Höensilage vs Hö

L

Love_energy

Om jag gett 8-10kg hö förra vintern till fullvuxen häst hur mycket ska jag ge i höensilage, då det väger mer...Min tanke är att om jag ger 8-10 kg höensilge blir det för lite i mängd, men kanske inte i energi ect. Har ingen anlys på höensilage än...

Sv: Höensilage vs Hö

Är det blött? Jag skulle nog ge iaf 1,5 kg ensilage för varje kg hö. Är det väldigt blött skulle jag ge 2 kg ensilage per kg hö.

Höensilage är väl inte blött, det är väl avnligt ensilage som är det, eller?:confused:

Det finns inget som heter höensilage eller hösilage..utan det är ensilage. Men för hästfolk som vill ha lite torrare TS så brukar dom för enkelhetens skull kalla torrare ensilage för hösilage.

Hösilage är blött det med, men inte lika mycket som tex ensilage till kor.

Tills du fått analysen ska du ge lika mkt "strå" i mängd/volym, så om du gett tex en ikeasäck full med hö så ska du ge en ikeasäck full med ensilage..typ!:D

Varför ? ensilage är ju blötare än hö, och att då ge lika mycket kg blir ju för lite egentligen. TS halten är enkel att ta reda på...man tar reda på detta genom att väga upp tex 1 kg ensilage, värma det i ugnen på låg värme...därefter när det torkat väga det igen. då har du fått reda på ts halten.

Och vad är besväret då med att ta reda på TS halten och ge i kg då ? Man brukar inte utfodra i volym mått mätt.

varför läser ingen KLOKT vad man skriver???
Tills du fått analysen ska du ge lika mkt "strå" i mängd/volym
Hon frågade om vad hon skulle göra tills hon fått analysen...

Ja, och jag sa...TS halten kan man ta reda på själv och därmed ge lika många kg ensilage som man gav hö. Vad är problemet ?

Hur klokt läser du själv ?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025