Alexandra,
"Som fan läser bibeln"? Det brukar ju jag använda!
Faktum är, att jag tycker din kravlista närmar sig petitessnivån. Vad spelar det för roll om balen är pressad 12.00 eller 15.00 för att ta ett exempel? Är inte det viktiga att jobbet görs på rätt sätt? Sedan kan du kolla analysvägen efter värdena. Antingen litar man på bonden och att han gör ett proffsigt jobb, eller så köper man från annat håll. En oproffsig bonde kommer antagligen ändå att berätta vad du vill höra istf sanningen.
Vi tog under många år eget hö på våra vallar och naturligtvis var skörde-förutsättningarna skiftande från år till år. Men varje år visade analyserna liknande värden! Slutledning?
.
Så ber jag dig observera att jag INTE kommenterat dig vad vaccinering anbelangar. Tvärtom har jag noterat, att du velat vaccinera om den ekonomiska förutsättningen varit annorlunda.
Du skriver: "såfort jag inte behöver kasta 3000 kr i sjön".
Då är vi inne på vad hästen, som individ och ägodel, är värd.
För egen del har vi det så bra, att flera grannar också vaccinerar, varför det öppnas fler än en vaccinförpackning samma dag. Även resekostnad för veterinären reduceras på så sätt. Men hade jag varit tvungen, så hade jag lagt ut dom 3000:- för grundvaccineringen. Det blir ju trots allt betydligt billigare nästkommande år. Jag ser vaccineringen som en försäkring för både mina hästar och mig själv, och jag skulle aldrig förlåta mig själv, om favoriten skulle drabbas pgav snålhet från min sida. Obs att jag inte kritiserar dig här, bara ger min egen syn på vaccinering.
Du skriver: "Förresten, 2001 när jag pratade med SVA så hade de som sagt en ganska "realistisk" syn på vaccination..men de kan väl likväl som någon annan känna av hur vindarna blåser och vända kappan efter det"
Alternativ: Sent skall syndaren vakna?
LIA