Hösilage-botulism-vaccinera

A

Ankiesen

Ska köpa hösilage i år av en otroligt seriös "bonde". De gör små rundbal på mellan 50-70 kg, ts på 48-60. De märker alla balar m nummer, analyserar allt, har ordentliga lager m plast mm så jag som e lite "rädd" för silage känner mig hyfsat trygg.

Men min fråga är: ska jag vaccinera mot botulism?

Jag pratade med lite folk som är insatta i detta å de sa att om man köper ett bra ensilage av seriöst folk så behöver man inte det eller om ts halten håller sig runt 50-60 behöver man inte osv osv. Sen läste jag ngn tråd här om detta med att det vi kallar hösilage som är mindre blött inte är lika farligt i samband m botulism sopm ensilga med högre blöthet samt myrsyra har. Sen läste jag i SVA´s hästbok (iof ngra år gammal) att det inte finns många konstaterade fall av botulism i Sverige och alltså inte ansågs särskilt nödvändigt... :confused:

Vad ska jag göra? Vad har ni hört? Om jag inte vaccinerar å hästen insjuknar i botulism gäller försäkringen ändå?
:confused: :confused: :confused:
HJÄLP!
 
Halloj,

Vad jag hört så gäller inte försäkringen om man ger ensilage till ovaccinerad häst.

Risken för botulism är säkert mindre om du har torrt hö från seriös bonde, men det räcker med att han missat något litet djur som hamnat i balen och så har man otur och får botulism i ensilaget. Torrheten gör det som jag förstått det mindre sanolikt att botulism ska utvecklas men det är inte omöjligt att det utvecklas ändå. Jag känner en herre som gav sina hästar hö och en fick botulism.

//Jenni
 
ojdå, man kanske ska ta å höra me förs.bolaget asså...

Men d verkar jobbigt om man kan få d me hö osså...

*gulp*
 
Jag har också en undring.

Hur långt innan man börjar ge hösilage måste man vaccinera för att hästen ska ha hunnit bilda antikroppar?
 
jag har hört att efter andra sprutan kan man börja ge silaget... Men jag e inte alls säker på det heller.

Sen är det svårt me vaccineringen för vaccinet e dyrt å veterinärerna vill gärna spruta flera hästar samtidigt så allt vaccin går åt. Å hur lätt är det att hitta ngn mer än bara jag som ska vaccinera?
 
Min veterinär rekommenderar överhuvudtaget inte att man ger hösilage eller ensilage till hästar! Om man ska ge något av det, så är det hösilage man ska ge och hästen SKA vaccineras! Ensilage är, fortfarande enligt samme man, för kraftigt och inte bra för hästar.
 
Fast det kan väl ändå inte stämma eftersom man kan få det även av vanligt hö om man har otur.

Sedan så finns det ju inte vaccin mot alla sorter botulism.
 
Känner en tjej som gav högkvalitativt hösilage, hon hade fyra botulismvaccinerade storhästar och 5 ej vaccinerade ponnyer. Alla ponnyerna dog inom två dygn, en stor tragedi!
Så vaccinera era hästar om ni ger hösilage eller ensilage, det är kanske inte ofta det händer något, men när olyckan väl är framme är dte mycket tragiskt!
 
Hästar kan bara angripas av en sorts boutilism & det är den vi vacc. emot. Iaf enligt Flyinges vet.
 
Även om men ger torrt silage så finns ju risken ändå & vad jag hört så gäller inte förs. om man inte har vacc & hästen blir sjuk!
 
Ring till vet nån vecka i förväg, så kan han/hon själv koordinera 5 st som får sin vaccination samma dag. Hästarna måste inte stå på samma ställe, bara flaskan förbrukas på en dag. Annars får man vackert betala fem doser själv... Nästan en tusenlapp tror jag. Men ringer man bara i god tid så brukar det inte vara några problem för vet att få ihop ett gäng, ffa inte om man tar det på hösten då många andra vaccinerar!
 
Du kan säkert PM:a Nafayette. Har för mig att en av hennes hästar fick botulinum. :confused:
 
När ska man senast börja vaccinera då? Hur många veckor innan man ger hö? Hur många veckor/dagar ska det vara mellan sprutorna? :confused:
 
hänger på tråden...

Om man har ger sin häst hösilage men aldrig har vaccinerat mot botulism tidigare, kan man göra det då?

Alltså man måste väl inte bara vaccinera innan man börjar ge hästen hösilage, man kan väl börja vaccinera nu även om den ätit hösilage hela sitt liv?
 
Du ger tre grundvaccinationer med en månads mellanrum mellan var spruta. :)
Min vet sägar att det inte är fullgott skydd förrän efter alla tre sprutorna, det betyder att mina föl inte har fullgott skydd när jag börjar fodra med ensilage på höstarna. Jag vaccinerar ju inte fölen förrän då.
 
Tyvärr hjälper det inte att vara "seriös" lantbrukare om man vill förhindra att få botulism i ensilaget. Man kan försöka förebygga det, men när det kommer till kritan räcker det med ett minimalt antal bakterier för att skadan skall vara skedd. De bakterier vars toxin orsakar botulism förekommer i naturen, men det är mycket ovanligt att hästar drabbas.

Bakterier behöver bl.a. vatten för att kunna växa till. I ensilage med högre ts-halt (s.k. hösilage) kan vattenhalten vara för låg för att botulismbakterierna skall tillväxa och det blir därmed lite säkrere ur botulismsynpunkt. Dock riskerar man med ett för torrt ensilage att den egentliga koncerveringsprocessen, ensileringen, inte sker fullt ut, så man endast får ett lufttätt lagrat grovfoder. Detta blir då mer känsligt för andra typer av skadliga mikroorganismer som också framkallar sjukdom.

Det finns ett samband mellan pH och vattenhalten i ensilage. Mikroorganismer klarar inte för hög ts-halt och inte för lågt pH. Har du ett torrare ensilage kan pH-halten därför vara högre, och har du blötare ensilage bör pH vara lägre. Hästen kan fodras med ensilage av alla ts-halter oh pH-värden. Det finns t.ex. en preferensstudie i vilken hästen föredrog en ts-halt av 35 %.

Till frågan om vaccinering: Det är ytterst, ytterst ovanligt att drabbas av botulism. Däremot kan det ju kännas som en trygghet att ha hästen vaccinerad, för att slippa oroa sig.

Jag hade inte varit orolig om min häst varit ovaccinerad. Nu är han det, eftersom det i princip är krav från stallägaren.
 
det kanske inte är så stor risk att hästen får botulism om man köper bra foder men jag tycker man ska vaccinera iallafall!
för om hästen skulle få sjukdomen och inte är vaccinerad så kan jag säga att den dör en rejält hemsk död.
botulism gör att hästen förlamas och de dör av att andningsorganen blir förlamade!
tänk er bara hur hemskt det måste va! :(
 
Tillverkaren garanterar skydd tre veckor EFTER sista sprutan av grundserien på tre.

Och till övriga angående seriös hösilagetillverkare så kan jag säga så här:

En vall som är hundra gånger hundra meter är aldrig helt plan.
Den har svackor och kanske skogskant på någon sida.

På en vall kan man få t.ex 8 balar eller 80 balar.. Det beror på storlek, tillväxt med mera.

INGEN tar prov på ALLA balarna.
Alltså kan INGEN garantera att fodret är exakt samma i hela partiet på ett och samma gärde.

En rundbal kan väga bortåt 400 kilo eller mer.
2 strån som är "smittade" räcker för att slå ut en häst.

Det vet vi eftersom vi har haft ett dödsfall trots PÅBÖRJAD vaccineringsomgång.

Nu skuller jag vilja höra här hur ni tänkt gardera er mot botulism.

Det måste ju vara som att spela rysk roulette.
Fast ni gör det mer era hästar.


AM
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har i alla år fodrat med hö och trivts med det men nu börjar höet bli så oskäligt dyrt att även vi måste bita ihop och funderara på...
2
Svar
38
· Visningar
4 057
Senast: Equi
·
Foder & Strö Ja, jag vet att denna fråga har varit på tapeten tidigare- men såvitt jag minns var det ett tag sedan. Har precis börjat fodra med...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 507
Senast: **BORTTAGEN**
·
Foder & Strö På tal om annat. Jag har aldrig fodrat med hösilage innan & vet inte så mkt om varken fodret eller vaccinet. Har läst lite här på trådar...
Svar
5
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp