Hösilage-botulism-vaccinera

Bra talat! Tyvärr så har väl många en tendens att tycka att "det händer inte mig"... och skippa vaccineringen därför.

Hästen ska grundvaccineras, som det är beskrivet tidigare, och sedan vaccineras om årligen.
 
Säger som många här! Vaccinera! Även om det är en jätteseriös bonde
är des svårt att missa en liten groda som hamnat fel och sitter där intet ont anande.
Det händer i stort sett alla, kanske inte i varje skörd men någon gång kommer det
och då gäller det att va vaccinerad! :)

Mia
 
Ngn nämde att du va kunnig på d här. Å d e underbart att höra ifrån sådana som akn hjälpa mig i denna nöd!
Till alla andra oxå : Tack så mkt för att klara ut mina tankar osv, ni e mina nya hjältar :love: :love:

Jag ska ta å ta kontakt me veterinärerna här runtomkring å vaccinera mina *värdamestihelavärldenförmig* omedelbartbums!

Tänkte att om man hör efter med flera vet så kanske man kan lyckas hoppa på ett gäng som ska vaccinera... men d hör inte hit.

Men d känns inte mindre pirrigt i magen me d här me ensilage... takca vet jag hö... eller förresten inte eftersom de kunde dö iaf av samma sjukdom...varför skaffade man egentligen detta aldrigenlugnstundellerenblundiögonenomnatten intresset?

Kramar till er alla där ute, vi får hålla tummarna!
 
Hej
jag hade en diskussion med min veterinär om just botulism.

Han säger att det vaccin som finns är framtaget för förhållandena i USA och inte för de svenska förhållanderna.
Är det någon som vet något om hur det är?

elisabeth
 
Håller med, kvaliteten på ensilage, just i balar, kan variera ganska mycket. Sjukdomen botulism kommer av ett gift som bildas en en typ av bakterier, klostridier. De är ovanliga i ensilage som håller mer än 45% ts. Nu är det ju så att ts-halten, även i samma bal kan variera en del, t ex om jäst har börjat växa i balen. Jästen bildar vatten då den växer, och i de blöta (och ofta också varma) fläckarna som då uppstår trivs klostridier fint. Alltså bra att vaccinera även om man har ett torrt ensilage. Även om risken är minimal så är det ju dumt att ta den.

Hästarna har ett visst skydd redan efter första sprutan, men som du skriver; det är inte fullgott förrän alla vaccinationer är klara.
 
Min veterinär tyckte absolut att jag skulle vaccinera.
Och själv skulle jag aldrig få för mig att chansa när det gäller pållans liv. Även om det är dyrt 3 X 300 kr så tycker jag att det är en "billig livförsäkring".

Jag flyttar till ett stall där de bara har hösilage så jag har liksom inget val, annars föredrar jag faktiskt vanligt hö.
 
Oj, var inget svar riktat till Ivana...

Blev lite för ivrig där.
 
En månad mellan de tre första vaccinationerna. Sedan en gång per år vid ungefär samma tid.
 
Tack!

Bra att veta så man kan tala om för stallägarna (som inte har häst) att de måste vara ute i god tid om de planerar att byta till hösilage senare i vinter.
 
Jag läste/hörde nånstans att man har ett fullgott skydd i 9 månader efter vaccination, och att det därför är bra att ge den vid installning på hösten. Då har hästen ett bra skydd under stallperioden, och det gör inte så mycket att den inte har fullt skydd under sommaren för då äter dom ju oftast gräs. Nån mer som hört samma sak? Kommer inte ihåg var det var. För om det är så så borde man ju, för att vara så säker som nu bara går, vaccinera var 9:e månad. fast det är ju smidigt att kunna ta alla vacc på en gång.
 
Vågar jag börja ge mina hästar ensilga redan efter första sprutan?

Har iaf talat m vet å hon kommer i v å vaccinerar (hade tur så hon ska vacc sina tre fölisar m mina två tottar så vi blev fem på en flaska... :bump:)

Pratade för övrigt m Agria som jag har mina hästar i och de rekommenderar att man ska vaccinera MEN deras försäkring gäller oavsett hur man gör. (men ajg lovar dyrt å heligt att inte chansa!)

Kram Ankie
 
Våran unge dog samma vecka som han skulle fått sin tredje.
Innan det hände så trodde jag som alla andra att det är bara att fodra.

Men så ÄR det inte.
Inte förrän 3 veckor efter SISTA grundvaccineringen så har du fullgott skydd..

Så efter den näsbrännan så ser vi till att alla små och stora är färdigvaccinerade före avskiljning.
Dom som inte är klara får hö.

AM
 
Vaccinet finns nu att köpa styckesvis, så man behöver inte samla ihop fler hästar eller betala för fler än de man har. Kostar 300 kronor nånting per styck.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har i alla år fodrat med hö och trivts med det men nu börjar höet bli så oskäligt dyrt att även vi måste bita ihop och funderara på...
2
Svar
38
· Visningar
4 057
Senast: Equi
·
Foder & Strö Ja, jag vet att denna fråga har varit på tapeten tidigare- men såvitt jag minns var det ett tag sedan. Har precis börjat fodra med...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 507
Senast: **BORTTAGEN**
·
Foder & Strö På tal om annat. Jag har aldrig fodrat med hösilage innan & vet inte så mkt om varken fodret eller vaccinet. Har läst lite här på trådar...
Svar
5
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp