Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var också på RUL igår, blev flyttad 4 dagar och är nu beräknad den 3/10 istället. Skulle någon vänlig själ vilja ändra mig på listan? Sitter på paddan och får det inte att fungera och min dator dog igår :(

Den lille ville inte direkt visa sig för oss men läkaren såg i alla fall vad hon behövde och sa att allt såg bra ut. Själv blev jag lite besviken eftersom vi fick så himla fina bilder på sonen och det vi fick se nu var mest bara konstiga blobbar som man med lite god vilja kunde få till ett barn. Skönt att ändå veta att allt är okej. Det enda hon hade funderingar på är att moderkakan låg ganska långt ner i bakkant och om den inte flyttar upp så kan det vara gränsfall att den ligger i vägen när liten skall ut.

Jag själv börjar väl må lite bättre, har tappat 7 kg hittills pga illamåendet, jag jobbar fortfarande halvtid och har gjort de senaste 3 månaderna. Till råga på allt så börjar foglossningarna komma tillbaka rejält, jag hade ju ganska ont med sonen och det har tyvärr inte blivit riktigt bra emellan. Nu har jag fått plats i en vattensjukgymnastikgrupp som är jättebra! Min sjukgymnast känner jag sedan innan då vi ridit och tränat för samma klubb förut. Skönt med en hästtjej som vet vad det innebär för kroppen. Hon sa direkt hon fick veta att jag var gravidatt jag inte skulle rida på hela graviditeten. Skittråkigt men det har faktiskt gjort att jag har kunnat hålla fogarna i schack rätt bra ändå fram tills nu.
Hon säger också att jag inte skall räkna med att jobba mer än halvtid innan förlossningen och ev. Sjukskriva mig helt den sista tiden. Det kommer ju bara att bli tyngre och tyngre och jag får förändrade arbetsuppgifter från juli som innebär mer rörelse än det jag har nu. Återhämtningen kommer också att ta längre tid efter nästa barn också så kan jag få vila lite innan förlossningen så är det bara bra.

Trots att jag mår som jag mår så känner jag mig ändå ganska positiv just nu, det händer så mycket annat skoj runt omkring så jag tuffar ändå på rätt bra :)
 
Väldigt mycket efter, men visst. :) Jag heter Maria och bor strax utanför Mjölby i Östergötland (kul med så många östgötar och smålänningar här för övrigt!). Jag fyller 29 år om någon månad och bor på en liten skogsgård tillsammans med make, son på 2½ år, två blandrashundar, en renraskatt + två bondkatter och fem nordsvenska brukshästar. Jag pluggar mestadels, läser till lärare, men har varit så studietrött att jag i stället sökt jobb och gjort mindre vettiga saker med min tid. Vi bestämde oss förra sommaren för att det var dags att försöka få ett barn till, planen var en vårbebis men tillverkandet tog lite längre tid så det blir en höstbebis igen. :)

Jösses vad lika vi verkar vara:D
Jag fyller 30 år i sommar och har en son på 2 år och 3 månader sedan tidigare. Bor på en skogsgård på Gotland med maken, vi har 5 nordsvenskar för tillfället, den ena nordsvensken är dock en avelshingst som bara står hos oss på station fram till augusti. Sonen har en shettis med. Utöver hästarna har vi 8 får med 14 lammungar och 6 katter (3ungar som flyttar i sommar).
Jag jobbar som lärare i förskoleklass just nu men flyttar temporärt över till fritids fr.o.m. Midsommar.
Vi har haft tur att bli gravida på första försöket båda gångerna och har således fått de 2,5 åren emellan som vi önskade. Nu inser jag dock hur dumt planerat det är med kläder osv :D vi kommer ju att ligga helt fel med vinterkläder/sommarkläder jämfört med första sonen... Jaja, det får vi leva med :D

Vi har berättat för sonen att han skall få ett lillasyskon. Han förstår ju dock inte riktigt än, han vill helst ha en traktor eller en teletubbies. Magen går nu under namnet "Lala" som är hans favorittubbies :S
 
Använder både postafen och seaband och inbillar mig att det hjälper även om det inte räcker.

Jag var hos BM idag, fick medicin utskriven, nu kommer jag dock inte ihåg vad den hette.. Ska vara en starkare tablett som man inte ska bli så sömnig av. Har du kollat olika alternativ med din BM? :)
 
Sofvara post: 16388834 skrev:
Jag var hos BM idag, fick medicin utskriven, nu kommer jag dock inte ihåg vad den hette.. Ska vara en starkare tablett som man inte ska bli så sömnig av. Har du kollat olika alternativ med din BM? :)
Min BM menar väl mer på att det går över så småningom.. Hon verkar vara av den åsikten att man inte ska ha något alls egentligen och jag håller väl med i sak men man ska kunna leva också.

Förresten kan jag meddela att Alvedon funkar sådär mot migrän. Har spytt för första gången någonsin pga migrän idag och då har jag ändå haft diagnosen i 18år. Nu ligger jag här och funderar på hur tusan jag ska kunna ta mig till stallet utan att lyfta huvudet från kudden.
 
@Sofie.S Lergigan Comp? Vill minnas att det är den, eller vanliga Lergigan, som många gravida får mot illamående. Jag har själv inte haft problem med illamående men har hört andra som haft det tufft och blivit hjälpta av den medicinen. Hoppas det funkar för dig!

Idag har jag varit hos kiropraktorn som jag började gå till efter att jag fick ischiasbesvär/bäckensmärtor i v. 16. Besvären har helt gått över och det enda som fanns att knäcka idag var en liten låsning i bröstryggen :) Nu kan jag konstatera att jag äntligen ser så gravid ut att ingen kan ta miste och i eftermiddag ska jag hämta ut min nya gravidtröja:
S0000007143073_F_W40_20140417104614.png
 
Jag gissar också att den heter Lergigan comp! Comp står för att det är koffein i den så man inte blir så trött. Jag äter lergigan comp dagtid och "vanlig" lergigan till natten när man inte vill bli pigg ;) Gjorde det hela förra graviditeten och har gjort hela tiden av den här med. Tycker att det hjälper sådär, men jag blir ju sämre utan den så någon nytta gör den väl.
 
Verkligen!

Jag har inte riktigt förlåtit dig för att du snodde "min" hingst dock. :sneaky:

Nädå, är jätteglad att hamnade på station och jag hoppas han får betäcka mer än han gjort tidigare! :up:

Aj då! Fast du är välkommen hit med märren också ;)
Vi får väl se om det blir så många fler. Mina två är betäckta i alla fall och ev. kommer det en till snart. Ett av de påtänkta stona till honom fick tyvärr tas bort i vintras pga hovbensproblem :( Jag har ju valt att sätta krav att de skall vara renrasiga ston utan gulgen och har fått lite tråkiga kommentarer angående det. Finns nog ett par som gärna skulle vilja använda honom pga färg och utstrålning, men jag är inte intresserad av att lägga tid och energi på att göra travar/nsv-korsningar... Det gynnar inte rasen tyvärr.
 
Men ja, magnesium är det ju förstås! Jag har även känt lite myrkrypningar i låren ibland och undrar om det kan bero på samma.. Jag ska nog köpa hem lite magnesium och se om det blir bättre! Tack! :D

@TeamLundVer vi har rätt mycket kvar sedan dottern var liten, så det som egentligen behövs införskaffas är ev lite mer "nya" kläder till lillen (lite nytt vill man ju ha till dem, även om nytt här mest betyder second hand), en syskonvagn och en skötbädd.

@thoora Men du, då är ju vi i princip grannar! Jag har 1,5 mil till Mjölby ungefär!
Om jag bakar en god kaka eller möjligtvis en tårta, finns det möjlighet att jag skulle kunna få komma och hälsa på och klappa på dina nordisar då? Jag saknar inte alls hästeriet nu och det absolut ingen som helst risk att jag stoppar ner en av dem i fickan innan jag åker hem.. ;)

Var hos BM i fredags och allt såg bra ut! Dottern var med och BM frågade om vi skulle försöka lyssna på hjärtljuden eftersom jag "bara" är 3 veckor från v 20.. Jag sa givetvis ja och vi träffade rätt nästan direkt och vi hörde det lilla hjärtat slå och Lilltrollet sparkade på apparaten några gånger.. Dottern satt helt fascinerad och lyssnade och pratade. Jag undrar hur mycket hon förstår egentligen. (Hon är 19 månader nu).
I torsdags kände jag även det första lilla sprattlet!! :heart
 
Jag är lite seg på att skriva då jag mest sitter med mobilen ;)

En lite kort presentation:
Bor med sambo, 2 hundar, 2 katter o 5 islandshästar på en gård straxt norr om Motala. Jobbar i Lkpg så blir lite pendla de. Går in i v. 20 på torsdag och vi har kämpat oss igenom en IVF för det här barnet då jag har endometrios. Imorgon är det dags för RUL och om den ligger rätt ska vi ta reda på vad det är. Vi har dock sen dag ett kallat den för Karl-Astrid o "han" så det kommer väl kännas lite snopet om det visar sig vara en tjej, men vilket som går bra :D
Annars lider jag fortfarande av illamående men nu är det bara på morgonen o inte dygnet runt iaf!
 
Var på ultraljud igår, v 14! Åh vad roligt det var att se lilla pyret, det var full rulle o flaxande med armar där inne :) Hade kunnat sitta o titta på den där skärmen hela dagen.. Längtar redan tills vi ska dit igen om 5v. Har redan en ordentlig mage, de på jobbet har börjat se nu. Roligt men hoppas den inte blir hysteriskt stor bara..:/ när började ni andra få synlig mage?
 
Väntar fortfarande på min mage :p har fått flera kommentarer om att det inte syns att jag är gravid eller att dom tror att jag är väldigt tidigt i graviditeten. Utan kläder syns det lite mer men på morgonen ser jag ut som innan jag blev med barn.

Skönt med UL idag, har haft rätt ont igår o nu på morgonen, en rätt skarp smärta o inte alls den molvärk jag har haft innan. Karl-Astrid lever dock rövare där inne så det känns ändå tryggt!

Hur mycket har ni andra fixat? Nu har ju flera av er barn innan men tänkte på barnvagn, kläder osv osv. Tips på vad man verkligen behöver vs. vad som inte är så nödvändigt?
 
Min mage är tydlig, och okända barn kom fram till mig och frågade om jag hade en bebis i min mage när jag var i v 13 :angel: Den är enorm, står rakt ut och är stenhård, haha!

Träffar jag någon nu så kan jag inte längre dölja den, även om jag vill, i v 16. För två veckor kunde jag med gott mod och en naiv andra part försöka dölja det.

Jag har köpt lite kläder, men i övrigt har vi ingenting kvar sedan dottern så då jag pga flytt rensade ut det mesta. Så det som ska inhandlas är babyskydd, vagn och bärsjal. Åkpåsen har vi kvar. Skötbord har jag t ex tänkt skippa denna gången, var inte så mycket använt sist, och med ett älre syskon hemma så kanske man behöver kunna snabbt släppa händerna ifrån bebis om hon behöver hjälp med någonting och då vill jag har liten på golvet.
 
Angående magen. Den har ju vuxit gradvis hela tiden men det var nog först runt v. 17-18 som jag började få försiktiga frågor om jag var gravid. Men då visste mina närmaste kollegor om det redan. Jag köpte gravidbyxor någonstans runt v. 14-15. Nu är jag i v. 22 och det är nog bara den senaste veckan som magen fått en sådan form att jag inte längre kan misstas för "bara rund".

Jag har köpt ganska mycket kläder (uteslutande på Tradera) men i övrigt har vi inte handlat hem något. Vi var och tittade på barnvagn i helgen och har bestämt vad det blir, men vi väntar med att köpa eftersom den tar ganska stor plats. Övriga inköp som babyskydd, spjälsäng, skötgrejer m.m. känns så himla tråkigt att köpa så det kommer vi nog dra ut på så länge som möjligt. Vi har köpt lite tyg och ska sy babynest och bäddset till spjälsängen. Vi har även planer på att sy en bärsjal.
 
Jag flyttar dig i listan, Nelle :)

September
6/9 Nenii
14/9 Orion_X
20/9 hvala
23/9 thoora
24/9 SweetSelene

Oktober
3/10 Nelle
10/10 Imnir
5/10 whalan
10/10 Anna_Lillen
21/10 heartstring
30/10 Vannille

November
1/11 Cocos
4/11 Emor
19/11 Carand
22/11 TeamLundVer


Vi fick faktiskt inte se så mycket av denna bebisen heller på RUL om man jämför med dottern. Hen låg liksom vänd inåt mot min rygg och gömde sig.. Kommer du få göra ett senare ultraljud och se om moderkakan har flyttat sig, eller hur gör man vid tveksamheter?
Vad bra att läget känns okej trots att du inte kan köra på i vanligt tempo, det är ju en tacksam årstid att ha mycket fritid i alla fall :)
 
@heartstring

Jag mår lite bättre i alla fall, det är ju tusen ggr enklare att anpassa sin hemmavardag efter sina förutsättningar s.a.s. På måndag är tanken att jag går tillbaka på heltid och jag väntar på besked om graviditetspenning från den 9 juli.. Hur det kommer går att jobba har jag ingen aning om men jag måste ju prova, jag ska även ta lite nya prover på måndag och träffa min BM. Hon tyckte förövrigt att det var jättemärkligt att jag inte blivit sjukskriven tills jag får graviditetspenning så jag vet inte vad jag ska ställa in mig på :meh:
 
@TeamLundVer

Hoppas du mår bättre snart!

Angående förberedelser så ligger jag väl i princip på noll. Jag vet att det finns en del kläder sparat sedan dottern, men borde verkligen ta och gå igenom det lite noggrannare. Babyskyddet och min trikåsjal är utlånade, men kommer tillbaka hem runt midsommar. Vagn har jag en sedan innan, den ska bara putsas av lite. Jag kommer förmodligen köpa hem ett helt lager blöjor den här gången, de som bebisarna har i början säljs i småpack som räcker typ.. två-tre dagar? Och så kul är det inte att handla ;)

Jag har även börjat tänka lite praktiskt kring rumsfördelningen här hemma, eventuellt ska dottern få byta rum men jag är velig. Helst vill jag ha båda barnen i samma sovrum och viga ett större rum åt lek, men jag är rädd att de ska störa varandra i sömnen (nog för att bebis lär samsova med mig något halvår men sen).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 973
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp