Har du läst artikeln?
Ja och där står också
Enligt kemikalieinspektionen är det inte lämpligt att använda en produkt i naturen som inte är avsedd för det

Sköljmedel är inte avsett att spraya i naturen och sköljmedel innehåller många gånger hormonstörande ämnen. Så det spelar ingen roll att det är utspätt jag anser inte att det ska sprayas rakt ut i naturen.
Och det uppmanas gång på gång att man inte ska använda sköljmedel för att det faktiskt är skadligt så hur kan det då vara ok att spraya ut det direkt i naturen
 
Senast ändrad:
Ja och där står också
Enligt kemikalieinspektionen är det inte lämpligt att använda en produkt i naturen som inte är avsedd för det

Sköljmedel är inte avsett att spraya i naturen och sköljmedel innehåller många gånger hormonstörande ämnen. Så det spelar ingen roll att det är utspätt jag anser inte att det ska sprayas rakt ut i naturen.
Och det uppmanas gång på gång att man inte ska använda sköljmedel för att det faktiskt är skadligt så hur kan det då vara ok att spraya ut det direkt i naturen
Ja och det var inte förbjudet heller.
Vad tror du att kemikalieinspektionen skall svara? Ös på du bara? Klart att dom måste säga det dom sa.

Det rörde sig om 2 deciliter utspätt i en liter vatten på 100 hektar. Du borde vara mer orolig för andra saker som sprids ut på vallen men som är godkända.
Snacka om att sila mygg och svälja kameler. Att oja sig för så liten mängd är ju på snudd fanatiskt.

Sköljmedel i tvätt gör knappt någon nytta förutom att tvätten luktar gott. Här räddar det kid från att dö en synnerligt grym död. För du förstår väl vad skördetröskan gör med kidden?
 
Jag har inte egen mark men här (nordvästra skåne) togs första skörden för nån vecka sen på nästan alla åkrar. Torrt och fint, gräset är många veckor tidigare än förra året. Mycket höga proteinvärden är det på de analyser jag har sett.
 
Intressant . Låter väldigt märkligt att det skulle funka/vara etablerat godkänt att spraya markerna med ?

Om du vill leta upp det vore det uppskattat utifrån din post :)

Som jag förstår det så sprayar man inte markerna utan man sprayar runt om gärdena - då vill geten aldrig gå in på marken med sitt kid
 
Som jag förstår det så sprayar man inte markerna utan man sprayar runt om gärdena - då vill geten aldrig gå in på marken med sitt kid

Nej jag har förstått det, men oavsett så spruta sköljmedel i kanten av fält gör ju att risken att det åker ut i dikena/grundvattnet kvarstår väldigt prominent , och jag tycker helt enkelt inte det utifrån artikeln och klassningen på sköljmedel är ett seriöst råd att ge.
Argumentet ”det är så lite” , ”det finns annat betydligt värre” osv känner jag inte är ett argument - även om samma argument ofta används oavsett vilket ämnet som diskuteras må vara.

Nog om detta OT för min del :

Vi har slagit några av våra vallar idag!
 
När börjar ni slå hö?
Denna vår och försommar har ju varit extremt ovanlig. Värme och torka så det står härliga till. Har sett att bönder slagit och rullat ensilage och säkert vissa som slagit hösilaget. Vi tänkte vänta till semestern men nog blir man orolig att vädret vänt vid det tillfället.
Hur gör ni?
Vi slog vårt i torsdags förra veckan (Skaraborg) pressades och plastades i lördags. Blev en riktigt bra skörd och det ser löjligt fint och mörkgrönt ut för ögat.
Hur 2:a skörden kommer bli i torkan är ju en helt annan femma..
 
Vi slog och balade igår. Vi brukar slå när det börjar bildas korvar på timotejen. Bor i Östergötland.
 
Här i Västerbotten dröjer det några veckor till innan bönderna börjar slå.
Jag är i stort behov av bra hö då det inte går att få tag på mer av bra kvalitet.
Har sto och föl på box så behöver bra hö tills dom förhoppningsvis kan gå ut på betet.
Håller tummarna att det blir ett bättre höår i år än förra året. Förra året blev det knappt något hö alls för vissa bönder här omkring då allt regnade bort.
 
Oj då är vi sena, bor i värmlandstrakten.
Var ute och kolla gärdena och det är snustort i backen men det är slåbart även om det är lite klent fortfarande pga torkan.

Jag bor i degerfors och har sett att många runtom mig redan slagit för över en vecka sedan!
 
Fick tillslut slagit i onsdags, vänt och strängat i torsdags och balat i fredags (hösilage) och torrhöt blev vänt en gång till i fredags och balat igår och idag.

Ganska klent resultat. Våra 14 hektar brukar ge ca 80-90 silagebalar och 7-8 skrindor med torrhö. I år fick vi in 52 silagebalar och 4,5 skrindor hö.

Höet är ingen fara med, det använder vi mest i slutet av sommaren om betet börjar bli magert och i början vid installning då temperatur och låg åtgång gör hösilaget olämpligt. Dock är ju mängden plastade balar oroväckande och vi håller alla tummar vi har för en rikligare andraskörd.
 
Höet slogs i onsdags och torsdag (blev uppdelat då det slogs så sent på onsdagen). Vågade inte vänta längre och då slår vi alltid annars på semestern.

Höet vändes en gång, strängades och igår, lördag, så rullades det. Det var runt 28 grader och snustorrt så det behövdes inte mer tid och då är det ändå torrhö.
Har till och med passat på att samla ihop lite överblivet hö från gärdena i soppåsar för att ha till marsvinen. Är snål som attan efter förra årets katastrofskörd.
I år fick vi ihop 46 storbal och normalt brukar vi få 75 - 80 :nailbiting: Jag håller tummarna för en andra skörd och en bra sådan.

Detta om kid, min man sitter och kollar ut från dörren för att se om det finns kid på backen. Vi har massor med rådjur på gärdena men än så länge har allt gått bra. Är som mest illa en ödla och nån Cola och ölburk som strukit med :meh:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 633
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 014
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 677
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp