Hö Hjälp!!

A

aurian

En nybörjar fråga när det gäller hö och analyser. Vad har ett bra hö för värde? Alltså hur ska alla de där värdena som man får på analysen vara för att vara bra? Vad ska man betala för sådant hö?? Vore väldigt tacksam för hjälp snarast!!!
 
Sv: Hö Hjälp!!

Kvoten mellan smrp (smältbart råprotein) och MJ bör vara så nära 6 som möjligt.

MJ brukar vara bra om det ligger någonstans mellan 6 och 8 till en normal ridhäst, och smrp någonstans mellan 30 och 60 för att vara användbart utan att behöva tillsätta för mycket kraft- och proteinfoder.

Vad man betalar beror nog väldigt mycket på vart man bor, och hur hösäsongen har varit. Dåligt väder brukar ge högre höpriser, oavsett värdena...
 
Sv: Hö Hjälp!!

tack! men är det inte fler saker som bör framkomma vid en analys eller är det bara de där två värdena som spelar roll?
 
Sv: Hö Hjälp!!

Jo, mineralvärdena finns ofta med också, om det inte är en "budgetanalys". :)

Kvoten mellan Ca (Kalcium) och P (Fosfor) bör ligga någonstans mellan 1,2 och 1,8, och den mellan Ca och Mg(Magnesium) bör vara över 2,7.

Stämmer inte dessa, eller om behoven inte fylls, får man ge ett lämpligt mineralfoder.

Jag glömde även bort att nämna att TS-halten (torrsubstanshalten) är viktig om det är ett silage, så att man vet hur mycket vatten fodret innehåller. Hö ligger oftast runt 84% TS, alltså 16% av fodret är vatten.
Ett hösilage däremot, kan innehålla ner till ca 50% TS, och då är det viktigt att man vet det så att man inte räknar med vattnet i foderstaten. Det innehåller ju inget av värde i sammanhanget, det är ju torrsubstansen som innehåller näringen i fodret.

En häst skall ha MINST 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt och dag.
 
Sv: Hö Hjälp!!

Så min häst, som är en fyraårig arab, ganska lättfödd, väger ca 400 kg. Hur många kg hö ska hon ha minst? Förstår inte riktigt vad du menar med hur mycket TS de ska ha. Ska jag alltså räkna med att ett kg hö är 0,84 kg TS?

Har hittat en säljare av hö som jag pratade med igår hon hade inte sina värden i huvudet men sa att de låg väldigt nära "idealvärdet" som hon fått medskickat när hon fickanalysen? Om jag köper det höt betyder det att extra mineraler inte behövs, och hur är det med vitaminer? Väldigt tacksam för ännu mer hjälp..kommer definitivt att återkomma igen när det jag har hela anlysen och ska göra foderstaten..
 
Sv: Hö Hjälp!!

hon vill ha 2,50/kg för sitt hö som är i tiokilos balar. Hon hade 44 ton hö. Låter det rimligt. Hon sa som sagt att höt hade idelvärden för tävlings och motionshästar men lite för lite protein för fölmärrar men att det var väldigt svårt att få på vanligt hö, att man oftast måste använda silage istället?

Är det bättre att köpa silage än hö egentligen? Fast det är svårt när man bara har en häst antar jag. Trodde att hö var bättre än silage men så är det kanske inte?
ursäkta att jag ställer så dumma frågor men jag är helt nybörjare på den här fronten.
 
Sv: Hö Hjälp!!

1 kg TS med 84% är 1,2 kg hö. En häst ska ha MINST 1 kg torrsubstans (TS) per 100 kg kroppsvikt och dag då dom INTE tränas/rids eller gör något vettigt, alltså bara för att leva och andas. Detta är minimigiva som är satt ur djurskyddssynpunkt. 1,2 x 400 kg = 4,8 kg hö. Men du ska ju sträva efter att ge så mycket grovfoder som möjligt.
 
Sv: Hö Hjälp!!

när man läser här på buke så får jag oftast känslan av att man inte ska fodra så mycket med grovfoder fast jag också trodde att det var som du säger, så mycket grovfoder som möjligt. Men alla förslag på foderstater innehåller ju typ allting annat än mycket hö? Bara massa soya och tillskott och krafft och prylar...är det för att höt är så dåligt iår? Jag blir lite rädd att göra fel för det verkar vara så extremt mycket man ska ge hästen för att det ska bli en bra foderstat.
 
Sv: Hö Hjälp!!

aurian skrev:
är det för att höt är så dåligt iår?
Exakt! Vi hade hösilage med en kvot på 1,7 :crazy: Vilket medförde att pållan fick lov att äta minimalt med hösilage och komplettera med lucern(2 kg), soja(0,5 kg), krafft pluss grön(0,5 kg), hippo alfa(0,5 kg) & lincubes(0,25 kg) och vetekli(0,44 kg) för att komma upp till en kvot på 6... :eek:

Dyrt, alldeles för dyrt(merkostnad på över 600 kr förutom stallhyran) så vi letade nytt grovfoder och fick tillslut tag på hö med en kvot på 7,7 :d

Så nu behöver pålla bara käka hö, lite havre(600 g) och betfor(150 g) som skrammel i krubban när de andra får och månadskostnaden ändras knappt :love:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Linda_A
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
840
Senast: Murray
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 629
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vem har väjningsplikt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp