Tossan44

Trådstartare
Ni som har få hästar i ert stall 2-3 stycken. Vad har nu för hö? Stora hösilagebalar? Om ni har det hur fort blir de dåliga och hur länge räcker en bal? Har för mig att en öppnad bal håller i 5-7 dagar? Hur gör ni då? Om man har få hästar räcker ju höet längre. Har mycket hö/ balar förbrukar ni under ett år och under vintern?
 
Har haft småbalar hö till 2 hästar tidigare. Blir lite dyrt och jobbigt att hämta, men har inte hittat någon bättre lösning än. Går ca 12 kg hö pr häst när de går i hage med lite gräs och sly också.
Vi har dåligt med förvaring till större höbalar, och får kasta alldeles för mycket om vi ska ha hösilage. Har när jag bodde utomlands haft småbalshösilage. Var praktiskt med fyrkantiga balar på ca 40 kg styck!
 
Ni som har få hästar i ert stall 2-3 stycken. Vad har nu för hö? Stora hösilagebalar? Om ni har det hur fort blir de dåliga och hur länge räcker en bal? Har för mig att en öppnad bal håller i 5-7 dagar? Hur gör ni då? Om man har få hästar räcker ju höet längre. Har mycket hö/ balar förbrukar ni under ett år och under vintern?

170 kgs fyrkantsbal till 2,5 häst under vintern. Småbalshö under varma månader. Fri tillgång.
 
Har två halvblod och en shettis. Har stora rundbalar på vintern och små torrhöbalar när det är varmare. Rundbalen räcker två veckor med begränsad fri tillgång med hjälp av småmaskiga nät.
Vi bor uppe i Västerbotten så här är det så gott som alltid många minusgrader hela vintern. Därför fungerar det bra med rundbalar trotts få hästar.
 
Ni som har få hästar i ert stall 2-3 stycken. Vad har nu för hö? Stora hösilagebalar? Om ni har det hur fort blir de dåliga och hur länge räcker en bal? Har för mig att en öppnad bal håller i 5-7 dagar? Hur gör ni då? Om man har få hästar räcker ju höet längre. Har mycket hö/ balar förbrukar ni under ett år och under vintern?
Hö blir inte dåligt efter att balen har öppnats. Hösilage blir det däremot. Du måste skilja på hö som är torkat så länge att det har en ts-halt på 84% eller över och som inte är inplastat utan enbart har nät eller snöre runt och på hösilage som har en lägre ts-halt och är inplastat. Grovfoder som varit inplastat har sämre hållbarhet när det har öppnats. Hur länge balen håller sig beror på både ts-halten och hur kallt det är. Lägre ts-halt och många minusgrader ger längre hållbarhet, då kan en bal vara fräsch i 5-6 dagar men har det hög ts-halt och det är varmt så kan hållbarheten vara ett par dagar bara.

Jag har hö i rundbal till mina två hästar. En bal räcker i snitt i 15 dagar med årets värden. Hur mycket som går åt beror på vad hö´t innehåller och hur lätt/svårfödda hästar man har.
 
En del inplastade hö. Kan mögla rätt snabbt.
Jag spred alltid ut höt och vände det sedan. Ett par dagar på raken. Mycket arbete men höt blev inte dåligt.
 
Jag köper oplastade rundbalar med torrt hö. Har en super höbonde som verkligen lyckas torka höet innan han rullar, så aldrig några problem med att det blir "mögeldammigt" i mitten. Balarna väger 200 kg och jag får in två i släpet.
 
Ni som har få hästar i ert stall 2-3 stycken. Vad har nu för hö? Stora hösilagebalar? Om ni har det hur fort blir de dåliga och hur länge räcker en bal? Har för mig att en öppnad bal håller i 5-7 dagar? Hur gör ni då? Om man har få hästar räcker ju höet längre. Har mycket hö/ balar förbrukar ni under ett år och under vintern?

Vi har haft två ganska lättfödda övervuxna ponnyer i flera år nu.

Köper numera enbart hösilage i småbal (ca 65 kg/bal) från en topproducent med helt galet bra hygienisk kvalité (min häst hostar superlätt så därav köper vi bara härifrån numera då han aldrig reagerat på deras hösilage). Ger hösilage typ oktober/november till typ april. Full giva/fri tillgång typ december-mars. Resten av året äter det enbart (och vår/sommar begränsat map yta) gräs. Har drygt 1 ha totalt med hage

Vi har superdåligt möjligheter att förvara hö och halm, brukar ha en höbal hemma sommartid för akutbehov och när man åker iväg över dagen.

Normalt sett gör vi av med ca (knappt) 3 ton hösilage, beställer alltid 4 pallar om 12 balar/pall (det är en större variant än EU-pall, 3 balar per lager). I år blev det dock drygt 1 pall över pga den långa varma hösten som jag nog snart sålt av. De kommer alltså levererade på pall, ordentlig plastat. Det är värt så mycket med smidig leverans!

Sista balen vi öppnade i år var öppen typ 2 veckor pga så liten åt gång i värmen. Vi öppnade o tänkte ge så länge det verkade ok. Men detta känns toppen hela tiden. I år var det dock väldigt torrt, 82.4 %, så det kanske spelade in med denna sista balen. Och min häst reagerar som sagt superlätt, han står lätt och hostar i hagen av att fodras ute med foder som verkar vara bra kvalité (min stallkompis har en bra näsa).
 
Vi har haft två ganska lättfödda övervuxna ponnyer i flera år nu.

Köper numera enbart hösilage i småbal (ca 65 kg/bal) från en topproducent med helt galet bra hygienisk kvalité (min häst hostar superlätt så därav köper vi bara härifrån numera då han aldrig reagerat på deras hösilage). Ger hösilage typ oktober/november till typ april. Full giva/fri tillgång typ december-mars. Resten av året äter det enbart (och vår/sommar begränsat map yta) gräs. Har drygt 1 ha totalt med hage

Vi har superdåligt möjligheter att förvara hö och halm, brukar ha en höbal hemma sommartid för akutbehov och när man åker iväg över dagen.

Normalt sett gör vi av med ca (knappt) 3 ton hösilage, beställer alltid 4 pallar om 12 balar/pall (det är en större variant än EU-pall, 3 balar per lager). I år blev det dock drygt 1 pall över pga den långa varma hösten som jag nog snart sålt av. De kommer alltså levererade på pall, ordentlig plastat. Det är värt så mycket med smidig leverans!

Sista balen vi öppnade i år var öppen typ 2 veckor pga så liten åt gång i värmen. Vi öppnade o tänkte ge så länge det verkade ok. Men detta känns toppen hela tiden. I år var det dock väldigt torrt, 82.4 %, så det kanske spelade in med denna sista balen. Och min häst reagerar som sagt superlätt, han står lätt och hostar i hagen av att fodras ute med foder som verkar vara bra kvalité (min stallkompis har en bra näsa).

Låter som vi använder samma leverantör, storleken på dessa balar och leveransen på pall har gjort mitt hästägande till det smidigaste ever.

Att de dessutom skickade ut mail med offert till sina kunder innan påsk och i princip lovade den mängd man då beställde var fantastiskt.
Vi fick stödköpa från annan leverantör tidigt i våras och det hösilaget var hästarna sådär förtjusta i nu när de fått från första leverantören ett par år..
 
Låter som vi använder samma leverantör, storleken på dessa balar och leveransen på pall har gjort mitt hästägande till det smidigaste ever.

Att de dessutom skickade ut mail med offert till sina kunder innan påsk och i princip lovade den mängd man då beställde var fantastiskt.
Vi fick stödköpa från annan leverantör tidigt i våras och det hösilaget var hästarna sådär förtjusta i nu när de fått från första leverantören ett par år..

Eller hur! Allt kring dem har tagit bort så mycket oro kring mitt hästägande. Man vet att man får det man beställer om de sagt så, man får sitt pris, levererat perfekt och toppenkvalité. Så värt ser högre priset för oss.

Jag ska inte ironisera för jag fattar absolut frågan men är man inte kund hos dem så är det nog svårt att förstå vilken klasskillnad det är ffa hygienmässigt. Fick betala 6 kr/kg förra året för deras svenska hösilage och det tyckte folk jag skulle sälja ut billigare nu i slutet av maj. De som inte ifrågasätter på fb kom glatt och handlade istället och nu har jag bara 4 balar kvar att sälja.
 
Överhuvudtaget sedan jag la in min annons så är jag så glad att ha en fast, utmärkt leverantör. Scrollade lite snabbt i gruppen för köpes/säljes där jag la in mitt hösilage och blev så matt.

Att sitta i juni och prata om att det är månader kvar innan man vet pris, var man ska köpa, vilka som har vad osv skapar sådan stress för mig. Jag vet redan nu att jag kommer få det jag beställt och till vilket pris. Mängden får jag exakt vägd vid leverans och den varierar såklart beroende på TS men jag har ju ändå ett hum om kostnaden, vilken jag redan sparat ihop till. Jag vet att leveransen kommer när jag önskar och hur mycket plats den kommer ta.

Mardrömmen förr när vi inte hittat någon leverantör vi varit helt nöjda med så testat en ny varje år. Oftast var det manuell avlastning (ångesten att inte skada balarna...) från en traktor med släp som kört över halva Skåne osv. Jag orkar inte med så många ovissheter runt leverans, betalning, analys, hantering och då ffa den absolut största grejen - kommer jag behöva oroa mig varje dag jag öppnar en ny bal vintern igenom nu? Är kvalitén ok? Kommer min häst reagera?

Sedan första året med vår nuvarande producent var vi fast 😍
 
Jag har 3 hästar, 2 lättfödda och ett föl.
Jag kör vår och höst med torrhö.
När det blir kallare säg från november - april ungefär så kör jag med hösilage 200kg. Har hittat en bra bonde med bra kvalite, rätt så torrt hösilage.
Det håller ca 2 veckor för mig under vinter. Det har fungerat flera år nu på detta vis. Har inte märkt någon försämring på hösilaget. Luktar fräsht hela tiden. Hästarna äter det med god aptit. Ingen försämring på dem.
Men detta upplägg är bara under kalla perioden, därför kör jag torr hö på vår och höst.

Får säkert en massa bannor nu för att jag jag ger dem så länge av samma bal men jag kör de konceptet. inte haft några problem med magarna eller dåliga balar.
Så klart om jag märker att de blivit sämre eller mögel kasseras de.
 
Små hösilagebalar eller oplastade småbalar som jag hämtar ett hästsläp åt gången (har ej bra lagringsmöjlighet hemma, har ingen höfläkt på loftet eller logen så det blir för fuktigt).

I vintras delade de foder med korna pga foderbristen som var, hämtade då kassar ur kossornas foderhäck. De äter torrhö som inte var alltför kraftigt så det gick bra.
 
Har 2-3 hästar. Brukar ge hösilage storbal under vintern, cirka 5-6 månader, samt småbal hösilage. Två olika bönder.
I år köpte jag lite småbal hö också nu på vårkanten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Lejd
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 030
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 700
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
475
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp