Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hör till skaran som är jobbigt orolig hela grav, men betydligt lugnare då ungen kommit ut.

Här kände jag rörelser, sen ingenting på 2 veckor, sen rörelser några dagar och nu är det helt lugnt igen sen några dagar tillbaka... Vi har rul den 2, så det är inte alltför långt bort. Men jag vet att dottern var väldigt lugn i magen, berodde på ovanligt kort navelsträng, hon hade inte svängrum att fara runt så mycket, förhoppningsvis är det något liknande nu.

Och jag har aldrig ens varit nära att spy, mått lite lite illa kanske, några få gånger. Var likadant med dottern, så just det är nog ingen fara.

Men oro hör dessvärre till föräldrarollen, men för min egen del är det faktiskt värst när jag är gravid. När bebis finns på utsidan kan man ju kolla till den.
 
En mycket klok barnmorska sa till mig under början av förra graviditeten -Det enda du kan göra som gravid är att må bra, äta bra, vila när du behöver och ha roligt! Resten kan du inte påverka ett skvatt. Välj att njuta varje morgon istället för att gå runt och må dåligt av oro.

Sen när dom pluppat ut så kan man inte göra mer än sitt bästa

Försök att slappna av och njut istället!
 
@TeamLundVer. Älskade du! Jag tror inte att vi kan göra så mycket mer än vårt bästa. Äta bra, ta hand om oss osv. Vad mer kan vi bestämma över?
Minskar fosterrörelserna så ringer man sjukvården direkt och får hjälp, för man ska inte få minskade fosterrörelser. Där ligger ofta ett problem, att man inte åker och får hjälp utan tror det är normalt.

Vad hjälper det att vara orolig hela tiden? Du får en stress av det och mår sämre av det. Koncentrera dig på det du kan göra och påverka istället för det du inte kan göra något åt. Det är svårt, jag vet, men försök.

Det där är en fråga alla blivande mammor ställer sig, tror jag. Och man gör sitt bästa och så kommer allt att gå galant! Ibland står man där handfallen och vet vare sig ut eller in, men det ordnar sig! Om inte annat så har man en egen mamma eller liknande att gå till, att diskutera och ventilera med. För det är inte lätt att vara förälder alla gånger.
Men jag tror inte alls att du kommer att bli en dålig mamma!

Illamåendet går (förhoppningsvis) över och det är helt normalt det med. Det finns vissa stackare som mår illa i 9 månader, men du vill inte vara en av dem, tro mig.
Men däremot är det lite läskigt de där symotomfria perioderna, när illamående och allt försvinner och innan bebis börjar röra på sig.

Försök att andas och ta det lugnt nu. Ta hand om dig o bebisen :heart
 
Kul att läsa om era graviditeter. Jag är nu i vecka 23 och har gjort två ultraljud. Vid första var fostret väl litet och låg inte så bra till så de såg inte allt de ville se. Därav UL2. Magen växte tidigt och det gick inte att mörka vad som är på gång. Folk som frågar blir smått chockad över när de hör att det är dags. Trots det har jag inte gått upp speciellt i vikt. Först gick jag upp tre kilo till inskrivning, därefter gick jag ner nästan lika mycket och nu har jag gått upp de tappade kilona plus 5 till... Blir det som förra gången landar jag på en 13 kg totalt.

Sparkningarna i magen har jag känt sedan v.17 ungefär och ibland är det ett himlans liv, men då vet jag ju att den mår bra :)

Sammandragningar har jag haft ett bra tag nu, och de är helt klart relaterade till mitt jobb. Än så länge har jag klarat mig med att ta bort de arbetsmoment som orsakar sammandragningarna men nu finns det snart inte mer att ändra på... Så jag ska ansöka om havandeskapspeng men behöver troligen bli sjukskriven innan det. Har ett fysiskt tungt jobb då jag jobbar heltid på familjens bondgård.

Vi har inte handlat något speciellt än, förutom babyskydd. Vi har sparat allt sedan vår dotter föddes så det finns MASSOR att återanvända. Sen får vi se, är det en kille som föds så behöver vi göra oss av med en massa klänningar/kjolar m.m.
 
Jag fick två efterlängtade besked från försäkringskassan idag! Min sjukskrivning blev godkänd så jag får ersättning för hela perioden jag var hemma, och min graviditetspenning är beviljad! Nu ska jag bara försöka överleva till den 9/7 :)
 
Gud vad skönt @Nenii !!!

Har ni andra börjat få kramp i vaderna än? Jag sträckte på mig i sängen en morgon, då krampade hela vaden :arghh:
Det gör så förgrömmat ont!
 
:arghh: @Imnir

Har haft kramp ett par veckor nu. :)
Dock hoppas jag att mitt illamående kanske är i avtågande. Hade 4 kräkfria dagar förra veckan (vi låtsas inte om att jag fick igen det med råge sen) och denna veckan har jag haft 3 dagar även om det varit lite touch and go då och då.

Har ju lipat mig igenom ett par berättelser om minskade fosterrörelser nu och känner att jag har bättre kunskap om tecknen iaf så pass att jag kan släppa det lite. Vad tror ni händer då?? Ska se en komedi som jag tagit hem men någonting verkar ha blivit fel för filmen som visas handlar om plötslig spädbarnsdöd.. Så nu har jag gråtit som en gris. :cry::cry: ska jag se det som ett tecken?? Kommer det här gå åt skogen? Ska till BM och lyssna på hjärtat på onsdag och känner en del ångest inför detta och sen är det ju RUL om en månad :nailbiting:
 
Oj, lyssnar ni på hjärtljud innan rul? Vad olika det är i vårt avlånga land! Här får bm inte lyssna efter hjärtljud innan v.20, och då har man ofta hunnit vara på rul.

Mitt är på måndag, och jag är lite barnsligt sur över tiden, 17.45. Sist hade vi tid så att vi kunde gå på stan tillsammans och shoppa första bebisplagget, och även första bb-plagget efter rul, och jag känner mig lite putt över att det inte kommer gå att göra denna gången. Inte för att det egentligen spelar någon som helst roll, men hormonerna är lite all over the place, så att säga ;)
 
@Emor Hormoner all over the place... Nu förstår jag inte alls vad du menar! :angel:
Min man fick veta senast igår att jag är rädd för hans snopp för jag bara blir gravid när den är i närheten...
Han fick även veta att precis allt var hans fel (med graviditeten och att jag var på dåligt humör mm) pga av att han har en snopp...

Och jag fick höra efter jag hade somnat på dotterns vilostund på dagen och var tydligen på skit humör när jag vaknade:
"-Hånglade du med en spottkobra i drömmen eller? Du är ungefär lika trevlig som en!"

Min man har det inte lätt :laugh::love:
 
@TeamLundVer

Vad jobbigt det måste vara att gå med en sådan oro :(

Tyvärr kan man ju inte påverka vad som händer med bebisen i magen, man kan bara hoppas på det bästa och sen blir det som det blir.
Ta upp det här som du har skrivit med din barnmorska så hon kan remittera dig till någon att prata med din oro om.
 
@Emor Jag går på en privat klinik (samma som min vc) och där har de dels VUL innan inskrivning och sedan lyssnar de på hjärtat ca 4 veckor före RUL.
 
@Imnir
Mitt egentliga problem är att jag alltid råkar ut för allt skit även i säkra situationer. Det är inte enbart en personlig uppfattning utan alla som känner mig mer än ytligt kan skriva under på det.
Jag bryr mig inte om att jag råkar illa ut (jag är nu van) men skulle aldrig förlåta mig själv om jag lyckas få vårt barn att råka illa ut. Jag tror det är därifrån mycket av oron kommer
 
Gud vad skönt @Nenii !!!

Har ni andra börjat få kramp i vaderna än? Jag sträckte på mig i sängen en morgon, då krampade hela vaden :arghh:
Det gör så förgrömmat ont!

Ja, jag är glad :)

Kramp ja, det är min morgonklassiker när jag börjar sträcka ut mig. Det hjälper dock om jag liksom trampar ner hälen rejält och sträcker så, kanske ett tips?
 
@Emor

Här får man lyssna på hjärtljud runt v.25 och framåt, jag trodde vi var ensamma om att ha det så sent.

Apropå hormoner och humör har jag satt umgängesförbud på mig själv ett par dagar nu :p jag är ganska...retlig.
 
@Emor

Här får man lyssna på hjärtljud runt v.25 och framåt, jag trodde vi var ensamma om att ha det så sent.

Apropå hormoner och humör har jag satt umgängesförbud på mig själv ett par dagar nu :p jag är ganska...retlig.

Nejdå, jag tror egentligen att det är ganska vanligt, just hjärtljuden kan ta ett tag att hitta, och är lättare ju större bebisen är. Att ju tidigare man lyssnar, desto mer nervös hinner mamman bli om bm får leta efter hjärtljuden rätt länge innan dom hittas.

Här kommer jag nog vara i ungefär v.25 när det blir dags för det för min del, men det känns helt ok. Jag är inte så sugen på att springa på mvc hela tiden denna gången, efter rul känner jag mig ganska lugn och kan ta nästa besök i typ v. 35 helst...
 
Vi fick lyssna på hjärtljuden vid förra besöket i v. 21 men jag tyckte inte det var så mycket att lyssna på då egentligen. BM hade svårt att hitta exakt var bebisen låg så det bullrade och skrapade mest. Nästa besök är på tisdag. Har lite svårt att fatta att jag redan är i v. 25!

Jag har inte haft några problem med sendrag än och hoppas jag slipper. Hade en del problem med det när jag sprang som mest och det var inte trevligt. Den gången började jag äta mineraltillskott och dagen efter försvann alla besvär. Har ni provat det ni som har besvär med kramper?
 
@Nenii

Ja haha!

@Emor

Jag skulle helst också bara gå till mvc någon gång till innan förlossningen ;)
Men samtidigt är det ju väldigt bra att kolla så bebisen växer som den ska!

En spännande fråga till alla blivande höstmammor!
Har ni kollat vad bebisen i era magar har för kön, och har ni några namn som ni har tänkt er?
Själv har jag en tjej i magen som kommer få namnet Iris :love:
 
Den gången började jag äta mineraltillskott och dagen efter försvann alla besvär. Har ni provat det ni som har besvär med kramper?

Jag äter både multivitaminer och extra kalk. Får dock vara försiktig när jag sträcker på mig annars får jag kramp. Får lätt kramp i tår och fötter med.

Här lyssnade vi på hjärtljud i v22. Har för mig att jag lyssnade innan RUL förra grav, men spelar inte så stor roll. Denna gången går jag inte alls och väntar på besöken på samma sätt som sist. Tiden flyter på betydligt snabbare med. Denna veckan är det dags för nästa mvc-besök, och nästa efter det andra besöket på aurora. Ska jobba 7v till, sen tar jag semester. Det ska bli skönt.
Foglossningen har blivit bättre nu när jag tar det lite lugnare. Har slutat rida helt:cry:. Trist, men men... Får se sen när jag är ledig lite mer om jag hoppar upp.
Dock funderar jag på om jag fått en nerv i kläm dessutom, för rumpan domnar av emellanåt. Funderar på om jag ska ringa en naprapat. Dock vet jag inte riktigt hur det ska gå att rätta till, går ju inte så superbra att ligga på mage:angel:

Japp vi vet att det är en flicka. Har inget namn än. Iris har jag med funderat lite på då min farmor heter det, men vet inte om sambon accepterar det
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 972
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp