig ner och gräva m.m... Ser inte riktigt fram emot sommaren tyvärr och gå runt och vara stor och tung... Ska jobba ca 2 månader till innan det blir semester och sen blir det inte mer jobb. Lämnade in blanketten för föräldraledighet i torsdags och räknar väl mer eller mindre med att gå hemma i två år. Känns lite konstigt.
 
Jag tar väl också och skriver in mig i tråden, men jag är inte så aktiv på forumet. Speciellt inte nu när jag är hästlös efter att ha fått avliva min häst i vintras. Har dock börjat leta lite smått efter en ny, trots att det kanske är osmart när man är gravid... Saknar ridningen otroligt mycket och känner tyvärr ingen med en häst som är snäll nog för att jag ska våga mig upp på den nu.

Som många andra i tråden bor jag i Östergötland, för tillfället i Linköping men snart på landet söder om stan. Jag är i vecka 22 nu, bf är 26:e september. Jag har inga krämpor direkt, utan mår riktigt bra. Vilket är tur då jag har ett fysiskt jobb och måste jobba hela sommaren (egentligen till 30:e september, men kanske kan ta ut lite kompledigt mot slutet). Jag har en son sedan tidigare och med honom gick jag över tiden två veckor och mådde toppen hela tiden, så jag tror det ska gå bra att jobba in i det sista.

Lägger in mig i listan:

September
6/9 Nenii
14/9 Orion_X
20/9 hvala
23/9 thoora
24/9 SweetSelene
26/9 FrDrake

Oktober
3/10 Nelle
10/10 Imnir
5/10 whalan
10/10 Anna_Lillen
21/10 heartstring
30/10 Vannille

November
1/11 Cocos
4/11 Emor
19/11 Carand
22/11 TeamLundVer
 
Idag var jag hos BM, är i v.25 nu. Det såg bra ut, sf-mått och hjärtljuden var nästan exakt samma som när jag väntade dottern. Fick en läkartid för att kolla upp/göra ultraljud och se så sammandragningarna ine gör någon skada. Jag har gått upp 5 kg hittills, blodtrycket är fortsatt lågt (det kan gärna hoppa upp några snäpp så kanske yrseln m.m släpper) och så även hb-värdet så jag får försöka äta ännu lite mer niferex..

Ikväll ska jag iväg och jobba för första gången på tre veckor, det känns ganska skönt faktiskt :)
 
Som ett brev på posten så kom halsbrännan nu ikväll (Den kom ungefär i samma vecka förra graviditeten) :arghh:
Jag vill verkligen inte ha halsbränna :yuck: Det är tur att det finns tabletter att ta.

Hur mår ni andra? :)
Jag mår riktigt bra i övrigt om man räknar bort halsbrännan, tröttheten har släppt nu.
 
@Derivata & @FrDrake Välkomna till tråden! :)

Själv har jag i dag varit på uppföljningsultraljudet efter RUL och nu fick vi se hela hjärtat och en liten knodd som sprattlade runt. Allt såg fint ut, så nu är det färdig-UL:at såvida inget tillstöter. Var i förra veckan på läkarbesök, det erbjuds numera till alla med högt BMI i mitt landsting. Tyvärr bara slöseri med tid och bensin, jag förstår faktiskt inte alls vad vitsen med det hela var. Nästa sak på listan är besöket hos BM i vecka 25, så nu är det lite "ledigt".

Gällande införskaffning av prylar så har vi inte börjat. Vi har kvar babyskydd, spjälsäng, skötbord och vagn sen tidigare, liksom en hel del kläder. Lite nytt kanske vi skaffar, men det är nog ingenting som brinner i knutarna direkt.
 
Efter att ha fått Lergigan utskrivet så mår jag ganska hyfsat! Dock väldigt trött! Igår råkade jag somna i soffan efter jobbet, tre timmar..
Var på hälsosamtal för ca två veckor sedan, skönt att få ventilera lite tankar och oro. :)
Ska på inskrivning 16 juni. Det tråkiga är att de inte gör UL fören vecka 18.. Verkar vara väldigt olika för olika landsting?
Är i v 9 och är beräknad 31 december.. ;)
(Skriver i eran höst tråd eftersom någon vintertråd inte finns, vill inte skapa någon eftersom det inte är officiellt, man vet aldrig)
 
@Sofie.S - klart du ska skriva i vår tråd om du vill! Vad bra att Lergiganet verkar funka.
Normalt sett (i Sverige) görs bara ett UL under graviditeten och det är RUL som görs i v. 18-20. Sen kan det finnas anledningar till att man gör fler, ex för att man erbjuds/väljer att göra KUB, om man misstänker att något är fel eller vill följa upp att fostret utvecklas som det ska. Jag valde att inte göra KUB men har ändå fått göra tre UL redan och kommer få ett extra i v. 25 där man ska kolla flödet i navelsträngen (rutin när man har högt blodtryck, jag ligger lite på gränsen).

Jag är i v. 23 nu och har exakt 4 månader till BF. Mår hur bra som helst (peppar peppar) men vet av erfarenhet att det kan svänga fort. Jag drabbades i förra veckan av en mycket märklig och extremt otajmad "24-timmarsfoglossning". Extrem smärta i främre fogen (kändes som att det skar i skelettet) som kom plötsligt en kväll och gick över nästan lika plötsligt kvällen efter. Tyvärr krockade denna händelse med en viktig konferens där jag var inbjuden som talare, men jag fixade det också - om än med något förskjutet fokus (och mycket smärta). I fredags och lördags valde sedan min bebis, som normalt är en liten vilde, att ta vilodag. Någon loj spark då och då men inte det vanliga tempot. Men efter en sovmorgon på söndagen blev det livat igen och sen var det full rulle resten av dagen. Mitt lilla busfrö! Nästa happening här är BM-besök + UL 3 juni.
 
@Nenii Det är klart du ska vara med o fika och se på fina hästar! Hoppas att @thoora har mycket plats, det kanska är fler som vill vara med? ;)

I min kommun gör vi två UL, och vi gjorde inget KUB test. Med dottern blev det första ULet ersatt av ett VUL dock och det var då vi fick veta hur långt gångna vi var. Blev gravid med p-piller den gången o hade ingen aning om hur långt gången jag var (hade haft mens som vanligt med) och vi blev smått chockade när vi tydligen var i v 14 då.. ;)

Välkomna alla nya också, förstås! Det är kul att vi blir fler o fler höstföräldrar (och en o annan vintermamma)!

Häromdagen fick jag en liten värk framtill på bäckenet (typ vid venusberget) och jag tror jag legat galet under natten. Jag hoppas verkligen inte att jag får en massa foglossning den här graviditeten! Var ganska förskonad mot det sist och det är inget som jag känner att jag saknar..
Får lov att sova med en kudde mellan knäna/ benen med, annars har jag ont i höfterna på morgonen. Fick det sist med, men bra mkt senare än nu.
Nå, man ska väl inte klaga allt för mycket ändå, det finns de som har det värre. Bara det håller sig i schack så är jag nöjd. Jag hoppas verkligen att jag kan jobba hela sommaren också! Helst typ hela september också, men det får vi väl se, kroppen bestämmer. Men jag hoppas ändå! Som timvikarie känns det som att man inte har råd att vara sjukskriven heller, om man ska ha en vettig mammapeng.
 
Normalt sett (i Sverige) görs bara ett UL under graviditeten och det är RUL som görs i v. 18-20.

Det stämmer inte, det är olika från landsting till landsting vad som är normalt. I Östergötland är standard att ett UL görs i vecka 12 oavsett om du vill göra KUB eller ej. Och så RUL i v 18-20 då, som väl görs överallt misstänker jag.
 
Det stämmer inte, det är olika från landsting till landsting vad som är normalt. I Östergötland är standard att ett UL görs i vecka 12 oavsett om du vill göra KUB eller ej. Och så RUL i v 18-20 då, som väl görs överallt misstänker jag.

Okej det hade jag ingen aning om. I Stockholm, Dalarna och Umeå är det i alla fall standard med bara ett UL.
 
Nu het jag att man inte ska klaga på värmen och solen, när den äntligen är här. Och det gör jag inte heller, egentligen. Men seriöst. Jag smälter bort!
Var samma visa förra graviditeten, svetten rann (bokstavligen) bara av att jag tog på de gamla deras stödstrumpor på jobbet. Nu rinner svetten (nästan) när jag viker lite tvätt här hemma. Det kommer att bli en blöt sommar tror jag minsann!
 
Nu het jag att man inte ska klaga på värmen och solen, när den äntligen är här. Och det gör jag inte heller, egentligen. Men seriöst. Jag smälter bort!
Var samma visa förra graviditeten, svetten rann (bokstavligen) bara av att jag tog på de gamla deras stödstrumpor på jobbet. Nu rinner svetten (nästan) när jag viker lite tvätt här hemma. Det kommer att bli en blöt sommar tror jag minsann!
Håller med fullständigt
 
Då har man läst ännu en (sorgligt nog) berättelse med minskande fosterrörelser och den sorg som en familj ställs inför så nu rinner tårarna som niagarafallet.

Inte nog med att jag ska vara orolig över den 4:e då vi ska till BM och lyssna på hjärtat (livrädd att det inte ska finnas något) eller oron inför RUL om drygt en månad (tänk om det är något allvarligt fel på pyret?) nu kommer jag vara orolig hela vägen fram till efter FL och sen finns det ju plötslig spädbarnsdöd, obotliga sjukdomar och olyckor..

Jag börjar allvarligt fundera på om jag kommer bli en tillräckligt bra mamma..

Och så har jag inte spytt på 2 dagar heller (inne på dag 3) och det kanske är ett dåligt tecken?

Ångest :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 973
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp