Rifer

Trådstartare
När börjar ni slå hö?
Denna vår och försommar har ju varit extremt ovanlig. Värme och torka så det står härliga till. Har sett att bönder slagit och rullat ensilage och säkert vissa som slagit hösilaget. Vi tänkte vänta till semestern men nog blir man orolig att vädret vänt vid det tillfället.
Hur gör ni?
 
När börjar ni slå hö?
Denna vår och försommar har ju varit extremt ovanlig. Värme och torka så det står härliga till. Har sett att bönder slagit och rullat ensilage och säkert vissa som slagit hösilaget. Vi tänkte vänta till semestern men nog blir man orolig att vädret vänt vid det tillfället.
Hur gör ni?
Redan inne. Ser kanonfint ut:up:
Vill inte vänta längre. Utvecklingen på gräset ligger hos oss nästan 2 v tidigare. Hade vi väntat skulle värdena troligen blivit mkt sämre. Det var främsta anledningen till att vi slog, men även att tillväxten stannat av och risken för väderomslag.
 
Oj då är vi sena, bor i värmlandstrakten.
Var ute och kolla gärdena och det är snustort i backen men det är slåbart även om det är lite klent fortfarande pga torkan.
 
I normala fall har det knappt blivit grönt här men skulle tro det blir strax efter midsommar vi skördar
 
planen var att slå i helgen, men tröskan gick fetsönder. Fick lov att låna en grannesgrannes, men den är för bred och kommer inte genom gården (för att nå bortre fälten).

Behöver göras i veckan, vet dock inte med vad... Lie?
 
Vi slår nog tidigast v. 26, när sambon har semester. Gör mig inget att värdera blir låga, vill kunna ge fri tillgång utan att de blir feta. Kompletterar hellre med kraftfoder. Det viktigaste är att hygienen är av bra kvalité.
 
En månad tidigare än vanligt så vi slår på onsdag. Gäller att hålla koll på alla rådjurskid som är små nu och gömmer sig i gräset, i vanliga fall har dom hunnit bli såpass stora att dom kan flytta på sig snabbare.
Kommer inte bli någon bra skörd i år heller tyvärr, men det är ju inget att göra nått åt :down:
 
Det varierar här i Östergötland , tillochmed inom 1 mils radie gör folk olika. Två stallgrannar har redan slagit, våra stallägare som producerar och säljer slår närmsta veckan. Beror förutom vädret på när man gödslat tex- trots torkan som råder är våra vallar riktigt rikliga och fina :)
 
En månad tidigare än vanligt så vi slår på onsdag. Gäller att hålla koll på alla rådjurskid som är små nu och gömmer sig i gräset, i vanliga fall har dom hunnit bli såpass stora att dom kan flytta på sig snabbare.
Kommer inte bli någon bra skörd i år heller tyvärr, men det är ju inget att göra nått åt :down:
Tydligen har dom gjort väldigt lyckade försök att hålla rådjuren borta från åkrarna genom att hälla ut mjukmedel. Hörde det på radion i lördags.
 
Tydligen har dom gjort väldigt lyckade försök att hålla rådjuren borta från åkrarna genom att hälla ut mjukmedel. Hörde det på radion i lördags.

Vad avses med det - mjukmedel ?

Betar rådjur så mycket från grovfodervallar att det har påverkan på skörden av grovfoder ?
 
Vad avses med det - mjukmedel ?

Betar rådjur så mycket från grovfodervallar att det har påverkan på skörden av grovfoder ?
Mjukmedel som man kan använda när man tex tvättar.

Nej men dom lämnar sina kid där. När man sedan skördar höt så hugger man ihjäl kidden också. Skvätter man ut mjukmedel så luktar det för mycket människa och då vågar rådjuren inte lämna sina kid där.
 
Mjukmedel som man kan använda när man tex tvättar.

Nej men dom lämnar sina kid där. När man sedan skördar höt så hugger man ihjäl kidden också. Skvätter man ut mjukmedel så luktar det för mycket människa och då vågar rådjuren inte lämna sina kid där.

Och är alltså mjukmedel någon godkänd grej ang ämnen osv att preparera markerna med samt konsumera ? 😳
Varför skulle ”mjukmedel” lukta ”människa” ? 😳

Kan du länka till det radioprogrammet ?
 
Och är alltså mjukmedel någon godkänd grej ang ämnen osv att preparera markerna med samt konsumera ? 😳
Kan du länka till det radioprogrammet ?
Jag kommer inte ihåg mängden men det var inte mycket som behövdes. Lite skvätt här och där. En flaska räckte till typ 100 ha eller så (utspädd dessutom).

Tror det var på P1 eller så.
 
Jag kommer inte ihåg mängden men det var inte mycket som behövdes. Lite skvätt här och där. En flaska räckte till typ 100 ha eller så (utspädd dessutom).

Tror det var på P1 eller så.

Intressant . Låter väldigt märkligt att det skulle funka/vara etablerat godkänt att spraya markerna med ?

Om du vill leta upp det vore det uppskattat utifrån din post :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 633
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 014
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 677
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp