Vad avses med det - mjukmedel ?

Betar rådjur så mycket från grovfodervallar att det har påverkan på skörden av grovfoder ?
Döda rådjurskid kan även hamna i hösilagebalar med risk att de djur som äter av det kan drabbas av botulism.
Men jag vet inte om sköljmedel är det mest lämpliga att spraya ut i naturen :(
Jag hittade detta
https://svenskjakt.se/viltvard/skoljmedel-raddar-radjur-fran-slatterdoden/
Och huruvida det är godkänt vet jag inte men sköljmedel är inte bra för miljön
 
Intressant . Låter väldigt märkligt att det skulle funka/vara etablerat godkänt att spraya markerna med ?

Om du vill leta upp det vore det uppskattat utifrån din post :)
Men du sprayar inte hela markerna med det. Det är inte så att du sprutar ut det på ängen med hjälp av en spridare. Vad är det i en flaska? 2l? Räcker till 100 ha. Känns som en obetydlig mängd. Värre med dött djur i höt i så fall.
 
Döda rådjurskid kan även hamna i hösilagebalar med risk att de djur som äter av det kan drabbas av botulism.
Men jag vet inte om sköljmedel är det mest lämpliga att spraya ut i naturen :(
Jag hittade detta
https://svenskjakt.se/viltvard/skoljmedel-raddar-radjur-fran-slatterdoden/
Och huruvida det är godkänt vet jag inte men sköljmedel är inte bra för miljön

Alltså jag är väl insatt i problemen med rådjurskid i vallar, det är inte det jag undrar över ...

@Tora tack för länken . Den bekräftar att min skepsis är befogad ang medel att sprida osv.
 
Men du sprayar inte hela markerna med det. Det är inte så att du sprutar ut det på ängen med hjälp av en spridare. Vad är det i en flaska? 2l? Räcker till 100 ha. Känns som en obetydlig mängd. Värre med dött djur i höt i så fall.

Det räcker som sagt med att läsa länken till reportaget du hört så bekräftar det som sagt ändå mina undringar .
 
Alltså jag är väl insatt i problemen med rådjurskid i vallar, det är inte det jag undrar över ...

@Tora tack för länken . Den bekräftar att min skepsis är befogad ang medel att sprida osv.
Du sprider lite mjukmedel i en pumpflaska på 100 ha? Ja väldigt mycket att vara orolig för :D
 
Nähä då får du väl vara tydligare då.

Vad jag kan utläsa i artikeln så var det det enda som spreds ut. Så vilken annan kemikalie är du orolig för?

”Det enda som spreds ut?” Vad menar du ? Ang innehåll i mjukmedel osv?
Jag är förvånad över vad du tycker känns som ett etablerat tips utifrån länken ? Den konstaterar att detta inte är vedertaget /etablerat osv.
På allvar tror du att det räcker med att gå ut och handspraya en åker med ”utspätt mjukmedel” osv ? Och att mjukmedel är en etablerad bra grej att spraya på sina grovfodervallar ?
 
”Det enda som spreds ut?” Vad menar du ? Ang innehåll i mjukmedel osv?
Jag är förvånad över vad du tycker känns som ett etablerat tips utifrån länken ? Den konstaterar att detta inte är vedertaget /etablerat osv.
På allvar tror du att det räcker med att gå ut och handspraya en åker med ”utspätt mjukmedel” osv ? Och att mjukmedel är en etablerad bra grej att spraya på sina grovfodervallar ?
Har du ens läst artikeln?

Ha ha ha! Den lilla mängden mjukmedel är inget som bekymrar mig.
 
Med tanke på hur mycket skit som vi sprayar ute i naturen känns en pumpflaska på 100ha som inte ens en droppe i havet. Framför allt inte med tanke på vilken nytta det gör.

Jajemen - jag har läst artikeln. Skulle aldrig få för mig att svara annars.

Wow. Så ”med tanke på allt annat ” osv inkl en helt oetablerad metod så lite ”medel här och där” spelar ingen roll osv.

👍
 
Med tanke på hur mycket skit som vi sprayar ute i naturen känns en pumpflaska på 100ha som inte ens en droppe i havet. Framför allt inte med tanke på vilken nytta det gör.
Men varför sprida ut ännu mer och dessutom kan viltet till slut vänja sig vid doften.
Det finns andra metoder tex att sätta upp skrämmor eller gå runt fältet med hund ett par dagar innan slått
 
Om du läser vad du kommenterat med adress till mig så ser du att jag svarat i citaten du undrar över nu.

Jag slog ihop senaste svaren till dig i samma inlägg/svar för att inte spamma tråden med inlägg .
Va??

Bara för du slagit ihop några citat så är det inte mer tydligt. Du måste skriva tydligare
 
Tillbaka till vad tråden handlar om......

Vi har slagit vårat hösilage nästan en månad tidigare än vad vi brukar, pga att det annars bara stått och torkat.
Urusel skörd, katastrof!! Värdena är säkert jättebra, har inte fått analysen än, men mängden :nailbiting::nailbiting: Vi har bara fått 1/4 del mot en "normal" skörd. Hoppas nu bara att regnet kommer, så vi kan få en hyffsad andraskörd. Och detta är på Småländska höglandet.
De bönder som kör ett intensivare jordbruk har ungefär fått in 40-50% av en "normal" förstaskörd.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 633
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 014
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 677
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp